מיטב ממליצים על פז ב"קנייה": הערכת השווי משקפת למחיר היעד למניה פרמייה של 20%

בין הגורמים שיביאו לעליית הערך מציינים במיטב את המשך ההתרחבות השוק תחנות הדלק וחנויות הנוחות, השיפור בשל רכישת בתי זיקוק וצו הפיקוח על מחירי הגפ"מ שיכנס לתוקף באוקטובר

רוני שקל, אנליסטית בבית ההשקעות מיטב, מעניקה היום (ב') המלצת "קנייה" לחברת פז נפט , ונוקבת במחיר יעד של 586 שקל, הגבוה בכ-20% ממחיר המניה הנוכחי.

האנליסטית פותחת ומציינת כי מה שעומד בבסיס המלצתה הוא שילוב מוצלח של פעילויות סינרגטיות, הכוללות בית זיקוק ופעילות בתחום תחנות תדלוק ושיווק ישיר, יחד עם מנועי צמיחה בתחום הקמעונאות.

נכון לרבעון הראשון, לפז 257 תחנות תדלוק, כאשר 211 מהתחנות הן בשליטתה הניהולית ו-87 הן בבעלותה. שקל מציינת כי בדומה למגמות בשוק, גם פז פועלת להרחבת פעילותה הקמעונאית, הן ע"י הגדלת מספר חנויות הנוחות הפועלות תחת המותג YELLOW, והן ע"י פתיחת מתחמים קמעונאיים, שיכלולו תחנת דלק, חנות ילו ושטחים נוספים שפז משכירה לצדדים שלישיים (לדוג', ארומה). לחברה יש כיום כ-160 חנויות ילו ו-25 מתחמים קמעונאיים, כאשר בכוונתה להגיע ל-300 חנויות ילו ו-60 מתחמים קמעונאיים.

בתחום השיווק הישיר כוללת פעילות פז שיווק, הפצה ואספקה של מוצרי נפט שונים שלא בתחנות התדלוק, ללקוחות מוסדיים, עסקיים ופרטיים.

בנוסף, בספטמבר 2006 השלימה החברה את רכישת בית הזיקוק באשדוד מידי בז"ן. בית הזיקוק באשדוד הינו בעל כושר זיקוק של כ-4 מיליון טון נפט גולמי לשנה. כ-70% מהנפט אותו תזקק בז"א מיועד לשימוש פז.

בהמשך, מונה האנליסטית את ההתפתחויות האחרונות, שחלו בחברה, וביניהן מכירת שלושת מסופי פי גלילות לקבוצת דלק תמורת 800 מיליון שקל, מכירת האחזקות בסהר תמורת כ-251 מיליון שקל ובחירת החברה לשווק דלקים לרשות הפלשתינית.

כמו כן, בשבוע האחרון התפטר מי ששימש מנכ"ל החברה בעשר השנים האחרונות, מרדכי (מודי) בן ש"ך. ההתפטרות הינה על רקע חילוקי דעות עם יו"ר החברה והבעלים, צדיק בינו, בנוגע לאופי פעילות החברה לאחר רכישת בז"א. מאחר שבן ש"ך היה מנכ"ל מוצלח ומוערך ונוכח העובדה שטרם מונה מנכ"ל חדש, שקל מתייחסת בשלילה להתפטרותו.

מבט קדימה

כאמור, החברה מתעתדת להקים עוד עשרות תחנות דלק ובכוונתה להקים חנויות ילו נוספות בתחנות בהן אין היום חנות, כך שסה"כ תגיע החברה ל-300 חנויות. בנוסף להקמת תחנות דלק וחנויות נוחות, שקל מציינת עוד כי בכוונת החברה להקים עוד עשרות מתחמים קמעונאיים, אשר יניבו לה הכנסות מדמי שכירות.

לדברי האנליסטית, רכישת בית הזיקוק הינה סינגרטית לפעילות המסורתית של החברה בכמה מישורים: חסכון בעלויות הובלה לתחנות תדלוק, ירידת מלאים וירידה בהיקף הפיקדונות לבית הזיקוק. אי לכך, החברה צופה לשיפור של 10 מיליון דולר, שיתפרס על פני שלוש שנים.

במודל שבנתה האנליסטית לפז, הסינרגיה באה לידי ביטוי בשיפור התפעולי שהניחה במהלך השנים הקרובות בתחום התדלוק והשיווק הישיר.

כמו כן, לפז היה מלאי בשווי 60 מיליון דולר לפני רכישת בז"א, ובכוונתה החברה להפחית את המלאי ב-40 מיליון דולר, כאשר חלק כבר בוצע ברבעון הראשון.

לבסוף מציינת שקל כי צו הפיקוח על מחירי הגפ"מ, שיכנס לתוקף החל מאוקטובר 2007, יביא לתוספת רווח של כ-10 מיליון דולר בכל שנה בבז"א. למרות שבינואר 2007 הוסר הפיקוח ממרבית מוצרי בית הזיקוק, הגפ"מ, שהינו מוצר במחסור, נותר מפוקח. המדינה החליטה שהחל מאוקטובר 2007 יהיה מחיר הגפ"מ צמוד למחיר היבוא, מה שמייקר משמעותית את המחיר לטון, כך שפז תהנה מתוספת לרווח.