תיירים רוסים נאלצים להסתפק רק בביקור של יממה בישראל - בשל קושי להשיג ויזות לשהות ממושכת

הערכות: ביטול דרישת הוויזה יביא לארץ כ-100 אלף תיירים רוסים ותעסוקה ל-40 אלף עובדים

תיירים מרוסיה, הנופשים במלונות ובקלאבים במצרים, בירדן ובטורקיה, משלבים במהלך חופשתם ביקור של יום בודד בישראל וחוזרים להמשך הנופש שלהם. התופעה החלה כבר בשנה שעברה, בראשית חורף 2006, בעיקר ממצרים ומירדן. עתה החלו סוכני הנסיעות לארגן טיולים דומים גם לתיירים רוסים השוהים בטורקיה.

הסיבה לביקור הקצר בישראל משונה למדי. מסתבר שלתייר הרוסי הרבה יותר פשוט להשיג ויזה לארץ ליום אחד מאשר ויזה לשבוע. התוצאה היא הפסד של מיליוני שקלים למשק הישראלי ולענף התיירות, שמפסיד את התיירים לטובת המדינות השכנות, ותעסוקה לעוד כ-40 אלף עובדים. התיירים הרוסים המגיעים לארץ מבקרים בירושלים. כולם חוזרים באותו היום, או לאחר שהייה של לילה בודד בלבד.

לא מעט תיירים רוסים מבלים במדינות השכנות לישראל בשנים האחרונות. במצרים מבקרים מדי שנה כמיליון תיירים רוסים, כשבטורקיה הכמות גדולה אף יותר. לשם השוואה, אשתקד ביקרו בארץ כ-57 אלף תיירים רוסים בלבד, חלק מזערי מהפוטנציאל הבלתי ממומש. מתחילת 2007 נכנסו לארץ ממצרים כ-25 אלף תיירים, כשמיוני האחרון החלו להגיע תיירים רוסים גם מטורקיה. לדברי מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, עמי אתגר, מדובר באבסורד שאין כמוהו, שכן המדינה, המלונות ואתרי התיירות, מאבדים במו ידיהם כמות עצומה של תיירים שיכלו לבלות כאן לא לילה אחד, אלא שבעה לילות.

לדבריו, הסיבה לכך היא מדיניות ויזות נוקשה לביקור ממושך ומדיניות ליברלית יותר לביקור של יום אחד. עוד אומר אתגר כי העובדה שהתיירים מוכנים לעשות את המאמץ להיכנס ליום אחד לארץ רק מוכיחה את הפוטנציאל המוחמץ.

להערכתו, ביטול הדרישה לוויזה או לפחות הקלה על התהליך, יביאו לכניסה של 100 אלף תיירים רוסים בשנה הראשונה למהלך ועד ל-250 אלף תיירים שנתיים אחר כך.

נושא ביטול הוויזות נדון בממשלה כבר לפני מספר שבועות. בתום הדיון ביקש ראש הממשלה אולמרט מהשרים להגיש המלצות לקראת דיון נוסף שיתקיים בקרוב. אחת הסיבות לאי ביטול הוויזות היא דרישה נגדית של רוסיה לקבלת ויזות בעת ביקור שם והחשש שוויתור ישראלי יגרור אחריו דרישה מצד מדינות נוספות לביטול.