יצרנית התרופות הבריטית ג'נסן-סילג מציעה הסדר חדש: לא נרפאת, לא שילמת

החברה, המשווקת תרופה לסרטן, מציעה שהמטופל ישלם על התרופה רק אם מצבו השתפר

בצעד חסר תקדים מציעה יצרנית התרופות הבריטית ג'נסן-סילג (Janssen-Cilag) לפטור את שירות הבריאות הלאומי של בריטניה (NHS) מתשלום בגין תרופה נגד סרטן, שמחירה עומד על 25 אלף ליש"ט (כ-50 אלף דולר), אם לא יירשם שיפור במצב החולה המטופל בתרופה.

ה-NHS יידרש לשלם עבור התרופה החדשה, ולקייד (Velcade), רק אם התרופה תחולל שיפור במצב המטופלים, נאמר בהצעה משותפת של יצרנית התרופות והמכון הלאומי למצוינות קלינית (Nice), הגוף הממליץ ל-NHS על תרופות שכדאי לרכשן.

ההצעה, שתוצג למשרד הבריאות של בריטניה, נחשבת לראשונה מסוגה, והיא עשויה לקבוע תקדים שיסייע ל-NHS לרכוש תרופות יקרות נגד סרטן שעלותן נעה בין 10-50 אלף ליש"ט למטופל. כמו כן מיוחסת חשיבות מיוחדת לעובדה שהיתה זו ג'נסן-סילג שהציעה את ההסדר ל-Nice, ולא ההפך.

מנכ"ל Nice החדש, אנדרו דילון, אמר: "עדיין מוקדם מדי לומר אם מדובר בתחילתה של מגמה. אולם אין ספק שבשיחותינו עם חברות אחרות צצו סימנים לכך שהן חושבות בצורה דומה".

עם זאת, ג'נסן-סילג ו-Nice חלוקות מאוד בדעותיהן לגבי רמת השיפור שצריכה להירשם במצב המטופל כדי להצדיק תשלום מצדה של NHS.

ולקייד היא התרופה הראשונה שפותחה בעשור האחרון לטיפול בסרטן מסוג מיאלומה נפוצה, שבו לוקים 4,000 אנשים בבריטניה מדי שנה. התרופה אינה מרפאת את המחלה, אולם לדברי ג'נסן-סילג היא עשויה להאריך את חייהם של חולים מסוימים בתקופה של עד שנתיים וחצי. טיפול מלא, הכולל שמונה מחזורי טיפול יומיים בני 21 יום כל אחד, עולה 25 אלף ליש"ט.

הערכתה הראשונית של Nice היתה שבהתחשב בשיעור המטופלים המגיבים לתרופה, אין התרופה עונה על דרישות עלות-אפקטיביות והיא יקרה מדי. ג'נסן-סילג ערערה על קביעת Nice, והציעה שה-NHS ישלם עבור התרופה אך ורק במקרים שבהן תוכיח בדיקה רפואית שמצב המטופל השתפר לאחר ארבעה מחזורי טיפול, שעלותם מסתכמת בכ-12 אלף ליש"ט.