הממונה על האכיפה ברשות ני"ע: "המילה האחרונה בבזק עדיין לא נאמרה"

עו"ד פנינה גיא: "אני תמיד אחשוב שהכלי הפלילי הוא המרתיע ביותר, אך כשאני רוצה מענה מיידי אני פונה לחלופות - כמו בתיק בזק"

"אני תמיד אחשוב שהכלי הפלילי הוא המרתיע ביותר", אומרת עו"ד פנינה גיא, הממונה על האכיפה ברשות ני"ע, "אך בגלל הסרבול ומשך ההליכים, כשאני רוצה מענה מיידי אני פונה לחלופות - כמו בתיק בזק . המהלך שעשינו גרם לכך שכסף נשאר בתוך החברה, ואף משקיע לא נפגע. לו היינו הולכים לחקירה, ואנשים היו מועמדים לדין, זה יכול היה לקחת שנים".

בראיון ל"ליידי גלובס" מסבירה גיא כי "לא כל הפרה מצדיקה חקירה פלילית. בדור כימיקלים, למשל, הבאנו לכך שמונה מבקר, וברגע שהוא עלה על דברים נוספים, פתחנו בחקירה. גם בבזק עוד לא נאמרה המילה האחרונה".

* מה זאת אומרת?

"נראה בהמשך אם זה מספק אותנו או לא. אנו בודקים איך הם מתנהלים". יש מקרים, אומרת גיא, שבהם הרשות דורשת גילוי באמצעות דיווח מיוחד, יש מקרים שבהם הרשות דורשת החזרת כספים, וישנה גם האלטרנטיבה של שיחות נזיפה אצל היו"ר, משה טרי.

* בבנק לאומי האזהרה הזו לא עזרה: הם חזרו על ההפרה בעניין שיווק קרנות הבנק.

"מאחר שזה היה סעיף חדש, קראנו (לראשי הבנק, ה' מ') והבהרנו להם את המצב, בבחינת 'ראו הוזהרתם!'.כשזה קרה שוב, פתחנו בחקירה פלילית".

* היית אומרת שההחלטה להגיש נגדם כתב אישום נובעת מכך שהם "ציפצפו" על האזהרה?

"הבהרנו להם את המשמעות, ומשראינו שזה לא מחלחל ומתבצעת עבירה חוזרת, פתחנו בחקירה. העיקרון של 'למען יראו וייראו' עכשיו ומיד יש לו אפקט הרבה יותר משמעותי במקרים שמתנהלים בבית משפט. אני לא יכולה לקרוא לעודד דסאו ולומר לו: 'תחזיר את הכסף'".

במשך שנים שימשה גיא, 56, כתובעת בפרקליטות מחוז ת"א. לדבריה, בתפקידה הנוכחי "אולי אין גוויה מדממת במובן הפיזי, אך יש לפעמים חברה מדממת. פגיעה בשוק ההון זו פגיעה בכלכלה של המדינה. השופטים חייבים להחדיר לתודעה שהעבירות הן חמורות ושהאכיפה הפלילית היא הכלי המרתיע ביותר".

הראיון המלא יפורסם ביום ג' ב"ליידי גלובס".