שרם ופודים מכניסים את פימי כשותפה לפעילות התעשייתית של אורדן לפי שווי של 290 מיליון שקל

יקימו חברה חדשה משותפת, אליה יועברו האחזקה של אורדן בחברות שונות ומפעלי המתכת שלה * פעילות זו מייצרת מחזור של כמיליארד שקל בשנה ורווח תפעולי של 55-60 מיליון שקל * בהמשך תישקל הנפקתה של הפעילות התעשייתית

חברת אורדן , שבשליטת לידר מקבוצת שרם פודים, נמצאת על המדף כבר זמן רב, אבל היום נדמה כי נעשה צעד נוסף בדרך למכירת מרבית פעילותה. קרן ההשקעות פימי, שבשליטת ישי דוידי, החלה במגעים להקמתה של שותפות שווה עם אורדן לפי שווי חברה של 290 מיליון שקל. על-פי הסיכום בין הצדדים, תועבר כל הפעילות התעשייתית של אורדן לתוך חברה פרטית שתוחזק בצורה שווה על-ידי פימי ועל-ידי אורדן, לפי השווי האמור.

הפעילות המדוברת כוללת את האחזקה של אורדן בחברות איטונג וכרמית מתחום מוצרי הבנייה; בחברת אלוני, המייצרת ומשווקת מוצרי גמר לבנייה; בחברת הצבעים נירלט; ובאורלייט, הפועלת בתחום המוצרים המרוכבים. כן, היא כוללת את פעילות המתכת של אורדן, הכוללת בעיקר את מפעליה בתחום היציקות המורכבות, שמשמשות בעיקר לייצור טנק המרכבה עבור צה"ל. הפעילות הכוללת שמועברת לחברה החדשה מגלגלת מחזור הכנסות שנתי של כמיליארד שקל, ומייצרת רווח תפעולי שנתי של כ-55-60 מיליון שקל (בנטרול פעילותה של חברת וולקן, שאינה כלולה בעסקה). לחברה החדשה יהיה חוב בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל, שנובע מהפעילויות השוטפות של החברות המועברות אליה.

מה שלא עובר בעסקה הנוכחית הוא החוב שרובץ על אורדן הציבורית במאזני הסולו, וכן האחזקה בחברת EER, העוסקת בתחום של איכות הסביבה, בשיעור של 20%. קבוצת אורדן הציגה במחצית הראשונה של 2007 הכנסות של 485 מיליון שקל, לעומת 440.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי במחצית היה 22.9 מיליון שקל, לעומת 20.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 3.1 מיליון שקל לעומת 2.2 במחצית הראשונה של 2006. הונה העצמי של אורדן מסתכם ב-926.5 מיליון שקל.

על-פי ההערכות, צפויות אורדן ופימי לחתום על חוזה להקמתה של החברה המשותפת בתוך כחודש, כשהחלק הקל בעסקה הוא ההשקעה הראשונית. לאחריה, יידרשו השותפים החדשים להתמודד עם כמה וכמה אתגרים לא פשוטים בדרך להשבחת ערכה של החברה. בשלב הראשון ייעשה ניסיון לשחזר את ההצלחה של המפעלים בארץ גם בחו"ל, ובעיקר של החברות נירלט, איטונג ואלוני. כדי להצליח בכך, יידרשו השותפים לבדוק האם המוצרים המיוצרים כיום על ידי מפעלים אלו מתאימים באיכותם וברמתם לנדרש בשווקים שונים בחו"ל. בנוסף, הם יידרשו לעורר מחדש את פעילותה של אורלייט (הציבורית לשעבר), המספקת מוצרים לתעשייה הביטחונית ונחשבת לאחת הוותיקות בתחום. אורלייט קפאה בשנים האחרונות על שמריה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה עסקית, והשותפים יצטרכו לראות כיצד ניתן לפתח אותה ולייצר ממנה ערך לבעלי המניות בחברה החדשה.

השלב האחרון והקל ביותר הוא הנפקתה של הפעילות התעשייתית בבורסה, בנפרד, לאחר השלמת המהפך העסקי המיוחל ולפי שווי גבוה משמעותית מזה שלפיו נכנסה פימי לעסקה. קרן פימי היא משקיעה פיננסית, וכשההשקעה שלה תבשיל - היא לא תהסס למכור אותה במסגרת הנפקת מניות בבורסה.

זוהי שותפות שנייה לקבוצת שרם פודים (לשעבר שרם פודים קלנר), שאך לפני מספר חודשים סגרה עסקה למכירת השליטה בחברת ההשקעות פולאר בה החזיקה, לאיל הנדל"ן זיל פלדמן בתמורה ל-207 מיליון שקל. בהחלט ייתכן כי בשרם פודים מתחילים להבין כי יכולת ההשבחה של הקבוצה מוגבלת, כפי שהוכח בעשור האחרון, ומכאן שכדאי לפעול באחת משתי הדרכים: הכנסת שותפים או מכירת החברה.