האוצר עשוי לעתור לבג"ץ נגד מבקר המדינה אם לא יאפשר לפטר את החשכ"ל זליכה

(עדכון) - החשב הכללי נפגש היום עם מבקר המדינה בניסיון לקבל הגנה מפיטוריו * למבקר סמכות לתת הגנה לחושפי שחיתויות והוא יבחן אם זליכה מתאים להגדרה * הנגיד פישר מגבה את בר-און: "זכותו של שר האוצר לפטר את החשכ"ל"

האוצר עשוי לעתור לבג"ץ נגד מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, אם ייתן הגנה לחשב הכללי, ירון זליכה, נגד פיטוריו. כך אומרים היום (ב') גורמים במשרד האוצר, בעקבות הפגישה הבוקר של זליכה ולינדנשטראוס.

ביום ה' שעבר הודיע שר האוצר, רוני בר-און, לזליכה כי לא יאריך את כהונתו מעבר ל-17 באוקטובר. זליכה אמר בתגובה: "הניסיון של שר האוצר להביא לסיום כהונתי הוא בלתי חוקי ואינו מחייב מבחינתי. לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי מאחריותי לשמור על הקופה הציבורית".

הפגישה עם מבקר המדינה נועדה להשיג הגנה מפני הגזירה של שר האוצר. זליכה הגיע לפגישה מלווה בעורך דינו, עו"ד בועז בן-צור. בפגישה נכחו, מלבד המבקר, גם היועץ לנושאי שחיתות במשרד המבקר, יעקב בוברובסקי; מנכ"ל המשרד, שלמה גור; היועצת המשפטית, עו"ד נורית ישראלי; נציב תלונות הציבור, עו"ד הלל שמגר; וגורמים נוספים ממשרד המבקר. חלק מהפגישה התקיים בארבע עיניים.

למבקר המדינה יש סמכות להעניק צו הגנה לחושפי שחיתויות, ובמקרה הצורך להוציא צו שימנע את פיטוריהם, המבקר יצטרך לבחון את הסוגיה. ההגנה רלבנטית משום שזליכה היה המתלונן והעד הראשי בפרשת בנק לאומי, שמשרד המבקר בדק, ומצויה כעת בחקירה פלילית. בפרשה זו נבדק חשד לכאורה, כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שינה את המכרז למכירת גרעין השליטה בבנק לאומי, באופן שייטיב עם מקורביו שהתעניינו בהתמודדות במכרז.

במהלך הפגישה, זליכה לא ביקש פורמלית לקבל צו. גורמים מקורבים לנושא, אמרו כי כלל לא ברור שהצו רלבנטי במקרה של בעלי חוזים בכירים.

בהודעה שהוציא היום משרד מבקר המדינה בעקבות הפגישה, נמסר כי המבקר ביקש מזליכה להמציא לו מסמכים שונים, ועל פיהם יבחן את העניין. נודע, כי בין היתר ביקש המבקר מזליכה להמציא לו מסמכים הנוגעים להעסקתו: חוזה ההעסקה שלו, החלטת הממשלה בנוגע למינויו ומכתבו של שר האוצר, רוני בר-און, שבו הוא מודיע על הפסקת כהונתו.

לדברי גורמים מקורבים, לא מדובר במקרה מובהק, שכן לצורך מתן ההגנה והוצאת הצו יש לקבוע כי סיבת ההדחה היא חשיפת השחיתויות. מאחר שחוזהו של זליכה מסתיים, ומאחר שמדובר באי-הארכת חוזה ולא בפיטורים, הרי שלא ברור שיש מקום לתת צו. רק אם ישוכנעו כי זו סיבת ההדחה - יינתן צו.

זליכה טען במהלך הפגישה, כי אף שהחוזה שלו מסתיים, הרי שלא מדובר באי-הארכת חוזה, שכן מי שהחליט על מינויו היא הממשלה ורק היא מוסמכת להפסיק את כהונתו. החוזה, לצורך העניין, הוא אמצעי טכני בלבד למילוי החלטת הממשלה, והממשלה צריכה סיבה טובה מספיק להפסיק את כהונתו. במקרים מסוימים הממשלה קוצבת כהונה, ובמקרים אחרים - לא, וכך במקרה שלו - כהונתו לא נקצבה. הטיעון של רענון השורות, ש"גייס" בר-און, אינו טיעון חזק דיו, לדברי החשכ"ל.

זליכה טען עוד, כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כבר ניסה מספר פעמים בעבר להפסיק את כהונתו. החוזה, לצורך העניין, הוא אמצעי טכני בלבד למילוי החלטת הממשלה. החוזה אף מפנה להחלטת הממשלה. לדבריו, עליו להשלים כמה תהליכים של רפורמה, והליכתו כעת, תקטע תהליכים אלו באיבם.

בתוך כך, פנו היום ללינדנשטראוס חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואריה אלדד, וביקשו כי יוציא צו הגנה לזליכה. עמותת אומ"ץ פנתה היום לשר האוצר, רוני בר-און, ודרשה ממנו לבטל את החלטתו להדיח את זליכה. העמותה מציינת, כי אם לא יחזור בו בר-און מהחלטתו, בכוונתה לעתור לבג"ץ.

פישר תומך בבר-און

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, נותן גיבוי מלא לשר האוצר, רוני בראון, לגבי החלטתו שלא להאריך את חוזה ההעסקה של החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, ואומר כי שר האוצר יכול לעשות זאת לגבי כל אחד מהמנהלים באוצר. "זה בעצם החלטה של שר האוצר, והוא יכול שלא להאריך את הכהונה של החשכ"ל ושל כל המנהלים באוצר ", אמר פישר.

לשאלה האם הוא עדיין חושב שפרשת לאומי נובעת מחילוקי דעות מקצועיים, אמר פישר: "זה שמשהו מופיע בכותרות, לא מוכיח הרבה. אני ראיתי חילוקי דעות מקצועיים".