הפסד משפטי לטבע: לא תשווק את ה-Zyprexa שמכירותיה נאמדות במיליארדי דולרים

בית המשפט הגבוה לערעורים בארה"ב אישר את תקפות הפטנט של אלי-לילי על התרופה עד שנת 2011 * לתרופה הכנסות של 1.2 מיליארד דולר ברבעון השני של 2007 לבדו

המאבק שמנהלת ענקית הפרמצבטיקה הישראלית טבע כנגד הפטנט על תרופת ה-Zyprexa של חברת התרופות האמריקנית אלי-לילי (סימול: LLY) לא מצליח להמריא. בית המשפט לערעורים בארה"ב ניפק היום פסיקה נגד טבע וקבע כי ההחלטות הקודמות של בית המשפט תקפות ואין לערער על הפטנט של אלי-לילי.

המאבק על ה-Zyprexa החל עוד בשנת 2005, אז ביקשה טבע לתקוף את הפטנט של אלי-לילי ולשווק גרסה גנרית לתרופה, המיועדת לטיפול בסכיזופרניה. טבע ערערה, אך בית המשפט לערעורים חזר על הפסיקה נגדה בדצמבר 2006.

טבע מעוניינת לשווק את הגרסה הגנרית יחד עם חברת ד"ר רדי'ס ההודית, אך בית המשפט בארה"ב מונע ממנה בטענה שהפטנט של אלי-לילי על התרופה תקף עד לשנת 2011.

ה-Zyprexa היא התרופה הנמכרת ביותר של אלי-לילי, והיא הניבה לה הכנסות של 1.2 מיליארד דולר ברחבי העולם ברבעון השני של 2007 לבדו. עם פסיקתו העדכנית של בית המשפט העליון לערעורים בארה"ב, אלי-לילי תוכל להמשיך ליהנות מהתרופה עד 2011.

לאחרונה עלה שמה של טבע לכותרות בהקשר למאבקים משפטיים שונים אותם מנהלת החברה כנגד יצרניות תרופות אחרות. בימים האחרונים אישר בית המשפט לטבע לשווק את תרופת ה-Famciclovir, וזאת לאחר שהוציא לחברה צו מניעה זמני לפני מספר שבועות. יומיים לפני כן הגיעה החברה להסדר עם גלקסו-סמית'-קליין (סימול: GSK) באשר לשיווק תרופות לטיפול בסוכרת ב-2012.

כעת ממתינה החברה למשפט שיתנהל בשבועות הקרובים בנוגע לתרופת ה"בלוקבאסטר" לוטרל (Lotrel), אותה החלה טבע לשווק תחת סיכון לפני מספר חודשים כאשר חברת נוברטיס (סימול: NVS) תובעת אותה על הפרת פטנט. מדובר בתרופה חשובה עבור טבע עם הכנסות שנתיות של כ-1.4 מיליארד דולר, ובמידה ובית המשפט יאפשר לטבע להמשיך לשווק אותה, היא עשויה ליהנות מבלעדיות בפועל עד הרבעון השלישי של 2008, שכן עד אז אף חברת תרופות אחרת לא צפויה להכניס לשוק גרסה גנרית של התרופה.