ביהמ"ש זיכה את חברות הסלולר: "אנטנות זעירות על הגג אינן טעונות היתר בנייה"

זאת משום שהן עונות על הגדרת "מתקן גישה אלחוטית" * זיכה את סלקום, פרטנר ופלאפון מ-10 כתבי אישום שהוגשו נגדן ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה

בית המשפט לעניינים מקומיים בכפר-סבא קבע, כי האנטנות הסלולריות הזעירות, שמציבות חברות הסלולר בתוך קופסאות על גג בניינים שונים (בעיקר במרפסות בדירות-גג), עונות על הגדרת "מתקן גישה אלחוטית", ולכן הן פטורות מהצורך לקבל היתר בנייה.

השופטת ריבי צוק זיכתה את החברות סלקום, פרטנר ופלאפון מ-10 כתבי אישום שהוגשו נגדן על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה, בגין אנטנות כאלה שהוצבו ברעננה ובהוד-השרון.

האנטנות הוצבו בקופסאות בגודל סטנדרטי של 30x50x80 ס"מ, מהן יצאו כבלים המחברים את האנטנות לציוד תקשורת המצוי בחדר שעל הגג. באותו חדר מצוי ציוד התקשורת ובו משדר ומקלט, באמצעותו מועברים האותות מהמכשירים לרשת הסלולרית ולהיפך.

השופטת דחתה את עמדת הוועדה, לפיה המתקנים אינם עונים על הגדרת "מתקן גישה אלחוטית" (לגביו נקבע הפטור), וקבעה שהגדרה זו חלה על מתקנים המהווים חלק מרשת רט"ן (רשת תקשורת סלולרית).

עוד קבעה, כי "מילות סעיפי הפטור רחבות דיין על-מנת להקים פטור גם מהיתר לשימוש חורג, אפילו הוא נדרש, וכי כל פרשנות אחרת תרוקן את סעיפי הפטור מתוכן מעשי ותאיין את השגת תכליותיהם".

בנוסף לכך, "הוראות תמ"א 36 מהוות תוכנית מתאר שיש בה להתיר את השימוש במתקנים, באופן שהשימוש אינו בא בגדר הגדרת שימוש חורג, שהוא בלבד טעון היתר". לכן, השימוש במתקנים מהווה שימוש נילווה למגורים. כן נפסק, שגודל הקופסה הקבוע בתקנות לקבלת הפטור מתייחס רק לגודל האנטנה ולא לכבלים ולציוד הנלווה.

צוק דחתה גם את טענת הוועדה, כאילו המתקנים לא הוצבו על "גג בניין", כלומר גג עליון המהווה רכוש משותף. היא קבעה שלא ניתן למצוא עיגון לשוני לטענת הוועדה, לפיה "גג הבניין הינו הגג העליון, גג משותף בלבד או גג שנועד לשימושים שאינם למגורים" וכי מרפסת הגג בפטנהאוז יכולה להיחשב ל"גג".

היא הוסיפה, שמהתקנות עולה ש"גג" ו"גג בניין" הן מילים נרדפות, וציינה שגם צלחות לוויין פטורות מהיתר בנייה, למרות שאינן מוצבות על "גג בניין". חברות הסלולר יוצגו ע"י עוה"ד יוסי כץ, מאיה אשכנזי, יעקב כהן ובני גרשטיין. (עמ"ק 5217/06).