ארה"ב שינתה יעדי ההתקפה הפוטנציאלית על איראן: לא מתקני גרעין אלא בסיסים של משמרות המהפכה

תחקיר של ה"ניו-יורקר מגזין": ישראל מודאגת מהמפנה * הדגש החדש בוושינגטון: מלחמה בטרור, לא בתפוצת נשק להשמדה המונית * אחת הסיבות: הציבור האמריקני לא יתמוך במלחמה נוספת

ממשל בוש שינה את יעדי ההתקפה הפוטנציאלית של ארה"ב על איראן: לא מסע הפצצות רחב יריעה של מתקנים גרעיניים, כפי שתוכנן בעבר, אלא הפצצות מדוייקות על מתקנים של משמרות המהפכה. ישראל שותפה בסוד התכנית החדשה ומנהיגים ישראליים הביעו דאגה מהמפנה המתוכנן. כך כותב סימור הרש, תחקירן ידוע שמתמחה בנושאי ביטחון לאומי, בכתבה בגיליון החדש של ניו-יורקר מגזין, שיצא לאור בימים הקרובים.

סדרת הצהרות מפי הנשיא ג'ורג' בוש ובכירים בממשלו בחודשים שחלפו מגדירה את המלחמה בעיראק כמאבק אסטרטגי בין ארה"ב לאיראן, מציין הרש.

כך, למשל, אמר בוש באוגוסט: "קיצונים שיעיים, שנתמכים ע"י איראן, מאמנים עיראקים לתקוף את כוחותינו ואת העם העיראקי. יש גידול במספר ההתקפות על כוחותינו ועל הבסיסים שלנו בתחמושות שמספקת איראן... המשטר האיראני חייב לשים קץ לפעולות אלה. עד שהוא יעשה זאת, אני אנקוט את הצעדים הנדרשים כדי להגן על כוחותינו... הוריתי למפקדי הצבא שלנו בעיראק לפעול נגד הפעילויות הרצחניות של איראן".

ההיגיון של בוש פשוט: אם האחריות לבעיות של ארה"ב בעיראק מוטלת על כתפי איראן, הפיתרון הוא להתעמת עם האיראנים. תפיסה זו קנתה אחיזה חזקה בממשל, מציין התחקיר. בעקבות דחיפה של סגן הנשיא, דיק צ'ייני, הורה הבית הלבן למטה הכוחות המשולבים, בקיץ שחלף, לערוך מחדש את התכניות הוותיקות להתקפה אפשרית על איראן, לדברי פקידי ממשל לשעבר.

במוקד התכניות הישנות היה גל הפצצות גורף על מטרות מגוונות, בכללן מטרות שידועות או שחשודות כמתקנים גרעיניים, אתרים צבאיים ומתקני תשתיות. עתה הדגש הוא על הפצצות ממוקדות של מתקני משמרות המהפכה בטהראן ובמקומות אחרים באיראן. הממשל טוען, שמשמרות המהפכה הם מקור ההתקפות על הכוחות האמריקניים בעיראק.

במילים אחרות: מה שהוצג עד עתה כמסע אמריקני נגד תפוצת נשק להשמדה המונית, ממותג עתה מחדש כמסע נגד הטרור.

לפי הכתבה, המפנה משקף שלוש התפתחויות:

* הנשיא ויועציו הבכירים הגיעו למסקנה שנכשלו מאמציהם לשכנע את העם האמריקני, שאיראן מהווה סכנה גרעינית שקרובה למימוש (בניגוד למסע השכנוע לגבי הימצאות נשק גרעיני בעיראק, שקדם למלחמה שם). התוצאה של כישלון זה היא שלא תהיה תמיכה ציבורית מספקת במסע הפצצות נרחב באיראן.

* הממשל הסכים לאמץ, באופן בלתי רשמי, את הקונסנסוס של קהיליית המודיעין האמריקנית, שלפיו יעברו לפחות חמש שנים לפני שאיראן תצליח להתחמש בפצצה גרעינית.

* בוושינגטון, ולמעשה במזה"ת כולו, גוברת התחושה, שמבחינה גיאו-פוליטית איראן היא שיצאה נשכרת מהמלחמה בעיראק.

בכיר לשעבר בקהיליית המודיעין האמריקנית אמר להרש, כי בפגישה בבית הלבן, בהשתתפות צ'ייני, הוסכם שהממשל יוכל להדוף ביקורת על הפצצות מוגבלות באיראן בטיעון שהפצצות אלה נשאו אופי הגנתי ונועדו להציל חיי חיילים אמריקניים בעיראק.

"צ'ייני ורעיו עושים עתה מאמצים נואשים לנקיטת פעולה צבאית נגד איראן מוקדם ככל האפשר", אמר איש המודיעין לשעבר. "הפוליטיקאים אומרים, 'אינכם יכולים לעשות זאת מפני שכל מועמד רפובליקני יובס בבחירות'... אבל צ'ייני והנשיא עצמו לא שמים קצוץ על חששות המפלגה הרפובליקנית".

לפי הכתבה, ה"קבלן" לביצוע ההקפות באיראן יהיה חיל היום האמריקני. "המטוסים של הצי, האוניות וטילי השיוט ערוכים כולם לפעולה במפרץ הפרסי ופועלים שם מדי יום. לרשות לוחמי הצי עומדים כל הדברים שהם צריכים. אפילו מטוסי אייוואקס (התרעה אווירית מוקדמת) זמינים והמטרות באיראן כבר מטווחות במחשבים. הצי מטיס מטוסי אף.איי. 18 מדי יום בשמי המפרץ . יש אפילו תכניות לפגוע באתרים של טילי קרקע אוויר של של האיראנים. לפי אחד המקורות, אם אכן יתקיימו הפצצות, הן ילוו ב"גיחות קצרות, חדות" של הכוחות המיוחדים לאתרי האמונים של משמרות המהפכה. "צ'ייני מכור לזה, אין שום ספק בכך", אמר המקור.

כמה מבעלות בריתה של ארה"ב, ובכללן ישראל, הובאו בסוד התכנית החדשה, לדברי יועץ לפנטגון בענייני לוחמה בטרור. מנהיגים ישראליים וראשי מערכת הביטחון מודאגים מהמפנה באסטרטגיה האמריקנית. הם חוששים, שתכניות ההפצצה אינן ממוקדות דיין במתקנים גרעיניים.

הבית הלבן מנסה להרגיע את ישראל בטיעון שגם מסע הפצצות מוגבל יגשים את המטרה של בלימת נשק גרעיני ע"י עריפת ראשה של הנהגת המשמרות המפכניים. לפי הערכה, למשמרות המהפכה יש פיקוח ישיר על תכנית המחקר הגרעיני של איראן. "התיאוריה שלנו היא, שאם נקיים את ההפצצות (המוגבלות) כמתוכנן, נשיג שתי מטרות בבת-אחת", אמר פקיד בכיר לשעבר.

פקיד ישראלי, שמצוטט בכתבה, אמר: "תשומת הלב שנו התמקדה תמיד במתקנים הגרעיניים באיראן, ולא מפני שדברים אחרים אינם חשובים. עבדנו גם על טכנולוגיות טילים ועל טרור, אך אנו רואים בגרעין האיראני בעיה שנוגעת בכל דבר".

לדבריו, איראן אינה צריכה לפתח בפועל נשק גרעיני כדי להוות איום על ישראל. "הבעיה שלנו תתחיל כאשר האיראנים ילמדו כיצד לשלוט בתהליך הייצור של דלק גרעיני וכאשר יהיו בידיהם חומרים גרעיניים". קיימת, למשל, אפשרות של "פצצה מלוכלכת", או אפשרות שאיראן תמסור חומרים לארגוני טרור.

"נותר עדיין זמן כדי שלתהליך דיפלומטי תהיה השפעה, אך לא זמן רב", אמר המקור הישראלי. "אנו מאמינים שהשעון הטכנולוגי מתקתק מהר יותר מאשר השעון הדיפלומטי. ואם הדיפלומטיה לא תצלח, אזי כל האופציות מונחות על השולחן".