חילוקי הדעות הבסיסיים בין ארה"ב לרוסיה על התגרענות איראן נותרו בעינם

לאחר ביקור בן יומיים בוושינגטון, שהיה רצוף בשיחות בלתי מעונבות בין בוש לפוטין, לא נרשמה שום התקרבות בנושאי המחלוקות החשובות

מה לא עשה הנשיא ג'ורג' בוש כדי לרכך את האורח רם המעלה מרוסיה? הוא לקח את ולדימיר פוטין לסיבוב בסירת המירוץ של בוש האב (מדגם שמשמש מבריחי סמים באגן הקריבי), יצא איתו למסע דיג מול החוף המסולע המרהיב של מדינת מיין, האביס אותו בלובסטרים שאך זה נישלו ממי האוקיינוס האטלנטי, למרגלות הנחלה של משפחת בוש בקניבנקפורט. מה לא. ושום דבר לא עזר.

לאחר ביקור בן יומיים, שהיה רצוף בשיחות בלתי מעונבות בין בוש לפוטין, בים וביבשה, במטבח ועל החוף, לא נרשמה שום התקרבות בנושאי המחלוקות החשובות ביותר שמעיבות על היחסים בין וושינגטון למוסקבה: איך להתמודד עם האתגר הגרעיני שמציב שלטון האייתאללות ואיך למכור לרוסיה יזמה אמריקנית לסוכך על כמה מדינות במזרח אירופה במערכות מכ"ם מתוחכמות.

אתמול (ב'), במסיבת עיתונאים לסיכום המפגש הנשיאותי, שמותג כפסגת הלובסטר, דיברו בוש ופוטין, במיוחד בוש, על גיבוש "חזית אחידה" בסוגיית התגרענות איראן. הבעיה היא, שלמילים האלה לא ניתן שום גיבוי. למעשה, הן חיפו על חילוקי דעות בסיסיים בין ארה"ב לרוסיה כיצד לבלום את מאמצי ההתחמשות הגרעינית של טהראן.

"אני מוסיף לסמוך על תמיכת רוסיה במשלוח מסר ברור לאיראנים", אמר בוש. "דנו במגוון דרכים להוסיף ולשלוח מסר משותף. כאשר רוסיה ואמריקה מדברות בקול אחד, יש לכך, כמדומה, השפעה".

פוטין היה הרבה יותר צונן: "עד עתה הצלחנו לעבוד במסגרת מועצת הביטחון ואני חושב שנצליח לעבוד בהצלחה במסלול הזה". אבל פוטין הדגיש, כי יש צורך ב"מגעים משמעותיים נוספים" עם איראן. לדבריו, מגיעים עתה מאיראן סימנים שהשלטונות מגלים גמישות ושהם מוכנים לשתף פעולה עם פקחים בינלאומיים.

אף לא מילה הושמעה על מאמצי וושינגטון לגבש הסכמה במועצת הביטחון להידוק חגורת הסנקציות סביב איראן. בימים אלה מתמקחים נציגי ארה"ב באו"ם עם חברות מועצת הביטחון על סיבוב שלישי של סנקציות כלכליות נגד טהראן אם לא תחדל ממאמצי ההתגרענות שלה. שני הסבבים הקודמים צוידו בשיני חלב בלבד, בעיקר בגלל התנגדות רוסיה וסין להכללת צעדי ענישה משמעותיים, והשפעתם היתה צנועה.

באחרונה היו סימנים שהעמידות האיראנית מתחילה להיפרם בקצוות. בסוף השבוע דווח על התפרצויות של הפגנות אלימות בטהראן ובערים בעקבות החלטת השלטונות להנהיג קיצוב בבנזין על רקע היעדר מתקני זיקוק מתאימים. בחלק מההפגנות נשמעו קריאות להתפטרות אחמדיניג'אד, קריאות שלא היה אפשר להעלות על הדעת לפני כמה חודשים. ייתכן שעוז הרוח של המפגינים נובע מידיעות שההנהגה הדתית העליונה באיראן מאוכזבת מביצועי אחמדידניג'אד.

כך או כך, מאמצי בוש להכות בברזל האיראני בעודו חם, בסיוע רוסיה, לא עלו יפה בפסגת הלובסטר. גם נסיונותיו לשכנע את פוטין שרוסיה אינה צריכה לחשוש ממערכת הגנה מפני טיליים בליסטיים שוושינגטון מתכנת להציב בצ'כיה ובפולין לא עלו יפה.

פוטין, מצידו, הציע יזמה רוסית: למה לא להקים מערכת הגנה רוסית באזרביג'אן שתסייע בחיפוי שמי אירופה? בוש השיב שמדובר ברעיון "קונסטרוקטיבי ונועז", אבל שצ'כיה ופולין צריכות להיות חלק "אינטגרלי" מכל תכנית להגנה מפני טיליים בליסטיים.

האם פירוש הדבר שאיראן לא צריכה לחשוש? לאו דווקא. גורמים ישראליים אמרו באחרונה, כי אם ארה"ב לא תצליח לגבש מערכת סנקציות נשכנית נגד איראן במסגרת מועצת הביטחון, היא תוכל להמשיך לבודד את טהראן מחוץ למסגרת או"ם. יזמה חוץ-או"מית, שתגובה בעוצמתה הכלכלית של ארה"ב ובמרכזיותה ביקום הפיננסי, עלולה לפגוע באיראן יותר מכל יזמת סנקציות מרוככת, ששיניה נוסרו ממנה ע"י נציגי ארה"ב ורוסיה.