תחזוקת הכבישים עוברת למגזר הפרטי: מעץ פרסמה מכרז ב-200 מ' ד'

בשלב הראשון מדובר באחזקת כבישים באורך 300 ק"מ בצפון; עפ"י תנאי המכרז, תקופת ההתקשרות עם הזכיין נקבעה ל-15-25 שנה

על רקע העלייה במספר תאונות הדרכים, והדרישה להקמת תשתית "סלחנית" יותר בכבישים, החברה הלאומית לדרכים (מעץ החדשה), מתחילה להעביר את אחזקת הכבישים למגזר הפרטי.

ל"גלובס" נודע, כי החברה הלאומית לדרכים, בניהולו של אלכס ויזניצ'ר פרסמה בשבוע שעבר (ד') את המכרז המקדים לביצוע שיקום, תפעול ואחזקת כבישים על-ידי המגזר הפרטי.

בשלב הראשון מדובר באחזקת כבישים באזור צפון הארץ (כביש 4, כביש 65 וכביש 70), באורך כולל של 300 ק"מ. על פי תנאי המכרז, תקופת ההתקשרות עם הזכיין תהיה למשך 15-25 שנה, שלאחריהן תוחזר אחזקת הכביש לידי המדינה. המכרז לאחזקת הכבישים באמצעות הסקטור הפרטי נעשה בשיטת ה-PFI, שבה הזכיין מבצע את עבודות שדרוג, אחזקה ותפעול הכביש בתמורה לקבלת תשלום שנתי מהמדינה. היקפו הכספי של המכרז נאמד ב-200 מיליון דולר. הגשת ההצעות למכרז נקבעה לינואר 2008.

לפני מספר חודשים פרסמנו את כוונת מעץ החדשה להוציא את אחזקת הכבישים למכרז, זאת מתוך כוונה להעלות את רמת התחזוקה בכבישים. לפי המודל שנבנה במעץ, הזכיין יתחייב קודם כל לשיקום הכביש והתאמתו לסטנדרטים הבינלאומיים במשך תקופה של 2-3 שנים, ולאחר מכן לבצע תחזוקה שוטפת בכביש.

תקציב האחזקה של מעץ בשנים האחרונות עמד על 500-600 מיליון שקל בשנה בלבד. בשנת 2008 צפוי גידול בתקציב לרמה של 700 מיליון שקל, שהם 30% מהתקציב הכולל של מעץ. על פי הערכות, ההיקף הכספי הנדרש על מנת להעלות את רמת התחזוקה בכבישים נאמד ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. העברת אחזקת הכבישים לידי הסקטור הפרטי, נעשתה בתיאום עם משרדי האוצר והתחבורה ותאפשר למעץ להגדיל את התקציב, ובו בזמן לפרוס אותו על פני תקופה ארוכה.

מדובר במכרז ראשון שמפרסמת החברה הלאומית לדרכים להעברת אחזקת הכבישים לידי הסקטור הפרטי. במידה והמכרז הנוכחי יצליח, מתכננים במעץ להוציא עוד במהלך 2008 כ-600 ק"מ נוספים של קטעי כביש (באזור כביש מס' 1) למכרז. כל חברות התשתית הגדולות בארץ בהן דניה סיבוס של אפריקה ישראל, שפיר הנדסה, שיכון ובינוי, רולידר, א. ארנסון, אשטרום החלו לבחון התמודדות במכרזי אחזקת הכבישים, הנחשב בארץ לתחום חדש. בתנאי הסף של המכרז יידרשו החברות להציג ניסיון קבלני בעבודות הנדסה אזרחיות ואיתנות פיננסית.