מנכ"ל אילנות בטוחה: "כולי תקווה שקריסת חפציבה הייתה האחרונה, אבל אלה רק תקוות - והמבין יבין"

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המעו"ף] גיא חכמי: "אני חושש שהנגיד יעלה הריבית במנות של 0.5%. שוק האג"ח מגיב ויגיב באדום" * "בשוק המניות, נוצרות הזדמנויות לטווח ארוך במניות ה-75" * היין היפני צריך להיות בתיק ואולי גם הפרנק השוויצרי"

גיא חכמי, מנכ"ל בית ההשקעות אילנות בטוחה, פרסם הבוקר (א') סקירה על המצב בשווקים. בסקירה רומז חכמי כי קריסת חברת הנדל"ן חפציבה לא הייתה מקרה אחרון מסוגו, ושצפויות קריסות דומות נוספות.

"ריבית בנק ישראל תלך לאן שהשווקים יובילו אותה, ולא להיפך", כותב חכמי. "מה שקורה היום זה שילוב של עלייה בסביבת האינפלציה בכל העולם, הגורמת לציפיות לעליית ריבית, הגורמת לתמחור נמוך יותר של מניות ואג"ח. בנוסף, לעליית הריבית היום יש משמעות כפולה ומשולשת: העולם הכלכלי היום נשען על רמת מינוף ונזילות גבוהות מאוד".

בהמשך מנתח חכמי את המצב בשווקים, והסיבות לו: "רמת הנזילות הקיימת בשנים האחרונות בשווקים היתה משמעותית מאוד בהנעת שוקי המניות. הרווחיות הגבוהה של החברות, במקביל להשקעות הוניות מתונות, הביאו את המגזר העסקי בארה"ב, אירופה ומדינות אחרות בעולם לצבירה משמעותית של נכסים נזילים במאזני החברות.

"בשל חוסר רצון מיוחד להשקיע סכומים גדולים בפרויקטים חדשים, הרבה מאוד חברות היו פעילות בזירת הרכישות והמיזוגים ויש הרבה מאוד דוגמאות של חברות אשר מחזירות הון למשקיעים באמצעות דווידנדים ורכישה חוזרת של מניות.

"מקור נזילות נוסף שצמח במהירות הוא הלוואות מבנקים, אשר גדלו בצורה משמעותית באמצעות איגוח מתוחכם ומכשירים נגזרים. שני דברים אלו בשילוב עם הפעילות המוגברת של קרנות PRIVATE EQUITY גרמו לתמחור גבוה יותר של מניות ע"י הפחתה של הכמות הגלובלית של מניות הנסחרות בבורסה. הרקע של העניין הזה הוא ריביות נמוכות עד מגוחכות שהיו בשווקים בשנים האחרונות.

"מגמות אלו נתמכו כמובן בצמיחה כלכלית חזקה וברווחיות גדולה יותר של הפירמות, אבל הרעב לסיכון הביא לצמצום גדול מאוד של פרמיות סיכון בכל סוגי הנכסים, כולל נדל"ן וקומודיטיז. הדבר הזה גורם למעין פאניקה בשוקי האג"ח בעולם.

"משקיעים בוחרים באג"ח ממשלתי על חשבון קונצרני, בשווקים מפותחים על חשבון מתעוררים, ובאג"חים בדירוג גבוה על חשבון דירוג נמוך.

"בישראל, פער התשואות בין ישראל לארה"ב עלה בחודשיים האחרונים וימשיך לעלות בשבועות הקרובים. בנוסף, הפער בין מק"מ לשנה לשחר ל 10 שנים עלה מ-1.46% לפני שבועיים ל-1.7% ביום חמישי האחרון.

"בנוסף, אנו רואים ונראה עלייה במרווחים בין הממשלתי לאג"ח הקונצרני ותמחור חדש של סיכונים גם פה, כאשר הפגיעה הרצינית תהיה של אג"ח ממונפות מתחום הנדל"ן. כדאי להפנים: יש מספר חברות שהאג"ח שלהם הוא בעצם מניה ועכשיו השוק ירגיש את זה היטב. כולי תקווה שחפציבה היא המקרה האחרון, אבל אלו תקוות ותו לא - והמבין יבין.

"בגלל המדדים הגבוהים בשלושת החודשים הקרובים, והעלייה בריבית דה פקטו בשווקים אני חושש שהנגיד יעלה הריבית במנות של 0.5%. אנחנו בתקופה של עליות ריבית ברורות, ושוק האג"ח מגיב ויגיב באדום, בטווח הקצר.

"חברות החיתום בארץ ובעולם יצטרכו לחכות. קשה לגייס היום הון באמצעות אג"ח. אנו רואים דבר מדהים: אג"ח של בנקי השקעות ענקים בעולם כמו מריל לינץ', גולדמן סאקס וליהמן ברודרס נסחרים ברמות של אג"ח זבל".

מכאן עובר חכמי להמלצות מעשיות, בנוגע לתיק האישי הרצוי למשקיעים: "היין היפני צריך להיות בתיק ואולי גם הפרנק השוויצרי. כרגע הדולר האמריקאי נהנה מהסיטואציה הזו, אבל ראוי שבתיקי ההשקעות יהיה היום מרכיב אג"ח גלובלי המנוהל במקצועיות רבה.

"תיק האג"ח הישראלי ראוי שיהיה בנוי מאג"ח צמודות קצרות, בינוניות ומק"מים.
אג"ח קונצרני צריך להיות בתיקים במינון נמוך יותר, ובצורה מאוד סלקטיבית.

"בשוק המניות, נוצרות הזדמנויות לטווח ארוך במניות ה-75, ואנחנו ננצל את זה.
הסקטורים המומלצים לתקופה הנראית לעין היא מתחום האנרגיה, חברות צריכה בסיסית וחברות דפנסיביות עם תשואת דיבידנד גבוהה ועם מינוף לא גבוה.

"שווקים מתעוררים יותר פגיעים היום. שוק המניות בישראל עלה מתחילת השנה עד סוף יוני בכ-25%. המחצית השנייה של השנה לא תהיה דומה ואף לא באותו הקצב, אך אנחנו לא ממליצים לתזמן את שוק המניות, אלא להישאר בחשיפות המתאימות ללקוח בראייה ארוכת טווח".