לשכת עוה"ד תומכת בפסק הדין של השופט גדעון גינת: "יש לבטל את הליכי הגבייה המינהליים"

גינת קבע כי רשויות המקומיות כמעט שאינן יכולות להשתמש בעיקולים * הלשכה תבקש להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לערעור על פסק הדין

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין החליט שהלשכה תבקש להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לערעור שהגישה עיריית חדרה לבית המשפט העליון, על פסק דינו המהפכני של שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, גדעון גינת, שקבע הלכה למעשה כי רשויות המקומיות כמעט שאינן יכולות להשתמש בהליכי גבייה מינהליים (עיקולים).

השופט גינת ביטל את הליכי הגבייה המינהליים בהם נקטה העירייה נגד רכבת ישראל, וקבע כי יש ספק בחוקיותם וכי ניתן להשתמש בהם רק מול סרבני תשלום קשים וכש"כלו כל הקיצין". הלשכה תבקש לטעון בהליך, שאין לקבל את הערעור של העירייה, משום שפניית הרשויות להליכי הגבייה המינהליים אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות יסוד של המשפט המינהלי-חוקתי ועם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. משכך, תטען הלשכה, יש לבטל לחלוטין את הגבייה המינהלית.

הלשכה תומכת בעמדתו של גינת, המטילה ספק בחוקיות ההליכים, משום שהם אינם נתונים לביקורת שיפוטית. הלשכה אף תומכת בקביעה, לפיה המצב שבו רשות מקומית הופכת להיות רשות מחוקקת, שופטת ומבצעת כאחת, הוא מצב שיש לחשוש מפניו.

הלשכה אף תומכת בביקורת של גינת, על התופעה של העברת הליכי הגבייה לביצוע ע"י חברות גבייה חיצוניות, הפועלות למטרת רווח. לדברי הלשכה, מצב זה מפר את חוק הלשכה, ומאפשר התנהלות גופים המסיגים את גבולו של מקצוע עריכת הדין.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, גם היועץ המשפטי לממשלה שוקל להתייצב בהליך ולהביע את עמדתו.