אבי גבאי הוא בדיוק ההפך מבזק. וטוב שכך

א בי גבאי הוא בדיוק היפוכה של בזק, החברה שבראשה הוא יעמוד בתוך זמן קצר. התדמית של בזק היא של חברה כבדה וביורוקרטית, "זקנה" ולא גמישה. חברה של הדור הקודם ולא של הדור החדש. והנה דווקא חברה כזאת תעמיד בראשה מנכ"ל שהוא רק בן 40. איש צעיר, זריז, שפועל ללא ביורוקרטיות מיותרות וחסר גינוני ניהול המיועדים לשדר מכובדות.

אבל דווקא בגלל תכונות אלו גבאי מתאים לנהל את בזק, שעוברת תהליך של שינוי יסודי אותו יזם וביסס המנכ"ל היוצא, יעקב גלברד. אותו תהליך יהפוך את בזק לזריזה ולא ביורוקרטית, תכונות שכאמור תואמות היטב את אופיו של גבאי.

לגבאי יש צדדים נוספים שהפכו אותו למועמד המועדף על בעלי השליטה בבזק, אשר יביאו בקרוב את מינויו לאישור הדירקטוריון. ראשית, בגלגולו הקודם בבזק הוא כיהן, בין השאר, כסמנכ"ל משאבי האנוש של החברה, ועד היום הוא מוערך על ידי ועד העובדים. אחת המשימות המרכזיות של המנכ"ל הנכנס, אם לא המרכזית ביותר, היא לשמר מערכת יחסים יציבה ובעלת אמון בין ההנהלה לוועד, כדי להמשיך ולאפשר לשינוי המבני להתבצע. צריך לזכור שהזעזוע שעברה החברה יצר אי שקט בקרב העובדים בדיוק ברגע הקריטי של השינוי המבני. מעבר לכך, גבאי הוא כבר בשר מבשרה של בזק. הוא משמש כעשר שנים בתפקידים שונים בקבוצה ומכיר אותה היטב מזוויות רבות. העזיבה של גלברד באופן לא מסודר פערה פער שיהיה קשה לאיש מבחוץ למלא במהירות, וזמן הוא משתנה קריטי בתהליך ייצובה של הנהלת בזק.

הצ'אנס של גבאי

את הצ'אנס הגדול של גבאי נתן לו דווקא אחד המתחרים הגדולים של בזק היום - עמי אראל, נשיא דסק"ש ויו"ר חברת הסלולר סלקום. לפני שמונה שנים אראל היה מנכ"ל בזק וגבאי היה עוזרו הבכיר, לאחר שנוצרה ביניהם היכרות במסדרונות האוצר, שם ריכז גבאי את תחום התקשורת.

"הייתי אז בן 32. התלבטתי קצת עם חברים והם אמרו לי, 'זה קטן עליך להיות עוזר של מישהו', ואמרו לי שאדרוש בתוך שנה להפוך לראש אגף בחברה", סיפר בעבר גבאי. "חשבתי שזה אבסורד לבקש דבר כזה, כי אם אני אהיה טוב הוא ימנה אותי לתפקיד הבא, ואם לא, הוא יעיף אותי. אחרי שבעה חודשים, באביב 1999, הוא מינה אותי לסמנכ"ל משאבי אנוש. הוא קרא לי לשיחה ואמר לי 'אני רוצה לדבר איתך על משהו אבל שהשתן לא יעלה לך לראש', ואמר שהוא מתלבט אם לתת לי את התפקיד. הוא אמר לי שבסך הכול אני מסתדר עם אנשים בחברה, ושכעוזר הצלחתי להתמודד יפה עם ענייני הוועד". אחרי חצי שנה עבר גבאי לשמש כסמנכ"ל הכלכלה בחברה.

מינף את בזק בינלאומי

גבאי הספיק להתמודד על תפקיד מנכ"ל בזק בעבר, למרות שהיה ברור שסיכוייו אינם גבוהים, ואכן את התפקיד קיבל לבסוף אמנון דיק. לפני ארבע שנים הוא עבר לנהל את בזק בינלאומי ושינה באופן מהותי את מעמדה בתוך בזק. מחברה אפורה למדי, שנוצרה רק משום שהרגולטור חייב את בזק להפריד את פעילות השיחות הבינלאומיות מפעילות הליבה של החברה, היא הפכה למרכז הכנסות משמעותי. היום היא כמעט באותו סדר גודל של חברת הלוויין yes, החברה המרכזית בישראל בתחום אספקת שירותי אינטרנט, כשהיא משפרת באופן עקבי למדי את שיעורי הרווחיות שלה.

בזק בינלאומי הפכה לציר מרכזי בקבוצת בזק, כשהיא סופחת אליה את בזקכל ובזק זהב. אם היא היתה לעשות זאת מבחינה רגולטורית, היא גם היתה משתלטת על חברות נוספות בתחומי האינטרנט והאינטגרציה של שירותי תקשורת.

לפני שנתיים ידע גבאי את אחד מרגעי השפל בחייו. הוא היה נתון במעצר בית, כשהמשטרה חקרה את מעורבותו בפרשת הסוס הטרויאני. כנגד גבאי לא נמצאה כל ראייה והוא נוקה לחלוטין מאשמה עוד לפני שהוטלה עליו כזאת, אבל את הצלקת הוא נושא עימו עד היום.

למרות שניסיונו ואופיו של גבאי מתאימים לתפקיד שיוטל עליו בקרוב, הרי שעדיין האתגר הוא עצום, והמימדים של ההחלטות שהוא יידרש לקבל הם בסדרי גדול משמעותיים יותר מאלה שהכיר עד היום. הוא יצטרך להכריע בנוגע להשקעות של מיליארדי שקלים, לנהל אלפי עובדים, ולהוביל את חברת התקשורת הגדולה והמשמעותית בישראל.

גבאי מגיע לבזק כמנכ"ל הפעילות הקווית וכממלא מקום מנכ"ל הקבוצה. אולם, אין קבוע כזמני, וקיים סיכוי לא רע שהוא ימצא את עצמו מנהל באופן קבוע את הקבוצה כולה. הכל תלוי במבנה הבעלות שייווצר בבזק.

למעשה, קבוצת בזק כולה מנוהלת על ידי מנהלים צעירים מאוד יחסית. גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, הוא רק בן 43. מנכ"ל yes, רון אילון, שבדומה לגבאי הגיע מאגף התקציבים באוצר, רק בן 41. גם ממלא מקום מנכ"ל בזק בינלאומי שיחליף את גבאי הוא בן 42.

קשה למצוא יד מכוונת בעניין מינויים של מנהלים צעירים בקבוצה, ונראה יותר מכל כי הדבר פשוט התרחש במקריות. אבל ללא ספק, עובדה זו תשפיע על דרך התנהלותה של הקבוצה.

אבי גבאי

" גיל: 40 " מצב משפחתי: נשוי 2 " מקום מגורים: תל אביב " השכלה: תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במינהל עסקים " תפקיד נוכחי: מנכ"ל בזק בינלאומי בארבע השנים האחרונות " תפקידים קודמים: סמנכ"ל לכלכלה ואסטרטגיה והאחראי על האסטרטגיה בבזק; סמנכ"ל משאבי אנוש בבזק; סגן ראש אגף התקציבים באוצר. " התפקיד הבא: מנכ"ל בזק-קווי וממלא מקום מנכ"ל קבוצת בזק

רון אילון

" גיל: 41 " מצב משפחתי: נשוי 2 " מקום מגורים: תל אביב " השכלה: תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במימון וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית " ניסיון תעסוקתי: מנכ"ל YES " תפקידים קודמים: המשנה למנכ"ל בזק; סמנכ"ל כספים בבזק; סמנכ"ל כספים במירס; שימש בשורה של תפקידים באגף התקציבים באוצר

גיל שרון

" גיל: 43 " מצב משפחתי: נשוי 2 " מקום מגורים: תל אביב " השכלה: תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב " תפקיד נוכחי: מנכ"ל פלאפון " תפקידים קודמים: משנה למנכ"ל פלאפון; משנה למנכ"ל ברק וראש אגף שיווק בסלקום