ב-S&P מזהירים: "אם הציפיות לריסון פיסקלי לא יתגשמו - דירוג החוב של ישראל עלול לרדת"

הכלכלנים משבחים את המדיניות הפיסקלית ב-3 השנים האחרונות אשר הביאה לשגשוג הכלכלי, אך לצד המחמאות מדגישים כי יש לשמור על המשמעת הפיסקלית ולהבין ששיחות התקציב צריכות להיות מופרדות משיקולים פוליטיים פנימיים

בסקירה מעודכנת על המשק הישראלי, דנים הכלכלנים מסטנדרד אנד פורס (S&P) על תקציב המדינה לשנת 2008, ואומרים כי לאחר 3 שנים חיוביות של ריסון תקציבי, אשר הוביל לצמיחה כלכלית, קיטון בגירעון, בחוב ועוד, המשק הישראלי הגיע למצב בו הוא יכול לעמוד בפני זעזועים.

"הדירוג שסיפקנו בפברואר 2007 (-A/חיובי) הוא תוצאה ישירה של ההישגים הללו ושל יכולתה של ישראל לעמוד אל מול זעזועים גיאו-פוליטיים", אומרים הכלכלנים.

הכלכלנים מציינים כי התחזית שלהם לשנה הנוכחית היא חיובית, והם צופים צמיחה של 5.1% במשק - מעל לתחזית המוקדמת שלהם. "המנוע העיקרי של הכלכלה הוא הצריכה הפרטית", אומרים הכלכלנים, "אשר תודלקה בידי העלייה בשכר, סביבת ריביות נמוכה והגידול בייצוא".

ב-S&P מדגישים כי למרות שהאירועים בשטחי יהודה ושומרון במסגרת הסכסוך עם הפלסטינים לא פגעו אמנם בצמיחה הכלכלית בישראל, אך "הסיכונים העיקריים לכלכלה באים מכיוון זה".

ממחמאות לאזהרות

באשר לשנת 2008, הכלכלנים חוזים כי גם בשנה זו תהיה הממשלה "זהירה" באשר לתקציב, וכי הדרישות להעלאת השכר במגזר הציבורי לצד הדרישות לתוספת תקציב למשרד הביטחון יחייבו "קיצוצים במקומות אחרים".

"למרות שנראה כי שר האוצר הטרי לא מתכוון להיכנע ללחצים, אנו נעקוב אחר הציות ליעד הגירעון (וצופים כי הוא יעמוד על לא יותר מאשר 1.8% מהתוצר). התחזית החיובית שלנו מתבססת על הציפיות שלנו כי החוזק הפיסקלי ימשיך להיות המפתח העיקרי שיפחית את עול החוב. אם הציפיות הללו לא יתגשמו - הדירוג עשוי לרדת מ'חיובי' ל'יציב'".

הכלכלנים מכירים בעובדה ששיחות התקציב יהיו מלוות בלחצים ועצבים לא מעטים, אך מדגישים כי "שיחות התקציב צריכות להיות מופרדות משיקולים פוליטיים פנימיים. מספר מנהיגים, ובכללם ראש הממשלה, ניצבים אל מול חשדות לשחיתות. דו"ח וינוגרד הנוגע למלחמה בלבנון בקיץ שעבר יפורסם בשבועות הקרובים. אם הדברים הללו יובילו לשינויי ההנהגה במפלגת 'קדימה', או לחלופין אם הממשלה תתפרק, תקציב 2008 עשוי להידחות".