הדופק של הכלכלה האמריקאית

המשבר במשכנתאות הסאב-פריים, המנוע של הירידות בשווקים, משליך על כל פינה בכלכלה כמו ממטרה - את האפקט הזה אפשר לזהות גם במדדים המאקרו-כלכליים האמריקניים * משקיעים בכל העולם עוקבים אחריהם כדי לקבל החלטות השקעה נבונות * להלן המדריך לנתונים

תוצר מקומי גולמי (תמ"ג)

הנתון הרחב ביותר שמשקלל את כלל הסקטורים והפעילות במשק האמריקני, והוא מתפרסם אחת לרבעון, כאשר יש שלושה פרסומים שונים לכל רבעון.

מי מפרסם? המשרד לניתוח כלכלי במשרד המסחר האמריקני.

מתי? מדי רבעון. הפרסום הקרוב: 30 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? התמ"ג הוא הדרך למדוד את הפעילות הכלכלית הכוללת בשוק האמריקאי, וכדאי לעקוב אחרי הכלכלה הזו, שבדרך כלל מכתיבה את כיוון ההשקעות העולמי. משקיעים בשוק המניות אוהבים לראות צמיחה כלכלית בריאה מכיוון שהיציבות בפעילות העסקית מתורגמת לעלייה ברווחי החברות. משקיעי אג"ח רגישים יותר לאינפלציה, ופעילות כלכלית בריאה עשויה לסלול את הדרך לאינפלציה.

הריבית הפדרלית

אחת לכ-6 שבועות מתכנסת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (ה'פד'), הבנק המרכזי האמריקני, שכוללת את שבעת הנגידים ממועצת הבנק המרכזי וחמשת נשיאי הבנק, וקובעת את כיוון המדיניות המוניטרית. השינויים מוכרזים מיד לאחר הפגישות ובעלי השפעה מכרעת על השווקים הפיננסים. כשבועיים לאחר הכרזת הריבית מתפרסמים דיוני הוועדה, ששופכים אור נוסף על מאחורי הקלעים של ההחלטה והשיקולים.

מי מפרסם? ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב.

מתי? 8 פעמים בשנה. הפרסום הקרוב ב-7 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? החלטות הריבית של הפד הן הנתון בעל ההשפעה הגבוהה ביותר על השווקים הפיננסיים. שבועות לפני כן מנסים מומחי שוק לנחש את כיוון המדיניות של הפד, לזהות שינויים בנוסח ההודעה המצורפת להכרזת הריבית, ולנווט את ההשקעות לפי התחזיות. הריבית הנקבעת על ידי הבנק הפדרלי, ריבית האג"ח הפדרלי, היא הבנצ'מרק לריביות האחרות בשוק. לכן שינוי בשיעור הריבית של האג"ח הפדרלי מתורגם באופן מיידי לשינוי בשאר הריביות, החל מאג"ח ממשלת ארה"ב וכלה בריבית על משכנתאות.

להחלטת הריבית השפעה גם על הדינמיקה של המשקיעים, כשברמות ריבית מסוימות לפחות חלק מהמשקיעים יעדיפו להסיט את השקעותיהם לאג"ח ממשלתיות על פני מניות. כלל האצבע הוא שכשהריבית גבוהה יותר ההשפעה על השווקים הפיננסיים דובית יותר, וכשהריבית יורדת היא מובילה מגמה שורית.

שיעור הריבית משפיע כמובן גם על הכלכלה - ריבית גבוהה יותר נוטה להאט את הפעילות הכלכלית, וריבית נמוכה יותר מעודדת אותה. בכל מקרה, שיעורי הריבית משפיעים על סביבת המכירות. בסקטור הצרכני, פחות בתים ומכוניות יירכשו, כששיעורי הריבית עולים. יתרה מכך, שיעור הריבית מהווה גורם מכריע עבור עסקים רבים, בעיקר עבור חברות עם שיעורי חוב גבוהים או חברות שצריכות לממן רמות מלאים גבוהות, ולכן לשינויי הריבית השפעה ישירה גם על רווחיות החברות.

ספר הבז'

הספר רואה אור כשבועיים לפני קביעת המדיניות המוניטרית על ידי ועדת השוק הפתוח של הפד. בספר מרכזים נגידי 12 המחוזות של הפד נתונים כלכליים המעידים על הסביבה הכלכלית בכל מחוז.

מי מפרסם? הפדרל ריזרב.

מתי? 8 פעמים בשנה. הפרסום הקרוב ב-5 בספטמבר.

מה אכפת למשקיעים? ספר הבז' משמש את ועדת השוק הפתוח בקביעת המדיניות המוניטרית של הפד. הנתונים בספר עשויים לתת למשקיעים רמזים למגמת השינוי במדיניות שתבצע הוועדה, והוא מספק דיווח מהימן על רמות המחירים (אינפלציה) והצמיחה של הכלכלה בכל אחד מהמחוזות השונים במדינה.

מדד המחירים ליצרן (PPI)

מודד את רמת המחירים הממוצעת של סל מוצרים צרכניים, כפי שהם מתקבלים מיצרנים במשק.

מי מפרסם? הלשכה לסטטיסטיקה במשרד העבודה.

מתי? אחת לחודש. הקרוב מתפרסם ב-14 לאוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? המדד מודד את רמת המכירים ברמת היצרנים, לפני שהם מועברים לצרכנים. מכיוון שהוא מתייחס למחירי מוצרים בני קיימא בקרב יצרנים, הוא מעניק תובנה לגבי רמות המחירים הצפויות במדד המחירים לצרכן. באמצעות מעקב אחר הלחצים האינפלציוניים בצנרת המוצרים, יכולים משקיעים יכולים לחזות את כיוון האינפלציה בחודשים הבאים.

כשהמחירים המשולמים ליצרנים עולים, העסקים עשויים לעמוד בפני העלאת מחירים של המוצרים שלהם או ירידה ברווחיות. היכולת להניע את העלייה במחיר תלויה בחוזקה של החברה ובמידת התחרותיות של השוק בו היא נמצאת.

שוק האג"ח מגיב בעליות לירידה במדד המחירים ליצרן, אך מחירי האג"ח יורדים כשמדד ה-PPI רושם עלייה גבוהה מהצפוי. שוק המניות מגיב בעליות שערים ביחד עם שוק האג"ח, משום שאינפלציה נמוכה מבטיחה שיעורי ריבית נמוכים והיא מסייעת לרווחיות החברות.

מדד המחירים ליצרן (CPI)

המדד בוחן את רמת המחירים הממוצעת עבור סל מוצרים בני קיימא ושירותים שנרכשים על ידי צרכנים. השינויים החודשיים במדד מייצגים את שיעור האינפלציה במשק.

מי מפרסם? הלשכה לסטטיסטיקה במשרד העבודה.

מתי? אחת לחודש. הפרסום הקרוב ב-15 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? מדד המחירים לצרכן הוא המדד הכי פופולרי במשק. אינפלציה היא אחד הגורמים העיקריים שמסבירים כיצד הריבית משפיע על כל פינה בכלכלה, ממשכנתאות ועד ריבית האג"ח הממשלתיות. כששיעור האינפלציה וההערכות לאינפלציה משתנות, השוק מתאים אליהן את רמות הריבית. האפקט מכה גלים בשוק המניות, האג"ח והסחורות.

הזמנות מוצרים בני קיימא

הנתון משקף את ההזמנות החדשות שהוגשו ליצרנים המקומיים למשלוח מיידי ועתידי של מוצרי תעשייה בני קיימא. הפרסום הראשון מספק הערכה ראשונית להיקף הזמנות המוצרים. כשבועיים לאחר מכן מתפרסם מידע שלם ומתוקן מדו"ח ההזמנות ממפעלי תעשייה. המידע עבור החודש הקודם עובר עריכה נוספת במהלך פרסום הנתונים החדשים לחודש הנוכחי.

מי מפרסם? משרד המסחר האמריקני.

מתי? אחת לחודש. הפרסום הקרוב ב-24 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? על ידי מעקב אחרי ההזמנות המשקיעים יכולים לדעת מהי תפאורת הרקע לשווקים הפיננסים ולתיקי ההשקעות שלהם. ההזמנות למוצרים בני קיימא מראות כמה עסוקים יהיו המפעלים בארה"ב במהלך החודשים הקרובים, כשיעבדו על ההזמנות שהועברו אליהם. הנתון לא מספק מידע על ההזמנות למוצרים כמו מקררים ומכוניות, אלא מרמז גם על ההוצאות של ארגונים על ציוד חדש.

ההזמנות מלמדות את המשקיעים למה לצפות מהסקטור היצרני, חלק מרכזי בכלכלה האמריקנית, ולכן בעל השפעה מכרעת על השקעותיהם. גידול בהזמנות מייצר גם ציפיות לגידול בהכנסות וברווחיות החברות.

הכנסה והוצאה פרטית

הנתון מציג את הערך הדולרי של ההכנסה המתקבלת מכל מקורות ההכנסה של האזרחים במדינה. ההוצאה הפרטית כוללת את הרכישות הצרכניות של מוצרים ברי קיימא, מוצרים מתכלים ושירותים.

מי מפרסם? המשרד לניתוח כלכלי במשרד המסחר האמריקני.

מתי? מדי חודש. הפרסום הקרוב ב-31 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? נתוני ההכנסה וההוצאה הם דרך נוספת למדוד את חוזקו של הסקטור הצרכני בכלכלה, והכיוון אליו הוא הולך. ההכנסה נותנת למשקי בית את הכוח לחסוך ולהשקיע. ההוצאה הפרטית משמנת את גלגלי הכלכלה ושומרת על הצמיחה במשק. החסכונות מושקעים בדרך כלל בשווקים הפיננסיים ועשויים להניע מעלה את שוקי המניות והאג"ח.

מרכיב הצריכה קשור באופן ישיר לכלכלה, ובדרך כלל מכתיב את ביצועי השווקים. המשקיעים יכולים לראות באמצעות הנתונים לאן מכוונים הצרכנים את חסכונותיהם, האם הם רוכשים מוצרים בני קיימא, מוצרים מתכלים או שירותים. זה מעניק למשקיעים זווית ראייה נוספת בבחירת החברות להשקעה.

סנטימנט הצרכנים

מדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן סוקר מדי חודש את מצבם הפיננסי של 500 משקי בית ואת עמדתם ביחס לכלכלה האמריקנית. אמון הצרכנים קשור באופן ישיר להוצאה הצרכנית. אמון הצרכנים וסנטימנט הצרכנים הן שתי דרכים לדון בעמדת הצרכנים כלפי המשק.

מי מפרסם? אוניברסיטת מישיגן.

מתי? אחת לחודש, הפרסום הקרוב ב-31 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? דפוס ההוצאות של הצרכנים משפיע בראש ובראשונה על שוק המניות ושוק האג"ח, מפני שצרכנים שמוציאים כסף תומכים בשורה התחתונה בדו"חות הכספיים של החברות. בשוק המניות, צמיחה כלכלית חזקה מתורגמת לרווחיות בריאה של החברות ולמחירי מניות גבוהים יותר. בשוק האג"ח הפוקוס הוא על מידת ההשפעה של הצמיחה הכלכלית על האינפלציה. באופן אידיאלי, הכלכלה הולכת על הקו הדק שבין צמיחה חזקה לצמיחה מוגזמת (אינפלציונית).

משקל ההוצאה הצרכנית בכלכלה האמריקנית גבוה משני שליש, כך שהשווקים תמיד מעוניינים לדעת מה עובר בראשם של הצרכנים ואיך הם עשויים להתנהג בעתיד הקרוב. ככל שהצרכנים בטוחים יותר במצב הכלכלה ובמצבם הפיננסי, כך עולה הסבירות שיגדילו את ההוצאה הצרכנית שלהם.

מכירות קמעונאיות

מודדות את סך הקבלות של חנויות שמוכרות מוצרים בני קיימא ומוצרים מתכלים.

מי מפרסם? סוכנות מפקד התושבים במשרד המסחר.

מתי? אחת לחודש, והפרסום הקרוב ב-13 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? מדובר בנתון נוסף המעיד על מגמות ההוצאה הצרכנית בארה"ב. המכירות הקמעונאיות מעניקות לא רק תחושה נוספת לגבי הכלכלה האמריקנית, אלא גם מעידה על הטרנדים בענפי הקמעונאיים השונים. הטרנדים האלה עשויים לסייע לזהות הזדמנויות השקעה בסקטורים מסוימים, בלי להמתין לפרסום הדוחות הכספיים של החברות השונות. "

התחלות ואישורי בנייה

העבודות הקבלניות הראשונות של בתי מגורים ומספר האישורים להקמת פרויקטים נדל"ניים חדשים. עלייה או ירידה במספרם משפיעה גם על תחזית הביקושים לריהוט, חומרי גלם לבנייה וציוד לבתים.

מי מפרסם? מנהל האוכלוסין במשרד המסחר.

מתי? מדי חודש. הפרסום הקרוב ב-16 באוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? לנתוני שוק הנדל"ן משמעות רבה לכלכלה ולשווקים הפיננסים, ומייצרים ציפיות לביקושים לריהוט, חומרי גלם לבנייה, מועסקים בענף (שהכנסתם תייצר עוד צריכה פרטית ומסים) וכו'. עבור המשקיעים, טרנדים בהתחלות בנייה נושאים רמזים משמעותיים לגבי התפתחות חברות קבלניות, בנקי משכנתאות וחברות לציוד וריהוט ביתי, ויכולים להעניק איתותי קנייה או מכירה.

מכירות בתים קיימים

מספר הבתים הקיימים, שאינם בהקמה, ומכירתם נסגרה במהלך החודש הקודם. בתים קיימים הם חלק גדול יותר משוק הנדל"ן מאשר בתים חדשים, ולכן יש להם משקל גדול יותר בקביעת כיוון שוק הנדל"ן.

מי מפרסם? האיגוד הלאומי של סוכני המקרקעין.

מתי? אחת לחודש. הפרסום הקרוב ב-27 לאוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? הנתון מספק למשקיעים קנה מידה לא רק לביקושים לבתים אלא גם למומנטום הכלכלי. כדי לרכוש בית אנשים צריכים להרגיש בטוחים למדי במצבם הכלכלי.

מכירות בתים חדשים

מספר הבתים החדשים שנבנו ורכישתם הובטחה במהלך החודש האחרון. הנתון מתפרסם אחת לחודש ומלמד על המגמה בשוק הנדל"ן, המומנטום הכלכלי ומרמז על המגמה ברכישת רהיטים וציוד לבית.

מי מפרסם? סוכנות מפקד התושבים, משרד המסחר.

מתי? אחת לחודש. הפרסום הקרוב ב-24 לאוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? בדומה למכירות הבתים הקיימים, גם לנתון זה השפעה משמעותית על המומנטום הכלכלי והוא מעיד על רמת הביטחון הכלכלי של הצרכנים. בכל פעם שמתחילה בניית בתים חדשים היא מתורגמת למשרות חדשות בתחום הנדל"ן וההכנסה עשויה לחזור כהשקעה נוספת בכלכלה. ברגע שהבית נרכש הוא מחולל מכירות הן לקבלן והן למתווך.

דו"ח מלאי הנפט

הדו"ח מוסר את היקף מלאי הנפט ותזקיקיו שיוצרו בארה"ב או יובאו אליה. רמת המלאים מסייעת לקבוע את רמת המחירים עבור מוצרי הנפט השונים.

מי מפרסם? מנהל מידע האנרגיה.

מתי? מידי יום רביעי.

מה אכפת למשקיעים? במהלך תקופות של צמיחה כלכלית חזקה ניתן לצפות לביקושים בריאים לנפט, אבל אם המלאים נמוכים מחירי הנפט ומוצריו יעלו. הנפט הגולמי הוא אחת הסחורות החשובות ביותר בשוק הגלובלי, מחירו תנודתי מאוד ויש לו השפעה חזקה על הכלכלה ועל כיוון האינפלציה. בדרך כלל מדד המחירים לצרכן האמריקני נמוך כשמחירי הנפט יורדים, ומזנק כשהם מטפסים. מחיר הנפט משפיע במישרין על משקיעים שמגוונים את התיק שלהם בסחורות ומניות אנרגיה.

מדד מנהלי הרכש

המדד בוחן כ-400 חברות יצרניות על מצב התעסוקה, הייצור, ההזמנות החדשות, האספקה והמלאים שלהן. אם המדד מעל רמה של 50 נקודות הסקטור היצרני מתרחב ואם הוא נמוך ממנה הסקטור מתכווץ.

מי מפרסם? איגוד מנהלי הרכש.

מתי? אחת לחודש. הפרסום הבא ב-3 לספטמבר.

מה אכפת למשקיעים? המדד מאפשר מבט מפורט על הסקטור היצרני: עד כמה היה פעיל בתקופה האחרונה ולאן פניו מועדות. לדו"ח השפעה גדולה על השווקים, מפני שהסקטור היצרני נחשב למקור מרכזי של הכלכלה. הפדרל ריזרב בוחן את נתוני המדד מקרוב, כנתון שמסייע לו לקבוע את כיוון הריבית.

נתוני התעסוקה

מורכבים ממספר אינדיקטורים על שוק העבודה בארה"ב: שיעור האבטלה (שיעור הבלתי מועסקים במשק ביחס לכוח העבודה), מספר עובדי המגזר הלא-חקלאי (מספר המועסקים במשרה חלקית או מלאה בעסקים ובמוסדות הממשלתיים), מספר שעות העבודה השבועיות (בסקטור הלא-חקלאי), ושכר העבודה הממוצע לשעה, בתעשיות המרכזיות במשק.

מי מפרסם? לשכת הסטטיסטיקה, משרד התעסוקה.

מתי? בסוף השבוע הראשון של כל חודש. הפרסום הבא ב-3 לאוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? נתוני התעסוקה מייצרים תמונה מקיפה לגבי כמות מחפשי העבודה, כמה מהם משיגים אותה, באיזה שכר ובאיזה היקף. מכאן אפשר ללמוד על כיוון הכלכלה האמריקנית, כולל עוצמת שוק העבודה, ציפיות להוצאה צרכנית כפונקציה של הכנסות, ההשפעה האפשרית על מדיניות הריבית וכו'.

תביעות חדשות לדמי אבטלה

מספר האזרחים שהגישו טפסי ביטוח אבטלה בפעם הראשונה. גידול במספרם מעיד על החמרה בשוק העבודה, ולהיפך.

מי מפרסם? מנהל התעסוקה במשרד העבודה.

מתי? מדי יום חמישי. הפרסום הבא ב-2 לאוגוסט.

מה אכפת למשקיעים? ככל שפחות אנשים מגישים את הטפסים פירושו שיש יותר מקומות עבודה ושהכלכלה חזקה יותר. שכרם מתורגם לכוח קנייה, שמניע את הכלכלה.