המעז והשמרן

אודי ויסמן, מנהל ההשקעות בקופות הגמל של אקסלנס נשואה, השקיע בדולר כהגנה כשכולם ברחו ממנו, מאמין באג"ח למרות התנודות בשבועות האחרונים, ולא נבהל מירידות של 2%-3% בשוק

הטעות של המשקיעים היא הראייה קצרת הטווח", אומר אודי וייסמן, מנהל ההשקעות בקופות הגמל של אקסלנס. "קופת גמל היא אפיק השקעה לטווח ארוך, וברגע שהתחילו לפרסם פה תשואות על בסיס חודשי נגרם עוול למנהלי ההשקעות. צריך לבחון אותם לאורך זמן. אם אני קונה חברה במכפיל של 7-8 אני לא מצפה שהיא תזנק תוך חודש-חודשיים, אלא אם כן ילך לי קלף. אני קונה עסקים עם מנהלים, ואני לא מצפה שהם יעשו תוך חודשיים את התשואות הכי טובות בשוק, אלא שלאורך זמן הם יתנו לי תשואות עודפות על המדדים הרלוונטיים.

"זו גם הבעיה בהשוואה בין הקופות הגמל: אי אפשר להשוות בין קופה שמחזיקה 40% במניות לקופה שמחזיקה רק 20%. זה כמו להשוות בין תפוזים למלפפונים. התחרות על התשואות בטווח הקצר, פוגעת בסופו של דבר בעמיתים".

וייסמן התחיל את דרכו כמנהל השקעות בקרנות הנאמנות של תמיר פישמן, לפני כ-7 שנים, בעיתוי מלמד מאין כמוהו: קצת לפני המפולת הטכנולוגית. "חוויתי שלוש שנים של ירידות וזה חישל אותי. אני אמנם צעיר בשוק, אבל יש מנהלים שעוד לא חוו ירידות. היום, כשהשוק יורד ב-2%-3% אנשים מתרגשים מזה, קוראים לזה 'מיני מפולת', כי הם מכירים רק עליות. הירידות שחוויתי גורמות לי לבחון בזהירות את תיק ההשקעות, תמיד לקחת בחשבון את התרחיש השלילי ולהשתמש ברכיבי אזהרה בשוק".

* איזה נייר מהתיק שלך הפתיע לטובה?

"יש הרבה כאלה, גם ברמה המנייתית וגם האג"חית. ב-3 השנים האחרונות לא חסרים סיפורים. אף אחד פה לא קוסם ולכולם יש את 20 המניות שעשו עבורם מהלך מיוחד בשנים האחרונות. למשל מי שנכנס לכי"ל לפני שנה וחצי רשם עלייה מרשימה. גם פוטאש, שנחשבת למעצמה בתחום של כי"ל, עשתה מהלך אדיר. נוצר בשוק מצב שגם חברות הענק הצליחו להכפיל את עצמן".

* היו ניירות ערך שמכרת והצטערת?

"בדולר אנחנו מחזיקים סדר גודל של 10% מהתיק שלנו ב-4-5 חודשים האחרונים. אולי טעינו בתזמון, כי הדולר ירד מתחת ל-4 שקלים. דבקנו באחזקה ובשבועיים-שלושה האחרונים אנחנו קוצרים את הפירות. ההיגיון היה שהדולר הוא רכיב הגנה לתיק, והוא סיפק לנו הגנה מהתנודות בשוק האג"ח. אז אולי טעינו לאורך הדרך, אבל בתפיסה שלנו כהגנה לתיק זה היה מהלך נכון. גם בהשקעה באג"ח יש רמת סיכון לא מבוטלת. תראה את החודש האחרון, זה מקרה קלאסי שמראה שגם באג"ח אפשר לחטוף בומבות לא קטנות. אני מגדיר את עצמי כמנהל השקעות אחראי. איפה שצריך להעיז אני מעיז, ואיפה שצריך להיות שמרן אני שמרן".

* איך ייראה המשך השנה?

"אנחנו הולכים לגמור את השנה כנראה בגירעון אפס, החשבון השוטף ממשיך להיות חיובי, הצמיחה חזקה, מצב החברות מצוין עם איתנות פיננסית יפה מאוד והסביבה הגלובלית תומכת. מצב המשק עדיין טוב, אבל כמו בכל שוק יכולות להיות עליות וגם ירידות. קשה להעריך איפה השוק יהיה בסוף השנה אבל אני מעריך שהתשואות עדיין יהיו חיוביות, גם אם לא ברמות שהתרגלנו אליהן בשנתיים האחרונות. יכולה להיות חולשה בשוק האג"ח בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הן ימשיכו לתת תשואה יפה".

* איך תבנה תיק השקעות ללקוח עם פרופיל סיכון ממוצע?

"אני חושב שקופת גמל היא מודל טוב למשקיעים לטווח ארוך. אני מאמין בכ-30% מניות בתיק, מפוזר בארץ ובחו"ל, כרגע עם העדפה לישראל. ההעדפה היא לאג"חים במח"מ בינוני, ולפי פרופיל הסיכון, כ-10% במט"ח. ההשקעה באג"ח יכולה לכלול גם אג"ח ממשלתיות. באג"ח הצמודות אנחנו משקיעים בעיקר באפיק הקונצרני. באפיק השקלי, באג"ח ממשלתיות, נשקיע במח"מ ארוך יותר".