אולמרט: נוריד את שיעור האבטלה ל-5.5% בשנתיים הקרובות בהתאם לדרישות ה-OECD

רה"מ אמר את הדברים בנעילת ועידת הייצוא ושיתוף-הפעולה הבינלאומי * נשקיע מיליארדים בבעיות החברתיות הנוגעות גם לחינוך" * על ועידת אנאפוליס: "זוהי לא ועידת שלום אלא מפגש בינלאומי שייצור סביבת עבודה"

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נשא היום דברים בנעילת הוועידה בנושאי ייצוא ושיתוף פעולה בין לאומי. הופעתו של אולמרט בוועידה, סמוך להודעתו על מחלת הסרטן שהתגלתה בגופו בתחילת השבוע, נוצלה גם לטקס הענקת אותות כבוד והערכה למפעלים נבחרים על תרומתם לפיתוח הכלכלי של הגליל והנגב ולעצמתה של מדינת ישראל.

"אני חייב לחלוק איתכם משהו אישי (לא מה שאתם חושבים)", פתח אולמרט. "הייתי בדרך לפה והיה לי נאום כתוב להקראה - אך כשחשבתי על הפגישה הזו אמרתי לעצמי 'לא רוצה את הנאום הזה'. זה היה אותו נאום קבוע בשנים האחרונות בתפקידי השונים הייתי גאה מדי שנה בגידול בעניין של משקיעים גדולים בעולם הכלכלי בישראל ובאירוע הזה".

"אני רוצה לספר לכם על תחושותיי, ולא מהטקסט, על המצב פה ועל הציפיות שלנו מהאיזור. כמו שידוע, כלכלת ישראל מתפקדת טוב. הייתה לי בעיה לאחרונה כשהייתי בארה"ב היינו צריכים לדון בהמשך תוכנית המימון האמריקנית המסתיימת עוד שנה. פחדתי שהנשיא ישאל אותי בפגישה שבה נכח גם שר האוצר על הכלכלה הישראלית זאת כאשר הצמיחה בישראל גדולה יותר מאצלו וממדינות אחרות באירופה".

"הנשיא החכם חיכה ולבסוף שאל: 'איך הכלכלה שלכם מתנהלת?' לא אחשוף את התשובה אך אומר כי אמריקה היא חברה טובה ונאמנה של ישראל והכלכלה שלנו מתפקדת טוב מאוד. נפגשתי עם הגורם הבכיר בבנק המרכזי סטנלי פישר אמרתי לו, תגיד לי באמת מה תהיה הצמיחה - לי, לא לעיתונות אתם מכירים את החבר'ה האלה ששומרים על כל האפשרויות? - בכל מקרה, התשובה הייתה יותר מ-5%".

"אנחנו בעיקר גאים לא רק על הצמיחה, אלא גם על המדיניות התקציבית השמרנית בשנים האחרונות. לא הוצאנו יותר מדי על מנת לאפשר את פיתוח השוק החופשי ולאפשר את הצמיחה. בסוף שנה זו החוב הלאומי ביחס לתוצר יהיה עדיין גבוה ביחס לדרישות ה-OECD, אולם הוא הופחת ב-25% אל מתחת ל-100% מהתוצר - נקטין אותו עוד תוך שימור הצמיחה ועם אינפלציה נמוכה ומאזן תשלומים טוב".

"כשהתחלתי את הקריירה הפוליטית שלי פגשתי איש צעיר, סטף ורטהיימר. ורטהיימר אמר לי כבר אז שהמפתח למשק הוא ייצוא. אז זה היה חלום היום הייצוא עולה על הייבוא. ורטהיימר מכר לוורן באפט את המפעל שבו אפילו לא ביקר. כשהוא בא לבסוף לארץ, הוא ביקר אותי ואמר לי שהוא יהיה השגריר של ישראל".

"במשק, האבטלה יורדת. זה לא קל, המשימה קשה, אולם האוכלוסיה הישראלית המגוונת והמיוחדת הפועלת בתנאים לא קלים, מעלה היום את שיעור ההשתתפות בעבודה זה גם גורם המעלה את הצמיחה גם באוכלוסיה הערבית יש בעיה של ההשתתפות בשוק עבודה אנחנו עסוקים בנושאים אלו, ואנו בטוחים שלמרות ההתפתחויות בכלכלה העולמית אנו נצליח".

"כישראלי אני צריך להיות צנוע, כך שלא אומר שנצמח בשיעורים כמו היום כל הזמן, אולם הכלכלה תמשיך לגדול וכך גם תחום ההיי-טק המוביל. נשמור על הצמיחה, נקטין את החוב ונוריד את שיעור האבטלה ל-5.5% בשנתיים הקרובות כמו דרישות ה-OECD".

"כעת אנו מתרכזים בשני גורמים חשובים מאוד. חינוך - השנה השקענו בכך, בהשוואה לכל שנה בעבר, אך נעשה עוד ונגדיל את החלק של תקציב החינוך הלאומי. נשקיע מיליארדים בבעיות החברתיות הנוגעות גם לחינוך. זה ייצור בסיס שיבטיח התקדמות בדרך הנכונה. אך זה לא יהיה מספיק אם לא נעשה צעד דרמטי בכיוון הפוליטי. זה לא נאום פוליטי אך הנושא אינו כזה - זה הרבה יותר מזה יש לנו אפשרות לעשות התקדמות שתוביל אותנו ואת שכנינו לדרך חדשה לתקווה ולבסוף גם לשלום . זה לא פשוט גם להם וגם לנו".

"הבעיה שלהם היא לעצור את הטרור מעזה ומאיזורים אחרים. אף מדינה, וגם ישראל לא תקבל טרור וירי על עריה. הפלשתינאים יאלצו להתמודד עם זה. אני יודע משיחות עם מחמוד עבאס וגורמים נוספים ברשות כי בלי מלחמה בטרור לא יזוז פה כלום. אך בינתיים אנו נחושים להתקדם".

"ההכרה בשתי מדינות לשני עמים מקובלת על גורמים רבים בעולם וגם על ישראלים רבים זה ייתן לנו מדינה יהודית שתחיה בשכנות טובה, אך קודם צריך להניח היסודות לכך. יש לנו אפשרות ליצור את התהליכים האלה בהצלחה בהליכה בדרך משותפת גם דרך מסגרת כלכלית שתעלה את רמת החיים של הפלשתינאים ואת איכותה. אנו חפצים בכך ונעשה זאת בשיתוף איתם ובשותפות המדינות בעולם שיתמכו וישקיעו".

"נעשה כל שבכוחנו כדי לעבוד איתם ולהשיג את המטרות. טוני בלייר עובד איתנו בדיוק על נושאים אלו לבנות את המסגרת לפתרון כדרך להעלאת כרמת החיים שתיצור שינוי גדול לכולם".

"הצעד הראשון יהיה בסוף נובמבר או דצמבר, אני עדיין לא יודע, באנאפוליס זוהי לא ועידת שלום, אלא מפגש בינלאומי שייצור סביבת עבודה בינינו. אני מתחייב מצידנו שנעשה כל מאמץ שהשיחות יימשכו על מנת להגשים את המטרות ולהגיע לכל הנושאים החשובים שיביאו לשתי מדינות לשני העמים. אנאפוליס תתווה את הכיוון והאווירה הבינלאומית תיתן את הדחיפה. בסוף נצטרך לשבת שני הצדדים יהיו חילוקי דעות וקשיים, אולם אני בטוח כי נגיע להסכם ואז נצטרך ליישם אותו. במזרח התיכון, קשה להגיע וליישם יותר קשה נעשה את זה לפי מפת הדרכים לאט ושלב אחר שלב. תוך הבנה של כל צד שלא לאבד שליטה וכך צעד יקדם להגשמת החלום הגדול".

"אין הרבה אפשרויות שמגיעות על מנת ליצור שינוי בחיינו זוהי הזדמנות חשובה. יש אנשים וגורמים שאומרים 'למה למהר; אפשר לחכות שנתיים; נראה מה קורה'. אני למדתי בשלושת עשוריי בפוליטיקה, באיזור לא צפוי זה, שכאשר תחכה, תשאל בדיעבד 'איך לא ראיתי', והבנתי את מה שאני רואה עכשיו. למה לנו לחכות ולגלות שיכולנו לעשות בעבר כשלא בטוח שנוכל לעשות אז את מה שאנו יכולים היום?".

"יש הרבה חוסר ודאות ואיומים. אני יודע כמה החמאס מסוכן אולם אני יודע שגם היום יש ממשלה ברשות שאומרת שהיא רוצה להגיע לשלום עם מדינת ישראל ואני הולך לדבר איתם. זה יהיה צעד גדול ואני לא אפספס אותו במזרח התיכון, כל צעד והתקדמות יכולים להציל חיים רבים".

לאחר נאומו חילקו מכון הייצוא והתאחדות התעשיינים אותות כבוד והערכה למפעלים וגופים נבחרים על תרומתם לפיתוח הכלכלי של הגליל והנגב ולעוצמתה של של מדינת ישראל.

את הפרסים השנה קיבלו יוסי רוזן, על פעילות חברת כי"ל שהוא עומד בראש הדירקטוריון שלה. אותות הוענקו גם לחברת נטפים, רפאל ושטראוס. באשר לשטראוס, בנוסף לאות לחברה קיבל גם מיכאל שטראוס אות מיוחד על פועלו.

בנוסף חרג הפעם הטקס ממנהגו בשנים הקודמות ואות הוענק גם למשטרת מחוז דרום על פועלה לצמצום הפשיעה באזור השיפוט והחיסכון שנגרם בשל כך לתושבים.