בעקבות משבר האשראי העולמי ופרשת דור אלון קבוצת אלון דוחה את הנפקתה

הייתה אמורה לגייס החודש בניו-יורק לפי שווי של 2-2.2 מיליארד דולר

עד לפני חודש הכול היה נראה מושלם מבחינת קבוצת אלון. מניותיה של אחזקתה המרכזית, אלון USA, נסחרו ברמות שיא בשוק שורי ובריא, וגם עסקיה הנוספים במסגרת דור אלון ורבוע כחול, לא הצביעו על תקלה שבדרך. אבל, שילוב של מספר גורמים הביא את קברניטי הקבוצה למסקנה שעדיף לדחות את הגיוס, שאמור היה להיערך בסוף החודש הנוכחי.

הסיבה הראשונה לדחיית הנפקת הקבוצה שבשליטת דודי ויסמן, שרגא בירן, תנועת הקיבוצים ואפריקה ישראל, היא משבר האשראי בשווקים הגלובליים. חברות וקרנות רבות משלמות את המחיר והנפקות וגיוסים גדולים נדחים, כך שברור שמדובר בתקופה לא אידיאלית להנפקות ראשוניות.

מעבר לסיבות הגלובליות התפתחה מבחינת הקבוצה צרה מבית, כשהחברה הבת דור אלון דיווחה על חשש לאי סדרים חשבונאיים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים שהצריכו את התערבותן של רשויות שונות. מבחינת אלון הפרשה לא יכלה לצוץ במועד גרוע יותר, שכן המשקיעים האמריקנים, הנחשבים לסלחנים פחות מהמשקיע הישראלי, לא ישישו להשקיע בחברה תחת חקירה, ובוודאי שיהיו להם שאלות קשות באשר להתנהלותה של החברה הבת.

הצלע המרכזית של המשולש הציבורי המרכיב את חברות הקבוצה היא אלון USA, ביצת הזהב של ויסמן, שלפני חודש נסחרה ברמות שיא בשל מרווחי הזיקוק הגואים בשוק האמריקני. אולם, מאז ועד תחילת יום המסחר של אתמול איבד הנייר שליש מערכו (ממחיר של 46 דולר נפלה המניה למחיר של 31 דולר), ובאופן ישיר שווייה של מניית החברה האם ירד אף הוא. יחד עם זאת, באמצע השבוע הציגה אלון USA דו"חות רבעוניים חזקים עם מספרי שיא, שהניעו את המשקיעים לחזור ולהאמין במניה והיא מצידה תיקנה כלפי מעלה ב-12%, אך עדיין נותרה רחוקה בכ-25% ממחיר השיא שנרשם בתחילת יולי.

נזכיר, כי כפי שנחשף ב"גלובס" ביקש ויסמן להנפיק את הקבוצה בוול סטריט לפי שווי של 2-2.2 מיליארד דולר. לצורך כך נעזר בחתמי קרדיט סוויס וביחד עימם אמור היה לצאת ממש בימים הקרובים לרוד שואו בקרב המשקיעים האמריקנים, בהסתמך על דו"חות הרבעון הראשון של השנה. באלון ינסו בוודאי להנפיק על בסיס דו"חות הרבעון השני של השנה, כך שההנפקה תיועד למעשה לנובמבר. עם זאת, אין כל ודאות שלוח הזמנים החדש יעמוד במבחן המציאות, וזאת על רקע ההתפתחויות בתחום האשראי העולמי ומסקנות פרשת דור אלון והשלכותיה.