המומנטום החיובי בחו"ל הקפיץ את ת"א בחזרה לשיא; מדד הנדל"ן הוביל בעלייה של 2.6%

[לפורטל הפיננסי] אפריקה-ישראל טיפסה 3% * פועלים התחזקה 1.7% * כי"ל הוסיפה 7.1% * אלווריון עלתה 2.4% * פקר פלדה טיפסה 7.5%

הבורסה של תל-אביב שבה לטפס היום ונסחרה בעליות שערים נאות, בעקבות המגמה החיובית שנרשמה ביממה האחרונה בשוקי העולם. המדדים המובילים בתל-אביב הצליחו להיחלץ ממספר ימים של דשדוש ושייטו לכל אורך היום בטריטוריה החיובית, תוך שלפחות מדד המעו"ף פלרטט עם רמת השיא של כל הזמנים אותה אף חצה בסיום. בשוק המט"ח נרשמה היום היחלשות משמעותית בדולר ובשוק הסולידי נרשמה בהתאם מגמה חיובית באג"ח השקליות.

יום המסחר הנוכחי היה כאמור חיובי והושפע בעיקר משורה של נתוני מאקרו טובים שפורסמו אתמול בארצות-הברית. הנתונים, ובעיקר אלו מהמגזר היצרני, העידו שהכלכלה האמריקנית ממשיכה להתרחב בקצב מתון, כשבמקביל נרשמת התמתנות בקצב עליית המחירים - המתכון שכידוע מועדף בימים אלו על המשקיעים. על רקע זה רשמה וול-טסריט אתמול (ב') עליות שערים נאות, והקרינה לחיוב על יתר שוקי העולם בפתיחת יום המסחר הנוכחי (ג').

השוק המקומי לא נשאר כאמור הרחק מאחור וגם הוא חזר לטפס היום, על רקע התפתחויות מועטות בזירה המקומית כשעיקר הקשב מופנה לחו"ל. המשקיעים בתל-אביב גם עדיין ממתינים להכרזה הרשמית על איוש משרד האוצר, לשם צפוי להיכנס רוני בר-און, כשהיום דובר גם על איוש משרת הממונה על התקציבים בשנים הקרובות על-ידי רם בלניקוב. האחרון נתפש כאיש של משמעת פיסקאלית הדוקה יחסית - מה שמצטייר טוב בשווקים.

באשר להמשך, יהיה מעניין לבדוק אם פרץ האופטימיות שראינו ביממה האחרונה אכן מבשר על חזרתם של השווקים למגמה חיובית לאחר הדשדוש של חודש יוני, או שמדובר במהלך חד-פעמי. על פניו נראה, שהמשקיעים מעבר לים יבקשו לקבל אינדיקציות כלכליות יותר מהימנות לפני שהם יכריעו באשר לכיוון של השווקים, ולכן אולי כדאי להמתין לפני שמצטרפים לחגיגה.

עם זאת, בימים אלו יש כנראה יותר מדי משקיעים שפוחדים להישאר בחוץ ועל כן הם ממהרים לחזור ולרכוש מניות, כשנראה שיותר משהנתונים הכלכליים "משחקים" במשקיעים, המשקיעים עצמם הם אלו ש"משחקים" בנתונים הכלכליים, ומפרשים אותם בכל פעם באופן ספונטני למדי.

בסוף היום עלה המעו"ף ב-1.5% והתייצב ברמת שיא של 1,138 נקודות. מדד תל-אביב 100 עלה ב-1.4% ומדד התל-טק הוסיף לערכו 0.3%. מחזור המסחר עמד על רמה של 2 מיליארד שקל, כשנתוני הבורסה שפורסמו היום לסיכום חודש יוני, אכן העידו על מגמת ירידת היקפי המסחר בשבועות האחרונים.

מהנתונים עלה, שמחזור המסחר היומי במניות הסתכם במהלך יוני בכ-2 מיליארד שקל והיה נמוך בכ-15% מהשיא שנרשם במאי, כשסביר שביולי נמשיך לראות ירידה בהיקפים. אגב, התנודות הקיצוניות בשוק איגרות החוב תורגמו על-פי נתוני הבורסה לשבירת שיא המחזור היומי לרמה של כ-4.8 מיליארד שקל, כשגם הפיחות החד בשער השקל מול הדולר בא לידי ביטוי בעליית המחזור היומי באופציות הדולריות לרמה של 60 אלף יחידות ביום - הרמה הגבוהה ביותר זה חמש שנים.

הבנקים והנדל"ן בראש העליות

בשוק המניות חזרו היום הבנקים להוביל את המגמה החיובית, כשלאומי ופועלים טיפסו בסיום ב-1.4% ו-1.7% בהתאמה, תוך שהן נישאות על-גבי פרץ האופטימיות בשווקים. בין הגדולות, כי"ל בלטה בעלייה של 2.1% לאור השיאים שרשמו אתמול בוול-סטריט מניות יצרניות האשלג הגדולות; טבע איבדה מערכה 0.4% למרות המלצה חיובית במיוחד מצד כלכלני גודלמן-זאקס; אלביט מערכות הוסיפה לערכה 1.5% לאחר שדיווחה על חוזה בהיקף של 80 מיליון דולר באסיה; קבוצת דלק הוסיפה לערכה 4.9% ואורמת עלתה ב-2% נוספים, עדיין בהשראת הגדול בתולדותיה עליו דיווחה אתמול בארצות-הברית.

זירת הנדל"ן המשיכה גם היא להתאפיין היום באווירה חיובית, כששם אפריקה הובילה את המגמה בעלייה של 3% שהעלתה את המדד ב-2.6%. עוד בנדל"ן, נכסים ובנין עלתה ב-2.8% נוספים בעקבות המלצה חיובית של כלכלני לידר שוקי הון, ואלביט הדמיה עלתה ב-3.8% בעקבות המלצה חיובית של כלכלני כלל-פיננסים, כשגם דלק נדל"ן רשמה יום חיובי עם עלייה של 5.1%.

עוד בלטו היום: אלווריון הוסיפה לערכה 2.4% לאור חוזה נוסף עליו דיווחה באוסטרליה ובכלל לאור התחושה של המשקיעים שתחום ה-WiMAX בו היא עוסקת מתחיל לתפוס תאוצה ועשוי לספק לה לא מעט פרנסה בשנים הקרובות, כפי שכתבו אתמול גם כלכלני אוסקר גרוס. דלק רכב המשיכה להאיץ לאחר פרסום נתוני המסירות החזקים של חודש יוני ועלתה ב-0.4% נוספים במחזור ער למדי.

פקר נדל"ן עלתה ב-7.5% לאחר שנכנסה לפעילות ברוסיה בעקבות החברה האם אפריקה ישראל, ומניית אגר - החברה האם של קמור שבבעלות דני ברנר - הוסיפה היום לערכה 1.8% במחזור ער במיוחד (כ-20% משווי החברה), ככל הנראה לאור עסקאות בעלי עניין שמכרו חלק מאחזקתם בחברה.

ירידה חדה בדולר

שוק המט"ח המשיך להגיב היום להיחלשות הדולר בעולם, שהואצה אתמול לאור נתוני המאקרו מארצות-הברית, כשהתובנה של המשקיעים הייתה שלאור לחצי המחירים הנמוכים בארצות-הברית לא בטוח שהריבית שם תעלה כל-כך מהר, ואולי אף תהיה בסימן ירידה. המסקנה הזאת כמובן החלישה את הדולר מול המטבעות המובילים, כשמול השקל רשם היום המטבע האמריקני ירידה של 1.06% לרמה של 4.192 שקל.

השוק הסולידי הגיב גם הוא להתפתחויות אתמול בארצות-הברית, שם חזרה תשואת האג"ח ל-10 שנים אל מתחת לרף ה-5% לראשונה זה חודש, כשגם התפתחות זו הוסברה בנתונים הכלכליים שחיזקו, לדעת המשקיעים, את האפשרות התיאורטית שהריבית בארצות-הברית אולי תרד. בהתאם, האג"ח השקליות הארוכות רשמו היום עליות שלעד 0.2%, אך בכל מקרה כדאי לשים לב לכך שהמשקיעים לא "ממהרים" לצמצם את פער התשואה שנוצר באחרונה ואשר עומד כיום על כ-0.35%. "