רוממה החרדית מתעוררת ומתייקרת: אשדר תקים 130 דירות במתחם ג'רוזלם פוסט בי-ם

היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט יעמד על 260 מיליון שקל * על פי הערכות, דירה ממוצעת בפרויקט תעלה כ-500 אלף דולר

עוד עסקה גדולה למגורים בשכונת רוממה החרדית המתעוררת ומתייקרת. חברת אשדר הודיעה היום (א') כי חתמה על עסקת קומבינציה להפיכת מתחם ג'רוזלם פוסט בירושלים לשכונת מגורים שתכלול 130 יחידות דיור המיועדות בעיקר לציבור החרדי האמיד. החברה מייעדת את הפרויקט לחרדים מחו"ל שמזרימים לאחרונה ביקושים ערים לדיור בשכונה הממוקמת בסמוך לכניסה הראשית לירושלים. היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט יעמד על 260 מיליון שקל. עלות ממוצעת של מ"ר בשכונה שתקום מוערך ב-4,000 דולר. לפי ההערכות, מחיר דירה ממוצעת בפרויקט יתקרב ל-500 אלף דולר.

אשדר, מקבוצת אשטרום, יחד עם שותף נוסף, חתמה על הסכם קומבינציה להקמת השכונה. אשדר והשותף חתמו על הסכם עם בעלי הקרקע הנוכחיים, על פיו ישונה הייעוד של הקרקע הנוכחית, ששטחה הכולל משתרע על פני 7,700 מ"ר (ברוטו), ממלאכה זעירה למגורים, שכאמור, לפי ההערכות, לאחר שינוי הייעוד תאפשר בניית 130 דירות. לפי ההסכם, יחולקו ההכנסות מהפרויקט באופן שווה בין היזמים (אשדר והשותפה) לבין בעלי הקרקע.

בנוסף, אשדר ושותפה יעמידו לרשות בעליה הנוכחיים של הקרקע, חברת פלסטיין פוסט, הלוואה בהיקף כולל של 11 מיליון דולר, כמקדמה על חשבון ההכנסות העתידיות מהפרויקט. נכון להיום, התב"ע חלה על חלקה אחת מהמקרקעין הנרכשים למלאכה זעירה ושל השנייה לדרך פרטית עם זכות שימוש בלתי מוגבל (כגון: הליכה, הסעה וחניה) לחלקות סמוכות.

מערכת העיתון היומי הוותיק בשפה האנגלית, ג'רוזלם פוסט, ממוקם במרכז שכונת רוממה ברחוב ירמיהו 60, בבניין ישן בן 4 קומות, שמיועד להריסה לאחר שינוי יעוד המתחם. לפני כחודשיים הודיעה חברת אפריקה ישראל מגורים על רכישת מגרש של אולם אירועים האחוזה (רחוב אהליאב 25), הצמוד למגרש של הג'רוזלם פוסט, לפי עלות קרקע ליחידת דיור של למעלה מ-130 אלף דולר.

גם המגרש של אפריקה ישראל הוא בהיקף של של 7.6 דונם וממוקם כמה מאות מטרים צפונית מערבית לתחנה המרכזית, לבניין הטלוויזיה הישראלית ובסמוך לאזור התעשייה שבשכונת רוממה. אפריקה מגורים תבנה במקום 156-180 יחידות דיור והיא שילמה עבור הקרקע 92.6 מיליון שקל.

רוממה ריכזה את ביקושי השיא בשנתיים האחרונות, בהשקעות תושבי חוץ חרדים בירושלים, ומתוכננות בה כיום 3,000 דירות נוספות (מלבד שתי השכונות החדשות של אשדר ואפריקה מגורים) שישווקו לחרדים מארה"ב ואנגליה. מחירי הדירות בשכונות החרדיות בירושלים מהווים יעד השקעה לתושבי חוץ, והן נהנו מעליות מחירים של עד 70% בשנתיים האחרונות. שאר ההשקעות החרדיות של תושבי חוץ חרדים בירושלים התמקדו בשכונות היוקרה הוותיקות כטלביה, רחביה, המושבה הגרמנית, שערי חסד ועוד, ובעיקר ברכישת דירות בנות 3-5 חדרים.

שרגא ויסמן, מנכ"ל אשדר, אמר כי "מדובר באחד מהאזורים המבוקשים ביותר בירושלים, ואנו צופים שבשל ייחודיות המקום, הפרויקט ירכז עניין רב בקרב רוכשי הדירות הישראלים והזרים בעיר, בעיקר בפלח החרדי המבוסס. אשדר ממשיכה לאתר קרקעות נוספות להקמת פרויקטים ייחודיים, הן בדרך של רכישה והן בדרך של עסקאות קומבינציה".

בנובמבר 2004 רכשו אלי עזור ומשפחת אספר הקנדית ("קאנווסט") את עיתון הג'רוזלם פוסט תמורת 13.2 מיליון דולר, במה שרבים הגדירו כבר אז, בעיקר כעסקת נדל"ן. לפני 3 שנים בלבד הוערך המגרש ב-7 מיליון דולר ועלות ליחידת קרקע של 50 אלף דולר לדירה, כאשר כיום עלות ליחידת קרקע למשל בעסקת אפריקה מגורים גבוהה פי 2.6. לפני מספר שבועות החל עזור להוציא עיתון חינם בשם מטרו ישראל יחד עם דודי ויסמן. עזור הסתכסך עם משפחת אספר והצדדים ניהלו ביניהם מערכה משפטית רווית יצרים, ובסופה זכה בבעלות הבלבדית על הג'רוזלם פוסט.