תמיר פורת, בטוחה: "תנאי המאקרו והמיקרו לא מצביעים בשום אופן על מפולת"

"קיימים נתונים רבים המצביעים כי הכלכלה הגלובלית עדיין צומחת בשיעורים נאים וששוקי המניות בארץ, ובעיקר בעולם המערבי, אינם 'מנופחים'"

"תנאי המאקרו והמיקרו הנוכחיים אינם מאפיינים משקים המצויים לקראת מפולת בורסאית ממושכת". כך טוען תמיר פורת, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות בבטוחה, בניתוח שפרסם היום (ב') לירידות החדות בשוקי העולם ובבורסה בת"א.

יש לציין כי הניתוח שביצע פורת פורסם בשעה שכבר נרשמו עליות בבורסה בת"א היום, עם צפי (שאכן התממש) לפתיחה חיובית של המסחר בוול סטריט.

"על בסיס נתוני הכלכלה הבסיסיים בעולם, ניתן להעריך כי הסיכוי כי מדובר בתיקון נוסף הינו גבוה מהסיכוי שינוי מגמה", כותב פורת. "אין ספק, כי לאחר עליות השערים הנאות שפקדו את השווקים הפיננסיים בעולם, מראשית 2003 ועד עתה, כל נתון בעייתי חדש שצץ לפתע, או אפילו נתון בעייתי ישן וידוע, עלול להצית בהלה בקרב המשקיעים בארץ ובעולם. בתקופות שכאלה, היציאה מהשווקים בד"כ הינה מהירה, כואבת ובעיקר לא רציונלית".

עם זאת, מדגיש פורת, "הסיבות שגרמו למשקיעים להיות אופטימיים בשנים האחרונות ועד היום עדיין שרירות וקיימות. כלומר, הכלכלה הגלובלית צומחת עדיין יפה ובממוצע של כ-5% וככל הנראה צפויה כך לפחות עד סוף 2008... כמו כן, לראשונה מזה עשורים רבים, אנחנו רואים כיצד בו-זמנית שלושת גושי הכלכלה המשמעותיים בעולם -ארה"ב, גוש היורו ויפן - צומחים בשיעורים גבוהים יחסית".

גם בכלכלה ישראלית המצב, לפי פורת, "טוב מאי-פעם ובא לידי ביטוי באופן חיובי במספר רב של פרמטרים כצמיחה נאה, שיעורי אבטלה הולכים ויורדים, סחר חוץ (יבוא-ייצוא) במגמת עלייה, יחס חוב-תוצר הולך ויורד, עודף במאזן התשלומים ועוד... האינפלציה בישראל אומנם 'הרימה ראש', אך עדיין מצויה בתחום היעד של 3%-1% ולמרות מגמת הריבית המצויה בעלייה, חשוב לציין, כי הריבית הריאלית הנה עדיין נמוכה במונחים היסטוריים!"

פורת מנתח את משבר הסאב-פריים בשוק המשכנתאות האמריקני: "למעשה, מדובר בשוק משכנתאות לאוכלוסייה בעייתית, שקיבלה משכנתאות בעבר בריבית נמוכה יחסית וכיום, לאחר גל העלאות הריבית בארה"ב, מתקשה לעמוד בתשלומי המשכנתא... החשש הינו שעדיין לא ראינו שם התחתית".

"שוק הסאב-פריים", מוסיף פורת, "הנו הרובד התחתון בשוק המשכנתאות האמריקאי וכעת החשש שמשבר זה יגלוש הלאה, ישפיע על רבדים נוספים בשוק המשכנתאות האמריקאי ובאפקט דומינו יקרין לשלילה על כל פעילות הנדל"ן האמריקאית. מכאן החשש לצמצום הצריכה הפרטית של האזרח האמריקאי, הנחשבת לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה האמריקאית והעולמית.

לפי פורת, "ציבור המשקיעים בעולם מנסה כיום לעכל מעבר ממצב עולם שבו מחיר הכסף היה נמוך יחסית (ריביות נמוכות), לעולם בו מחיר הכסף הולך ומתייקר, כלומר ריבית הולכת ועולה. עד שלא תושג יציבות מוניטרית, ובמלים אחרות עד שלא תיעצר מגמת העלאות הריבית בכמה כלכלות משמעותיות בעולם, השווקים הפיננסיים ימשיכו להיות עצבניים ותזזיתיים".

ומכאן, לעצות למשקיעים: "בתקופות שכאלה, חשוב שמבנה תיקי ההשקעות, יאופיינו ברמת סיכון נמוכה יחסית, הבאה לידי ביטוי בין היתר ברמת פיזור גבוהה. עם זאת, חשוב לציין, כי בתקופות כאלה, חלק מהמניות והאג"חים יורדים חזק ועל בסיס טכני (באוברשוטינג), מצב המציב בפני כל מנהל השקעות הזדמנויות להשבחת התמהיל המנייתי והאג"חי לעיתים אף תוך לקיחת סיכון מחושב".

פורת גם מזכיר למשקיעים, כי משנת 1990 הניבה ההשקעה במדד ת"א 100 תשואה שנתית ריאלית ממוצעת של 12%, למרות שתי מפולות בהן ירדו שווקי המניות בעשרות אחוזים ועל פני תקופות קצרות יחסית.

בשורה התחתונה, קובע פורת: "קיימים נתונים רבים המצביעים על כך שהכלכלה הגלובלית, עדיין צומחת בשיעורים נאים וששוקי המניות בארץ, ובעיקר בעולם המערבי, אינם 'מנופחים'. כלומר, יש מתאם חזק בין העליות באותן בורסות לרווחי החברות הנסחרות בהן וזה בא לידי ביטוי ברמות מכפילים סבירים לחלוטין של 15-14".