"הגיע הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יורה לשפד"ן להפסיק להזרים בוצה לים"

לדברי מנכ"ל צלול, עכשיו יש לשר להגנת הסביבה הזדמנות לבטל ההחלטה להקים את מתקן השריפה

"הגיע הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יגלה מנהיגות ויורה לאיגוד ערים דן, המפעיל את השפד"ן, לקבל החלטה שתוציא את הבוצה מהים התיכון", כך אומר מנכ"ל עמותת צלול, יריב אברמוביץ'. לדבריו, בפני עזרא עומדת הזדמנות לשנות את ההחלטה להקים את מתקן השריפה ולבחור בחלופת האידוי בחום שהיא סביבתית הרבה יותר ותגרום הכי פחות נזק לתושבי תל אביב.

דבריו של אברמוביץ' נאמרים על רקע דברי השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, לפיהם בניגוד לתמיכתו בפתרון השריפה, הוא מוכן עתה לשקול גם חלופה אחרת, שתקדם את הוצאת הבוצה מהים במהירות האפשרית.

לדברי אברמוביץ', אין ספק שלהמלצת המשרד להגנת הסביבה צפויה להיות השפעה מכרעת בנושא זה, וכי הגיעה העת שיביא בעצמו לקידום הנושא שנסחב מזה שנים רבות וגורם לזיהום הים. יצוין, שאמנת ברצלונה, עליה חתומה ישראל, אוסרת על הזרמת בוצה, שהיא תוצר לוואי של תהליך טיהור השפכים, לים.

הוויכוח באשר לחלופה המתאימה לטיפול בבוצה נמשך מזה למעלה מ-10 שנים, זאת למרות שהשפד"ן מזרים לים בכל שנה 270 אלף טון בוצה יבשה, שהוא מיליון טון בוצה רטובה. רק ב-2004, לאחר מחאות של הירוקים, הודיע המשרד להגנת הסביבה, שהוא שולל לאיגוד ערים דן את היתר ההזרמה לים, בטענה שהאיגוד אינו מקדם פתרון לבוצה.

היתר ההזרמה אמנם הושב מהר מאוד, שכן היה ברור שלבוצה אין פתרון אחר, אך במקביל החלה הנהלת השפד"ן לחפש תשובה. עד מהרה היא הגיעה למסקנה שחלופת השריפה היא הטובה ביותר והכלכלית ביותר.

לפתרון המשרפה קמו מתנגדים רבים, בהם תושבי ראשון לציון, משרד החקלאות וארגוני הסביבה שטענו שניתן להפוך את הבוצה לקומפוסט. לדברי אברמוביץ', כיום ברור שחלופת האידוי טובה הרבה יותר, שכן היא מוציאה את הנוזלים מהבוצה ומותירה חומר יבש שניתן להשתמש בו כדשן חקלאי או אפילו לשלוח אותה להטמנה.

לדבריו, חלופת האידוי שהיא נפוצה באיטליה, ספרד ובמדינות נוספות טובה בהרבה מפתרון השריפה, במיוחד בגוש דן הצפוף, הסובל ממילא מזיהומי אוויר קשים.

עוד טוען אברמוביץ', שההתנגדות לפתרון השריפה נובעת בעיקר מהחשש שהמשרד להגנת הסביבה לא יהיה מסוגל לבצע אכיפה יעילה על איגוד ערים דן וכתוצאה מכך יגרם זיהום אוויר מיותר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, שההחלטה באיזו חלופה לבחור מוטלת בפועל על הנהלת השפד"ן ועל מוסדות התכנון וכי המשרד להגנת הסביבה יכול רק להמליץ על החלופה המועדפת עליו.