מתחדש המשפט בתיק של ניגריה נגד פייזר; המדינה תובעת מענקית התרופות 8.5 מיליארד דולר

טוענת כי ניסוי קליני שערכה החברה לפני יותר מ-10 שנים, הוביל למקרי מוות ומוגבלויות בקרב ילדים

ביום ד' הקרוב יתחדש המשפט בו תובעת מדינת ניגריה את ענקית התרופות, פייזר , בטענה שניסוי קליני שערכה החברה לפני יותר מ-10 שנים, הוביל למקרי מוות ומוגבלויות בקרב ילדים.

ניגריה, יחד עם מדינת קאנו שבצפון ניגריה, תובעת פיצויים בהיקף 8.5 מיליארד דולר, ואילו פייזר טוענת כי היא ענתה לקריאה להציל את חייהם של ילדים אפריקנים.

התביעה טוענת כי ב-1996, במהלך מגיפה של דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), שהרגה יותר מ-12,000 ילדים, פייזר ביצעה, באופן בלתי חוקי ניסוי תרופתי על 200 ילדים, אשר הוביל למקרי מוות, פגיעות מוחיות, שיתוק ופגמים בדיבור, ברבים מהם.

פייזר טיפלה ב-100 ילדים שחלו במנינגיטיס באמצעות אנטיביוטיקה ניסויית Trovan. מאה ילדים נוספים, ששימשו כקבוצת הביקורת, קיבלו אנטיביוטיקה מאושרת - Ceftriaxone, אך לטענת עורכי הדין של המשפחות, במינון נמוך מהמומלץ.

ניגריה מאשימה את פייזר במותם של 11 ילדים ובגרימת בעיות בריאותיות ברבים אחרים. מנגד, חברת התרופות טוענת שהתרופה הצילה חיים והקרבנות, לכאורה, חלו במנינגיטיס, ולא הושפעו מהתרופה.

מנהלת בכירה של פייזר במערב אפריקה אמר כי התרופה הנסיונית הובאה לניגריה בתגובה לבקשת עזרה. "היו סיבות משכנעות להשתמש דווקא בטרובאן, כי מדובר בתרופה אוראלית, שהראתה יעילות בטיפול במנינגיטיס. מה גם שמדובר בטיפול בן 5 ימים, כך שהוא מושלם במקרי מגיפה".

הפייזר מציינים כי קודם לשימוש בניגריה, טרובאן נוסתה על 5,000 בני אדם. כמה חודשים לאחר מקרי קאנו, היא קיבלה אישור מה-FDA לשימוש במבוגרים.

יחד עם זאת, 3 שנים לאחר מכן, הרשויות הטילו מגבלות חמורות על השימוש, לאחר שנמצא כי התרופה גרמה לבעיות כבד רציניות.

הרשויות בקאנו מאשימות את פייזר בחשדנות של הציבור הניגרי כלפי המדיניות הבריאותית של הממשלה, בעיקר בהקשר של המאמץ העולמי לחסן ילדים כנגד פוליו, מאמץ שנתקל בהתנגדות חריפה בצפון-ניגריה.