לעידן עופר זה הספיק: הקו הגלובלי של צים לא יפקוד את אשדוד וחיפה, אלא את פיראוס

לפי הערכות ההחלטה התקבלה על רקע העיכובים בפריקת האוניות * בתוך כך החלו שיבושים בנמל חיפה בגלל העסקת קרובי משפחה

המשבר בנמלים רק הולך ומחריף. אחרי שספגה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים מתחילת השנה מהעיכובים בנמלי הים, חברת הספנות צים, שבשליטת חברה לישראל שבבעלות סמי ועידן עופר, מגיבה בצמצום הפעילות בארץ.

ל"גלובס" נודע, כי צים הודיעה בשבוע שעבר ללקוחותיה (יבואנים ויצואנים) כי הקו הגלובלי המרכזי (AMP) אסיה-מד פסיפיק, יפסיק לפקוד את נמלי חיפה ואשדוד החל מסוף החודש. על פי הערכות, החלטת החברה התקבלה על רקע העיכובים וההמתנות בנמלי חיפה ואשדוד. שירות ה-AMP נחשב לקו הגלובלי המרכזי של צים והוא יוצא מנמלי המזרח הרחוק למערב אירופה. במקום לפקוד את נמלי חיפה ואשדוד, קו ה-AMP צפוי לפקוד רק את נמל פיראוס ביוון באזור המזרח התיכון.

צים הודיעה ללקוחות כי את מקומו של הקו החדש ימלא קו אחר FMX היוצא מהמזרח הרחוק שיפקוד את נמלי חיפה ואשדוד. עם זאת, מדובר בקו קצר יותר שפוקד פחות נמלים ובעקבות זאת צפויה פגיעה ברמת השירות ללקוחות. לשם השוואה, בקו החדש יפעלו שבע אוניות בקיבולת של 3,000 מכולות כל אחת לעומת 13 אוניות בקיבולת של 3,800 מכולות בקו ה-AMP.

כאמור ההערכות הן, שהשינוי בקווי צים צפוי לפגוע בחלקו בשירות הניתן כיום ליבואנים וליצואנים. יחד עם זאת, לאור הביקורת החריפה שמתחו באחרונה ראשי החברה לישראל, היו"ר עידן עופר והמנכ"ל ניר גלעד על המצב בנמלים, לא ניתן לומר שההחלטה התקבלה בהפתעה בקרב הלקוחות.

המשתמשים בנמלים תקפו באחרונה בחריפות את צים על רקע החלטתה להעלות את מחירי ההובלה הימית לארה"ב ב-10%, זאת לאחר שחברות הספנות הזרות מארסק וצ'יינה שיפינג הפסיקו הקו הישיר לישראל.

צים סבלה במחצית הראשונה של השנה משחיקה חדה ברווח הנקי שהסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-3 מיליון דולר בלבד, ירידה של 87% לעומת התקופה המקבילה. בצים אישרו את הידיעה. מהחברה נמסר כי "קיומם של 3 קווים באותו אזור סחר הצריכה חשיבה מחודשת".

בתוך כך החלו בסוף השבוע האחרון (ו') עיצומים גם בנמל חיפה על רקע מחלוקות קשות בין ההנהלה לבין ועד העובדים. בוועד, בראשות היו"ר מאיר תורג'מן משבשים את העבודה בדרישה לקלוט קרובי משפחה של העובדים בנמל.

הנהלת הנמל פנתה היום (א') לבית הדין לעבודה בחיפה בבקשה להוציא צו נגד העיצומים. ביה"ד הורה לעובדים לשוב לעבודה, ובמקביל המליץ לצדדים להידבר ביניהם.

על רקע המשבר צפויים בחודש הקרוב להתחלף גם ראשי חברות הנמל חיפה ואשדוד. בשבוע שעבר סיימה יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, רו"ח איריס שטרק את כהונתה, ולקראת סוף החודש צפוי גם יו"ר נמל חיפה, דוד חרמש לסיים את תפקידו. על פי הערכות, שר התחבורה, שאול מופז לא מתכוון להאריך את כהונתם של השניים, וכבר החל באיתור מועמדים חדשים לתפקיד.