בדרך הביתה? ישראל הגישה לאיטליה בקשה רשמית להסגיר את בעלי חפציבה, בועז יונה

יונה מבוקש לשם העמדתו לדין בישראל בגין עבירות חמורות, לרבות רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, גניבה בידי מורשה, גניבה בידי מנהל, הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך

פרקליטות המדינה הגישה בסוף השבוע לממשלת איטליה בקשה רשמית להסגיר לישראל את בועז יונה, המנכ"ל והבעלים של קבוצת חפציבה , שנעצר באיטליה לאחר שנמלט מישראל.

בועז יונה מבוקש לשם העמדתו לדין בישראל בגין עבירות חמורות, לרבות רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, גניבה בידי מורשה, גניבה בידי מנהל, הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך.

לפי הראיות שבידי הפרקליטות והמשטרה, בועז יונה הונה מאות רוכשי דירות וכן בנקים, ובמעשיו אלו גנב וקיבל במירמה מעל 300 מיליון שקל, וכן ביצע עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים.

על-פי החשד, במשך תקופה ארוכה עלה בידיו ובידי עושי דברו בחברות שבקבוצת חפציבה להסתיר מעשים אלו מידי הרוכשים והבנקים, ע"י שימוש במערכת חשבונאית כפולה.

בין היתר, יונה השתמש לכאורה לצרכיו השונים בכספים של רוכשי דירות שלא הקפידו לרשום על הצ'קים שמסרו כי הכספים מיועדים לשם הפרויקט הנבנה בלבד. כך עלה בידיו להשתמש בכספים למטרות אחרות, כשרוכשי הדירות התמימים נותרו ללא ערבויות לכספיהם.

הגשת בקשת ההסגרה, כשבוע לפני תום המועד לפי הדין האיטלקי, התאפשרה כתוצאה מפעילות מואצת ושיתוף פעולה של המחלקה הבינלאומית והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה ומשרד החוץ.

כזכור, יונה נעצר בסוף אוגוסט יחד עם אשתו תמר, כשחזרו למלון מארוחת ערב בעיירה קוסטלנואובו די גארדה שבצפון איטליה. מאז נתון יונה במעצר, ולדברי סניגורו, עו"ד יאיר גולן, הוא טרם החליט אם להתנגד באמצעים משפטיים להליכי ההסגרה, מה שעשוי לעכבם בחודשים ארוכים.

קו ההגנה בו צפוי לנקוט יונה הוא שיונה לא היה רמאי וגנב אלא איש עסקים שפשוט כשל. "בועז אומר: 'אולי עשיתי מעשים לא תקינים או עבירות, אבל כוונתי היתה לשקם את העסק ולתרום לבנייתו'", ציין בשעתו עו"ד גולן.