ממצא עם מוצא

רבים הפונים לבירור כאב בטן, הערכת לבלב או כליה, מופנים למומחה לדרכי העיכול והכבד, בעקבות הופעת ממצא בבדיקת הדמיה. לרוב, אין סיבה לדאגה

שאלה : אני בת 40, אם לשלושה לאחר מספר רב של טיפולי הפריה הורמונליים. אתמול עברתי בדיקת אולטרסאונד בטן לבירור כאב במותן ימין כשהחשד היה לאבן בכליה. הרופא שבדק אותי אמר כי מצא גוש בכבד בקוטר 3 ס"מ ושעלי לעבור בירור. אני בלחץ, שכן אני מבינה שייתכן ומדובר בגידול ממאיר. האם זה נכון? מה אפשר לעשות בינתיים?

פרופ' אורן משיב: חולים רבים הפונים לרופא המשפחה לבירור כאב בטן, הערכת לבלב או כליה או סיבות נוספות, מופנים פתאום בדחיפות למומחה למחלות דרכי העיכול והכבד, בעקבות הופעת ממצא מקרי או גוש בבדיקת הדמיה דוגמת אולטראסאונד בטן שבוצע כחלק מבדיקת התלונה המקורית. חשוב לזכור כי במרבית המקרים, יתגלה בסופו של דבר ממצא שאינו ממאיר ואינו מדאיג ולעתים מחייב מעקב בלבד.

חלוקה ראשונית של הממצאים הינה לאילו השפירים (לא סרטניים ובדרך כלל קלים יותר לטיפול) לעומת הממאירים (בדרך כלל סרטניים ומסוכנים יותר). הגידולים השפירים העיקריים הינם, ציסטה, המנגיומה, אדנומה, FNH (היפרפלזיה פוליקולרית נודולרית) או נודולה רגנרטיבית.

ציסטה פשוטה הינה "שק" המכיל נוזל צלול. ציסטה אינה מחייבת מעקב או טיפול אך גסטרואנטרולוג, מומחה למחלות כבד, חייב לאשר כי אכן מדובר בציסטה.

המנגיומה הינה אוסף כלי דם המרוכזים באזור מסוים בכבד הנראים בהדמיית אולטראסאונד כגוש חשוד. הדמיית CT בטן או MRI תאשר או תפריך את האבחנה. שימוש בגלולות למניעת הריון או בהורמונים אחרים וכן הריון עצמו, עלולים לגרום לגדילת המנגיומה. לכן יש להשתמש במוצרים אלה בשימוש מושכל ולעקוב אחרי ההתפתחויות. יש לזכור כי נדיר שהמנגיומה גורמת לתסמינים ולכן היא אינה מסבירה הפרעה באנזימי כבד או כאבי בטן. המנגיומה גדולה במיוחד מחייבת מעקב צמוד יותר כי היא עלולה לדמם (בעקבות טראומה).

אדנומה - פוגעת בעיקר בנשים בגיל הפוריות ומושפעת גם היא מגלולות, הורמונים והריון. אדנומה גדולה עלולה לדמם או להפוך לממארת ולכן כאשר הקוטר עולה על 5 ס"מ מומלצת כריתה כירורגית של הממצא.

FNH - זהו גוש הנובע מתגובה לא-גידולית לפגיעה בזרימת הדם לכבד. בדרך כלל ניתן למצוא באזור הגידול עורק המהווה את הסיבה להיווצרות הגוש. מדובר בממצא שפיר שלא הופך ממאיר ונראה שלא מושפע מהורמונים. לכן גם כאן יש צורך במעקב בלבד, ללא כל טיפול.

נודולה רגנרטיבית - הינה אחד התסמינים של שחמת הכבד, חלוקת תאי כבד תקינים בניסיון לפצות על אובדן תאי הכבד החולים. אין צורך בטיפול אלא במעקב בלבד.

הגידולים הממאירים נחלקים לאלה שמקורם בתאי הכבד (הפטומה) או המרה (כולנגיוקרצינומה), לצד הגרורתיים שאינם מגיעים מהכבד וסביבתו.

לאור גילך, טיפולי ההפריה ברקע והמצב הכללי הטוב, מרבית הסיכויים שאת סובלת מאדנומה שפירה או מהמנגיומה, שפירה אף היא. ניתן לאבחן זאת בעזרת הדמיית בטן באמצעות CT.

המידע שלעיל הינו להעשרה בלבד ואין לראותו כתחליף לטיפול רפואי