בר-און לחברות הדירוג: לא נפרוץ מסגרת התקציב גם אם הצמיחה תיבלם

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] בר-און קרא למדרגים להעלות את דירוג ישראל, שלא השתנה מאז 1995 - כצפוי, פני המדרגים נותרו אטומים - הם לא הסגירו שום רמז כיצד ינהגו

בפגישות עם בכירים ואנליסטים בחברות הדירוג בארה"ב הבטיח שר-האוצר, רוני בר-און, כי ממשלת ישראל לא תפרוץ את מסגרת התקציב, גם אם תאוצת הצמיחה תיבלם בגלל כל סיבה שהיא.

בר-און ובכירים במשרדו נפגשו אתמול (ה') בניו-יורק עם נציגי סטאנדארד אנד פורס ומודיס. קודם לכן, במהלך ועידת קרן המטבע והבנק העולמי בוושינגטון, נפגשו אנשי האוצר עם אנליסטים של חברת פיץ'. אנשי האוצר המריאו אמש מניו-יורק בדרכם לישראל.

מבחינת חברות הדירוג, הדבר החשוב ביותר היה לקבל מבר-און מחויבות פוליטית להמשך המדיניות הכלכלית, אמר מקור במשרד האוצר. למעשה, בשנתיים שחלפו לא נפגשו אנליסטים של חברות הדירוג עם שר אוצר אלא רק עם דרגים מקצועיים. (השר הקודם, אברהם הירשזון, לא נפגש עם אנליסטים בביקוריו בארה"ב בגלל עומסים בלוחות הזמנים, אם כי אנליסטים שהגיעו לישראל נפגשו עמו בירושלים, לדברי המקור במשרד האוצר).

"להצהרה של אישיות פוליטית יש משקל הרבה יותר גדול מזו של דרגי המקצוע בעיני חברות הדירוג, והם רצו לשמוע באופן מפורש מפי בר-און שמדיניות הריסון התקציבית תימשך גם אם המשק הישראלי ייקלע למצב של האטה או שפל", אמר המקור.

בעוד שתחזית קרן המטבע להאטה משמעותית בצמיחה בישראל (מ-5.2% ב-2007 ל-3.8% ב-2008) לא הוזכרה בפגישות, היה ברור משאלות המדרגים, כי הם צופים האטה כלשהי בישראל בגלל משברי הנדל"ן והאשראי בארה"ב, שעלולים לחולל האטה במשק האמריקני ולהשפיע על הצמיחה הגלובלית.

בר-און השיב, כי הכלכלה הישראלית הוכיחה יציבות והמשך צמיחה גם בעת משברים אזוריים וגם נוכח האטה בקנה מידה גלובלי.

השורה התחתונה של דבריו היתה, שגם בזמנים של צמיחה חזקה, מעל רף של 5%, עם הכנסות גדולות ממיסים, קבעה הממשלה רף של 1.7% לצמיחת התקציב. במילים אחרות: למרות הצמיחה המוגברת, התקציב כמעט קפא על שמריו. זו כרית ביטחון שתאפשר שמירה על מסגרת התקציב גם אם הצמיחה תידרדר לרמה שמתחת ל-4%.

שר האוצר הדגיש את מחויבותו לשמירה על המדיניות הפיסקלית של ישראל ואת נחישותו להמשיך ולהוביל רפורמות מבניות נוספות במשק הישראלי.

"רק שילוב מושכל בין אחריות פיסקלית, מדיניות חברתית תומכת צמיחה ורפורמות מבניות יבטיחו את חוסנה של כלכלת ישראל ויציבותה גם בתרחישים של האטה ושפל עולמיים", אמר בר-און. למדרגים היה ברור, שלדברי שר האוצר יש קבלות. גם ב-2006, נוכח הוצאות גדולות שהתחייבו ממלחמת לבנון השניה, לא חרגה הממשלה מהתקציב ומצאה מקורות חלופיים למימון המלחמה. ישראל כבר עמדה במבחן.

המדרגים רצו לשמוע גם על מידת היציבות הפוליטית בישראל: האם קווי המדיניות שהתווה בר-און יישמרו גם ע"י הבא אחריו? בר-און השיב כי המדיניות של משמעת פיסקלית, בד בבד עם המשך הפיתוח, נשמרה ע"י כל ממשלות ישראל מאז אמצע שנות ה-80, בלי קשר לזהותו של שר האוצר.

בר-און קרא למדרגים להעלות את דירוג ישראל, שלא השתנה מאז 1995 (בסטאנדארד אנד פורס ובפיץ') או מ-2002 (במודיס). הוא הדגיש, כי המשק הישראלי השתפר משמעותית בשנים שחלפו. כצפוי, פני המדרגים נותרו אטומים. הם לא הסגירו שום רמז כיצד ינהגו.