הבמאי ניסים מוסק יפצה את האוניברסיטה העברית בגין שימוש בסרטי משפט אייכמן

ישלם פיצוי בסך 6,000 שקל לאוניברסיטה העברית, לאחר שהשתמש בסרטים שצולמו במהלך משפט אייכמן מבלי לשלם לה תמלוגים

בית משפט השלום בירושלים חייב את הבמאי ניסים מוסק לשלם פיצוי בסך 6,000 שקל לאוניברסיטה העברית, לאחר שהשתמש בסרטים שצולמו במהלך משפט אייכמן, מבלי לשלם לה תמלוגים.

האוניברסיטה טענה, באמצעות עו"ד ענת טל, כי היא מנהלת את ארכיון הסרטים היהודים ע"ש שפילברג. לדבריה, המדינה היא המחזיקה בזכויות היוצרים בסרטי משפט אייכמן, ובאמצעות גנזך המדינה מחזיקה בעותק פיזי של הסרטים ומשמרת אותם. בין האוניברסיטה למדינה היה הסכם בזמנו, כי המדינה תחזיק את הסרטים, אך כל עיון בהם יהיה דרך ארכיון שפילברג וכפוף לתשלום.

מוסק, במאי סרטים דוקומנטרים ("מי אתה מרדכי ואנונו", "שמעת על הפנתרים" ועוד), ביים בין היתר את הסרט "הזיכרונות הסודיים של אדולף אייכמן". בשלב מסוים התברר לאוניברסיטה, שמוסק השתמש בסרטו בקטעים מתוך יומני המשפט שנמצאים בגנזך המדינה ללא תשלום.

היא תבעה את מוסק, את המדינה כאחראית על הגנזך, ואת אחד מעובדי הגנזך, שהוא "במקרה" אחיו של מוסק, בטענה שנתן לו את הסרטים שלא כדין. לאחר שמוסק לקח אחריות על המעשים, הסכימה האוניברסיטה למחוק את הנתבעים האחרים.

מוסק טען, עם זאת, שלא ידע שסרטי משפט אייכמן אינם רכוש הציבור. לדבריו, חברת קפיטל שהפיקה אותם מסרה את הסרטים לליגה נגד השמצה בארה"ב, שנתנה העתקים חינם לכל דורש. הוא הוסיף, שהשקיע בסרט 150 אלף דולר, אך לא ראה ממנו אגורה, משום שהוקרן רק כמה פעמים בחינם ולא נמכר לאיש.

השופט ד"ר אברהם טננבוים, שהצדדים הסמיכו אותו לפסוק על דרך הפשרה, ציין ש"יש רגליים לטענה שמן הראוי שיומני משפטי אייכמן יהיו פתוחים לקהל הרחב". עם זאת, "יש היגיון גם בטענת האוניברסיטה וארכיון שפילברג" שאין מנוס מגביית עלויות השימור, התחזוק והקטלוג. כאמור, הוא חייב את מוסק ב-6,000 שקל, כולל כל ההוצאות שבתיק. (ת.א. 4035/07).