הרפורמה "הירוקה" במיסוי: מתוכננת התייקרות באגרות הרישוי לרכב ישן

האגרה השנתית על רכבי השטח בני יותר מ-4 שנים תתייקר ב-400 שקל; הערכות: שינוי האגרות צפוי להיתקל בהתנגדות של "הלובי החברתי"

משרדי האוצר והתחבורה מתכננים ליישם בשנה הבאה שינוי מבני מקיף באגרות רישוי הרכב. כך עולה מההמלצות הסופיות של "ועדת המיסוי הירוק", שמגובשות בימים אלה. הרפורמה נועדה להתאים את אגרות הרישוי כך, שישקפו את העלייה בנזקים הסביבתיים, שגורמים כלי רכב ישנים, והיא צפויה להשפיע בעיקר על ייקור האגרה השנתית של כלי רכב בני 4 שנים ומעלה.

המדרגות הקיימות של אגרת הרישוי נגזרות ממחירי הרכב החדשים וממרכיב ההון, והן הולכות ופוחתות ככל שהרכב מתיישן. לטענת ועדת המיסוי הירוק מן הראוי להעלות את האגרה מעבר לגיל מסוים של הרכב, כמקובל במערב, בשל רמות הפליטה הגבוהות יותר של המנועים ברכב ישן. הוועדה ממליצה להותיר את החלוקה הנוכחית ל-7 קטגוריות רכב ל-4 "רצועות זמן" להפחתת האגרה אולם להעלות במקביל את האגרות באופן מדורג ויחסי למחיר הרכב.

על-פי הצעות הועדה שמתגבשת תועלה האגרה השנתית של רכב בן 4 שנים מקטגוריה 7 הגבוהה ביותר, שאליה משתייכים רוב רכבי הפאר ורכבי הכביש-שטח, מ-2600 שקל היום לסביבות 3000 שקל. האגרה על רכב בן 4 שנים מקטגוריה 6 תועלה בכ-250 שקל, האגרה על רכב משומש מקטגוריה 5 תועלה ב-200 שקל וכך הלאה.

השינוי המרכזי בקטגוריות הרישוי 1 עד 3, שאליהן משתייכות רוב המכוניות המשפחתיות והקומפקטיות בישראל, יהיה העלאה הדרגתית של האגרה רק על רכב בן 7 שנים ומעלה. ההעלאה תהיה בשיעור של מאות שקלים בודדות.

מקורות במשרד לאיכות הסביבה אמרו כי השינוי הצפוי באגרות הרישוי הוא "חלק מהותי מרפורמת המיסוי הירוק". לפיכך גם אם יהיו קשיים בהעברת המכלול הכולל של הרפורמות בכנסת, נשמרת האופציה לשנות את האגרות כצעד נקודתי.

בענף הרכב מעריכים כי שינוי האגרות צפוי להיתקל בהתנגדות של "הלובי החברתי", בשל העובדה שהוא מעניש, כביכול, את המחזיקים בכלי רכב ישנים וזולים יותר.