כלכלני הפועלים: "הצמיחה החזויה על ידי בנק ישראל מעצימה את כדאיות ההשקעה במשק"

הכלכלנים: "שיעורי הצמיחה החזויים מעלים את האטרקטיביות של המשק בעיני משקיעים מן החוץ" * בנק לאומי חושב אחרת: "בשנה הבאה תחל האטה בצמיחה שעלולה לסמן את תחילת סופו של מחזור העסקים החיובי"

"אופטימיות מתוחה באחד העם". במילים אלו פתחו כלכלני בנק הפועלים את סקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי, כאשר הם מדגישים כי השפעתו של משבר הסאב-פריים על שוקי העולם תוסיף לתרום לתנודיות בבורסה הישראלית, וכי "בטווח הקצר תימשך העצבנות בשווקים".

הכלכלנים התייחסו אף לאומדני הצמיחה שפרסם השבוע בנק ישראל, ובניגוד לבנק לאומי, אשר רואה בשלילה את הצפי להאטה בצמיחה בשנה הבאה, בבנק הפועלים דווקא מוצאים מקום לאופטימיות.

"בנק ישראל פרסם השבוע את האומדן המוקדם לחשבונאות הלאומית לשנת 2007 ותחזית לשנת 2008. על פי הפרסום, צפוי התמ"ג של שנת 2007 לגדול ב-5.4%. שיעור זה מהווה עדכון כלפי מעלה של התחזית הקודמת (שאמדה צמיחה של 5.1%).

"הגידול בתמ"ג בשנת 2008 מוערך על ידי בנק ישראל ב-4.4%. זאת, בהנחה כי למשבר הסאב-פריים תהיה השפעה מתונה יחסית על הצמיחה העולמית, כפי שצופה קרן המטבע העולמית. בנוסף, בנק ישראל מעריך כי גם במקרה של גלישת המשק האמריקני למיתון, שיביא להאטה משמעותית בסחר העולמי, צפוי התמ"ג לצמוח ב-3.6%.

אומדנים אלה מציגים, להערכתנו, תמונה חיובית על הכלכלה המקומית. שיעורי הצמיחה החזויים על ידי בנק ישראל הינם שיעורים גבוהים, אשר מעצימים את כדאיות ההשקעה במשק ומעלים את האטרקטיביות שלו בעיני משקיעים מן החוץ. יתר על כן, אם אכן יתממש תרחיש ההאטה העולמית, הצמיחה החזויה עדיין מרשימה".

בהתייחסם לעונת הדוחות הכספיים, מדגישים הכלכלנים, כי "מרבית החברות שפרסמו עד כה את דוחותיהן לרבעון השלישי הציגו מגמה חיובית. להערכתנו, הדוחות הבאים צפויים להציג מגמה מעורבת עם נטייה חיובית (למרות צפי להוצאות מימון חריגות ברבעון שחלף)".

בשורה התחתונה, בבנק הפועלים ממשיכים להחזיק בדעה אופטימית על השוק הישראלי, למרות שבטווח הקצר התנודתיות צפויה להמשיך להיות גבוהה. באשר לטווח הארוך יותר, מזהירים הכלכלנים מפני הגאות במחיר הנפט, אשר עלולה לדעתם לפגוע בחברות בעלות תשומות אנרגיה גבוהות, חברות ההובלה, וכן חברות שמשתמשות בתוצרי הנפט כחומרי גלם (כגון פלסטיקה).