ביהמ"ש פסק פיצוי של 160 אלף שקל לרופא שהוכה בידי בניה של מטופלת

על רקע גל תקיפות רופאים ע"י משפחות מטופלים בשנה האחרונה, פסק הדין עשוי להוות מסר מרתיע לתוקפים - שלא רק יועמדו לדין פלילי, אלא גם ישלמו בכספם

בית משפט השלום בת"א חייב את בניה של מטופלת בבית חולים לשלם פיצוי בסך 160 אלף שקל לרופא אותו תקפו ב"מחאה" על החלטתו להעבירה למחלקה אחרת. על-רקע גל תקיפות של רופאים על-ידי משפחות מטופלים בשנה האחרונה, פסק הדין עשוי להוות מסר מרתיע שהתוקפים לא רק יועמדו לדין פלילי, אלא גם ישלמו על מעשיהם בכספם.

ד"ר דורון צאלי משמש כגריאטר מחוזי של שירותי בריאות כללית בת"א. בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד יגאל טמיר, טען כי שחר ודורון בן-ראובן חתוכה איימו לתקוף אותו בעת שמילא תפקידו כבקר אישפוז בבית החולים "רעות". הם דרשו ממנו שיחזיר את אימם, שאושפזה במחלקה לסיעוד מורכב, אל המחלקה השיקומית.

לדברי ד"ר צאלי, החלטתו נבעה מכך שניסיונות השיקום שנעשו בבית החולים לא צלחו. אלא שבניה של המטופלת לא קיבלו את ההסברים. לטענתו, הם איימו עליו והודיעו לו כי אם לא ימלא את בקשתם, הם יאתרו את מקום עבודתו ומגוריו ויתנכלו לו. כשדחה את בקשתם, הם תקפו אותו, היכו אותו בפניו, בחזהו ובגופו באגרופים, דחפו אותו לקיר, הטיחו את ראשו בקיר ובמקלדת המחשב, תוך שהפילו אותו ארצה. גם כשהוא שרוע על הרצפה הם המשיכו להכותו ולדרוך עליו. בהמשך תקפו האחים רופאה נוספת שניסתה להרחיקם מד"ר צאלי.

לדברי ד"ר צאלי, כתוצאה מהאלימות נגדו נגרם לו זעזוע מוח, שבר בעצם הלחי, שטפי דם בפנים, שברים בכף היד וחבלות נוספות, מלבד פגיעה נפשית. האחים בן-ראובן חתוכה הועמדו לדין, הודו והורשעו בעבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, איומים ותקיפת עובד ציבור.

בכתב ההגנה טענו השניים, באמצעות עו"ד איתמר טורס, כי הרופא התייחס אליהם ואל אימם בזלזול ולא בדק נכונה את בקשתם. הם הודו שתקפו אותו, אך לטענתם עשו זאת עקב העלבונות, וכי התקיפה ארכה מספר שניות בלבד. עוד טענו שהצורה בה תיאר את האירוע מוגזמת.

השופט אליהו קידר קיבל את פסק הדין הפלילי החלוט בעניינם כראיה לכאורה במשפט האזרחי, וציין כי בכתב האישום בו הודו מפורטים הנזקים שאירעו לד"ר צאלי. מאחר שלא קיבלו אישור להביא ראיות נגד האמור בכתב האישום בו הורשעו, הוא קבע כי הם אחראים לתקיפה.

באשר לנזק, קיבל השופט את חוות הדעת שהוגשה מטעם ד"ר צאלי, ופסק לו פיצוי בסך 120 אלף שקל בגין כאב וסבל, ופיצוי נוסף של 40 אלף שקל בגין הפסדי שכר לעבר ולעתיד, בהתחשב בגילו של צאלי (60) ובכך שחזר לעבודתו הרגילה. כן חויבו האחים בשכ"ט עו"ד בסך 20 אלף שקל. (ת.א. 17372/06).