מבקר המדינה: תוכנית ויסקונסין יושמה באופן שפגע בבעלי כושר עבודה מוגבל

עוד קבע לינדנשטראוס בבדיקתו, כי הרשויות לא נערכו כראוי לפיקוח על החברות הפרטיות שהשתתפו בתוכנית

דו"ח מבקר המדינה שהותר היום (ב') לפרסום חושף ליקויים בהפעלת תוכנית ויסקונסין מהם עולה כי רשויות המדינה לא נערכו כראוי לפיקוח על החברות הפרטיות שהשתתפו בתוכנית. לפי הדו"ח, היעדר הפיקוח גרם לא אחת לפגיעה בלתי מוצדקת במקבלי הקצבאות וזאת מבלי ששופרה יכולתם להשתלב במעגל העבודה. המבקר גורס כי על הרשויות היה להיערך באורח יסודי יותר לתוכנית ועליהן לתקן בהקדם את הליקויים.

תוכנית ויסקונסין נועדה לשלב מקבלי הבטחת הכנסה בשוק העבודה באמצעות חברות פרטיות. בפברואר 2005 חתמה המדינה עם ארבע חברות בעלות ניסיון בינלאומי ביישום תוכניות דומות על חוזים להפעלת מרכזי תעסוקה במשך שנתיים בארבעה אזורי ניסוי - נצרת ונצרת עילית; חדרה וסביבותיה; אזור ירושלים; ואזור אשקלון ושדרות.

באוגוסט 2005 החלו החברות לפעול ועד סיום השנה הראשונה לביצוע התוכנית נכללו בה כ-26 אלף איש. על התוכנית מפקחת מינהלת במשרד התמ"ת בה שותפים נציגים של משרד התמ"ת, אגף התקציבים באוצר ואגף הבטחת הכנסה בביטוח לאומי. לאחר סיום תקופת הניסוי ביולי הקרוב אמורה הממשלה להחליט אם להרחיב את התוכנית ולהחילה על כל מקבלי גמלת הבטחת הכנסה בישראל.

בעקבות תלונות על יחס בלתי ראוי של החברות כלפי המשתתפים בתוכנית, ביקשה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בינואר 2006 ממבקר המדינה חוות דעת על ביצוע התוכנית ומימוש מטרותיה. בבדיקתו מצא המבקר כי למרות שכבר בדצמבר 2003, בדיונים שהתקיימו בכנסת על הצעת החוק, התריעו נציגי הביטוח הלאומי וארגונים חברתיים כי יש משתתפים בתוכנית שאינם מגיעים לדרגת "אי כושר השתכרות" אך עדיין אינם יכולים לעמוד בתוכנית, היוזמים לא נערכו למזער את הנזק שעלול להיגרם להם.

המבקר קובע כי על יוזמי התוכנית היה לשחרר ממנה משתתפים בשל מצבם, כששיתופם בתוכנית היה עלול לפגוע בהם פגיעה קשה ומיותרת. לדעת המבקר, מבחן התעסוקה המשמש בתוכנית נקבע בלא היערכות ראויה לאפשרות צמצום התוכנית האישית והכנת מסגרות שיקום מתאימות למי שכושר עבודתם מוגבל.

עוד נטען, כי על המדינה היה לעשות מאמץ ראוי כדי למזער את הפגיעה במשתתפים אלה, אם לא למנוע אותה בכלל. לדעת המבקר, בטרם תופעל התוכנית בהיקף ארצי, יש לשקול אם יש מקום להסדרת מתן פטור ממבחן התעסוקה למקבלי גמלת הבטחת הכנסה שאינם מסוגלים לעבוד ואינם זכאים לגמלה מטעם אחר.

עוד מציין המבקר, כי מודל ההתקשרות שנקבע בחוזי ההפעלה עם החברות תגמל אותן לפי מידת הצלחתן להפחית את התשלום של גמלאות הבטחת הכנסה. במודל כזה קיימת סכנה שהשיקול הכלכלי ינחה את החברות למקד את עיקר מאמציהן בטיפול באוכלוסיות חזקות יותר ולא להפנות משאבים רבים לטיפול באוכלוסיות שהסיכוי להשמתן קטן. לכן, חייבת המינהלת לקיים פיקוח הדוק ורצוף על ביצוע תוכניות שיקום ייחודיות למי שכושר עבודתם מוגבל ועל איכותן.

פורום מפעילות תוכנית ויסקונסין מסר בתגובה לדו"ח המבקר כי "הפורום מקבל כל ביקורת, הצעה או רעיון לשיפור שיכולים לתרום להצלחת התוכנית". עם זאת, מדגיש הפורום כי הדו"ח מתייחס לחודשי הפעילות הראשונים ומאז חלו שינויים דרמטיים ביישומה.