ההסתדרות תובעת את בז"ן אשדוד: העובדים לא קיבלו את מלוא הבונוסים עבור 2006

המדינה מאשימה את פז החזירה את האחריות למדינה * ההסתדרות פנתה בינתיים לבית הדין ותבעה את שני הצדדים

עובדי בית הזיקוק באשדוד (בז"א), שבשליטת פז נפט של איש העסקים צדיק בינו, לא זכו למלוא הבונוס על רווחי החברה לשנת 2006, בניגוד להסכם הקיבוצי. בחברת פז טוענים כי הבונוס שולם רק עבור שלושת החודשים האחרונים של השנה שעברה, בהם עברה החברה לידיה. על כן, טוענים בפז כי המדינה, באמצעות החברה הממשלתית בז"ן, היא שאחראית לתשלום תשעת החודשים הראשונים. כשהעובדים פנו לבז"ן, נאמר להם כי הנהלת פז אחראית למלוא התשלום.

בהסתדרות עתרו היום (ב') בתגובה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, בדרישה כי יורה להנהלת פז ולמדינה, ביחד או לחוד, לשלם את מלוא הבונוס בגין תשעת החודשים הראשונים של 2006.

בהסתדרות אומרים היום כי עד לפני ההפרטה שולמו לעובדים מידי שנה מענקים מיוחדים בגין רווחי החברה ובעניין זה אף נקבע נוהל של רשות החברות הממשלתיות, המתווה את התנאים והמסגרת לתשלום הבונוס. לטענת ההסתדרות, נוהל זה אף עוגן בהסכמי ההפרטה בין הממשלה להסתדרות והעובדים. עוד מציינים בהסתדרות, כי עובדי בית הזיקוק בחיפה קיבלו את מלוא הבונוס. על כן אומרים בהסתדרות כי מניעת הבונוס מעובדי אשדוד בעוד עובדי חיפה נהנים מהתשלום, מהווה "אפליה פסולה בחברה ציבורית".

על-פי העתירה שהגיש היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד שי תקן, העובדים פנו הן להנהלת בז"א והן לבז"ן בבקשה למסור להם את מאזן הרווחים לשנת 2006, המשמש בסיס לחישוב הבונוס. כמו-כן ביקשו העובדים את בסיס הרווחים ששימשו לחלוקת הבונוס לעובדי בית הזיקוק בחיפה וכן שיעור הרווחים שחולקו, אולם בשני המקרים לא נענו בקשותיהם. בהסתדרות טוענים כי סירובה של בז"ן להעביר לעובדים מידע בנושא, מעלה חשש כי ההחלטה בדבר תשלום הבונוס לחלק מהעובדים נגועה בשיקולים זרים ובחוסר סבירות קיצוני. "בז"ן מונעת במעשיה ומחדליה כל אפשרות להעביר את החלטותיה תחת ביקורת שיפוטית, וזאת, כפי הנראה, לא במקרה", נכתב בכתב התביעה.

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יקיים דיון בעניין כבר ביום חמישי הקרוב.