שני מדדי אג"ח חדשים בדרך לאחד העם: תל-בונד-40 ותל-בונד-60

ההשקה מתוכננת להתבצע בפברואר 2008 * דרור שליט, סמנכ"ל בבורסה: "המדדים החדשים ישמשו כנכס בסיס למכשירים פיננסיים שיעקבו אחריהם"

הבורסה של תל-אביב תשיק בקרוב שני מדד אג"ח חדשים על רקע התרחבות שוק החוב הקונצרני בתל-אביב, כפי שפורסם ב"גלובס" כבר בחודש יוני. השקת המדדים, תל-בונד-40 ותל-בונד-60, מהווה המשך ישיר להשקתו של מדד התל-בונד 20 בחודש פברואר השנה ומתוכננת להתבצע בפברואר 2008.

המתודולוגיה שמאחורי השקת המדדים זהה לזו שמאחורי מדדי הבורסה המובילים. לפיכך, מדד תל-בונד 40 יכיל את 40 האג"ח בעלות השווי הגבוה ביותר שאינן נכללות במדד התל-בונד 20, ואילו מדד התל-בונד 60 יכיל את האג"ח שיכללו במדדי התל-בונד 20 והתל-בונד 40 - בדומה לדינמיקה שבין מדד המעו"ף, מדד תל-אביב-75 ומדד תל-אביב-100.

הבורסה מציינת עוד, כי האג"ח שייכללו במדד התל-בונד 40 יהיו חייבות לעמוד במספר תנאים: שווי שוק מינימלי של 250 מיליון שקל, דירוג A של מעלות או 3A של מדרוג והימצאות בין 120 איגרות החוב הסחירות ביותר. עדכון מדד התל-בונד 40 יתבצע במקביל לזה של מדד התל-בונד 20 בתחילת אפריל ובתחילת אוקטובר מדי שנה. על האג"ח שנמנות על מדד התל-בונד 20 יוחלו תנאים מעט יותר נוקשים: הימצאות בין 75 איגרות החוב הסחירות ביותר, שווי שוק מינימלי של 250 מיליון שקל ודירוג מינימאלי של A מינוס על-ידי מעלות או 3A על-ידי מדרוג.

לדברי דרור שליט, סמנכ"ל ומנהל מחלקת המסחר והמסלקות בבורסה, כ-150 סדרות חדשות של איגרות חוב תאגידיות נרשמו למסחר מתחילת השנה בהיקף המתקרב ל-40 מיליארד שקל, והמדדים החדשים יספקו למשקיעים כלי חשוב למעקב אחר ביצועי אותן אג"ח.

שליט מציין עוד, כי מאז השקת מדד תל-בונד 20 בתחילת השנה הונפקו ארבע תעודות סל על המדד, המחזור היומי הממוצע בתעודות אלו עומד על 50 מיליון שקל והיקף אחזקות הציבור בהן הוא כ-2.7 מיליארד שקל, כשהציפייה היא שגם המדדים החדשים ישמשו כנכס בסיס למכשירים פיננסיים שיעקבו אחריהם.

באופן כללי ניתן לומר, שהמהלך הנוכחי של הבורסה מהווה צעד נוסף בשכלול המסחר וגיוון אפשרויות ההשקעה למשקיעים, כשלמעשה מדובר בנכס בסיס להשקעה סולידית, בסיכון מעט גבוה יותר מזה של התל-בונד 20. לגבי ההמשך ניתן לצפות, כי המשך התרחבות שוק החוב הקונצרני יביא לגיור נכסי בסיס נוספים, כמו לדוגמה מדדי אג"ח מפולחי דירוג ומח"מ ובהמשך אף מדד אג"ח זבל, שיאפשרו כמובן יצירת מכשירי השקעה מקבילים.