אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב: "נפילת חפציבה לא היתה הכרחית; היה כאן צירוף מקרים קטלני"

איתמר דויטשר:" יש חוסר התאמה בין מה שידוע לנו לבין הדו"חות של החברות הציבוריות של חפציבה" * קבוצת חפציבה ביקשה הקפאת הליכים, בנה"פ טוען לרמייה * "הרשימה השחורה" של נפגעות חפציבה * קוני הדירות מתארגנים

יותר ויותר קולות טוענים כי נפילתה של חפציבה לא היתה הכרחית, וכי בניהול נכון ובשידוד מערכות מתאים, היה אפשר, ועדיין ניתן, להובילה להבראה ולרווחיות.

"מדובר פשוט בצירוף מקרים קטלני", אומר אברהם קוזניצקי, יו"ר חברת הבנייה מנרב . ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים הוצעה חפציבה למספר חברות נדל"ן וקרנות, במחירים הגבוהים בהרבה מהעסקה שנחתמה לבסוף עם אלקטרה (שביקשה לאחר מכן לבטלה), ומשקפת את שווי הנכסים שבידי אלקטרה.

"עם טיפת סבלנות העסק היה נפתר מבלי לסכן את דניה סיבוס או את אלקטרה, היום קשה לחזיר את המצב קדמותו", אומר קוזניצקי. "הציעו לי לקנות אותה לפני מספר שבועות, וגם אם הם הגזימו בשווי הנכסים, הרי שללא ספק, למרות שההתחייבויות גדולות, הן נמוכות באופן ודאי מערך הנכסים של חפציבה. בגלל מכירות בקצב נמוך מהרצוי, פיגורים במסירת דיור (שנבעו גם מהבג"ץ שעיכב השלמת המכירה במודיעין עילית- א' ר') והוצאות מימון מוגזמות, בסופו של יום הם נקלעו למשבר של תזרים מזומנים. אולם, עם תוכנית עסקית נכונה ואם לא תיווצר פאניקה מיוחדת וימונה מנהל או מפרק, המצב לא כל כך חמור".

לדברי קוזניצקי, בניגוד למרבית הקריסות של חברות בנייה, הבנקים דווקא לא היו אלה שעצרו את הברז, אלא החברות שלהן היתה חייבת חפציבה כספים בגין ביצוע עבודות. "אך כאשר הן פתחו בדרישת החובות ועצרו את העבודות, הבנקים נגררו אחריהן. אני מכיר לא מעט חברות שהיו וישנן במצב דומה לזה של חפציבה, אבל הנושים והבנקים מבינים כי מדובר במצב זמני ובתקופת פער של נזילות, שבניהול נכון, הזרמת מזומנים או מימוש נכסים ניתן ועדיף להתגבר עליו ללא דרמות. אלקטרה רצתה לקנות בנזיד עדשים, והמהלך הביא למצב הנוכחי".

פעיל ותיק בענף הנדל"ן ומי שליווה מקרוב את משפחת יונה משך שנים רבות, אומר גם הוא כי מדובר בעיתוי אומלל, וכי הנכסים הרבים של חפציבה עולים בערכם באופן משמעותי על התחייבויותיה, שנבעו גם מגורמים חיצוניים.

"אם החברות והמנהיגים החרדיים היו מחכים עוד קצת, אולי אפשר היה עוד להציל את החלב שנשפך. ההנהגה החרדית התלבטה ארוכות מה לעשות, ואפשר להבין אותם, כי מדובר בכסף שאנשים שילמו, אך סוף מעשה במחשבה תחילה - ההחלטה לפלוש לדירות לא תאפשר עוד להחזיר את הגלגל אחורה, והחברה ששיתפה עמם פעולה שנים ארוכות ובנתה במקומות ובמחירים שחברות אחרות לא עשו זאת, התמוטטה".

סיקור נרחב של התמוטטות חברת חפציבה והשלכותיה - היום בעיתון "גלובס"

[מהדורה המודפסת] [עיתון דיגיטלי] [הרשמה לניוזלטר תשתיות וסביבה]