החברות הכי סביבתיות: פלרם ואל-על; במקומות האחרונים - שטראוס ודן-רכב

מהדו"ח השנתי של אדם טבע ודין עולה כי החברות בארץ אינן מדווחות מספיק בנושא סביבה

אדם טבע ודין הגישה היום (א') לנשיא המדינה, שמעון פרס, את דו"ח העוני הסביבתי השנתי שלה, שבו רשימה ארוכה של נושאים, שלדעת העמותה הטיפול בהם הוזנח והם מהווים סכנה לציבור.

בין פרקי הדו"ח גם מדד, אותו פיתחה אט"ד, המפורסם זו השנה השנייה, בו מדורגות 25 חברות בורסאיות, על פי איכות הדיווח הסביבתי שלהן. לטענת אט"ד חשיבות הדירוג היא בכך, שהוא מאפשר למשקיעים בחברה להבין את יחסה לנושא הסביבתי וחשוב לא פחות, את מידת חשיפתה לתביעות אפשריות שמקורן בעוולות סביבתיות.

לטענת אט"ד, החברות הנסחרות בבורסה נהנות ממימון המשקיעים המסתמכים בין השאר על דיווחי החברות בדבר סיכונים וסיכויים לרווח. בשל כך, שקיפות בהיבטים הסביבתיים צריכה להיות חלק אינטגרלי מהמידע על מצבה של החברה, בהיבט הפיננסי, אך גם בהיבט הערכי. אט"ד מדגישה, שבהשוואה לעולם, החברות בארץ אינן מדווחות מספיק בנושא סביבה ומה שמדווח לוקה לרוב בעמימות, חוסר אחידות וחוסר בהירות.

למקומות הראשונים הגיעו פלרם תעשיות , אל-על , טמבור, פקר פלדה, פלסאון תעשיות , סנו וחברת חשמל הן החברות המובילות את מדד 25 החברות המצטיינות בדיווח הסביבתי שלהן. סוגרות את הרשימה בזק , ישראמקו , שטראוס גרופ , אל-בד ודן רכב .

את מקומה של פלרם, המייצרת לוחות תרמופלסטיים, בראש הרשימה, מסבירה אט"ד בכך, שפרק איכות הסביבה של החברה כולל טבלת סיכונים סביבתיים וכן את פעולות המנע הננקטות במפעל. הדו"ח מפרט גם את חומרי הגלם והסיכון שבהם. חסר בדו"ח מידע לגבי הסכנות הבריאותיות מחומרים המוכרזים כמסוכנים וציון צריכת משאבים, אנרגיה ופליטות, בעיקר של גזי חממה.

אל-על נבחרה למקום השני, בטענה שהדו"ח הסביבתי שלה מכיל התייחסות לתקנות החלות על החברה בעניין מפגעי רעש ותקני איכות שונים. אל-על גם מציינת בדו"ח שלה את ההליכים המשפטיים שנפתחו נגדה. במקביל מפרט הדו"ח גם את הסכומים אותם תשקיע כדי לעמוד בדיני איכות הסביבה. יחד עם זאת חסרים בדו"ח דיווחים על צריכת משאבים ופרויקטים לפיצוי על פליטות הפחמן.

לטמבור, שהגיעה למקום השלישי, יש פוטנציאל זיהום משמעותי בתחומי אוויר, שפכים, חומרים מסוכנים ועוד. יחד עם זאת מעניק הדו"ח תמונה נאותה לגבי מגוון החומרים והמוצרים שלה. לדעת אט"ד, טמבור מודעת להשפעתה הסביבתית, אך עליה לתת דגש רב יותר לסיכונים הסביבתיים.

באשר לדו"ח של פקר פלדה, שהגיעה למקום הרביעי, קובעת אט"ד, ש"לא ייתכן שחברה בעלת פוטנציאל זיהום משמעותי לא תזכיר, ולו במילה, סיכונים סביבתיים הנובעים ממתקניה. עם זאת חל שיפור בדיווח על פעולות והשקעות להפחתת זיהום".

על בתי הזיקוק לנפט, שנמצאים במקום ה-14, נקבע שלמרות הפירוט הרב של פרק איכות הסביבה, נראה שהחברה אינה לוקחת אחריות על הנזקים הסביבתיים שהיא גורמת וכי היא מוטרדת יותר מתוצאותיה העסקיות.

לגבי אסם, המדורגת במקום ה-15, קובעים מחברי הדו"ח, שהם היו מצפים למצוא בדיווח של החברה פירוט רב יותר והתייחסות מעמיקה יותר לנושאים הסביבתיים.

שטראוס הגיעה למקום ה-23 בגלל שהחברה אינה מכירה בצורך לדווח למשקיעים על נושאי הסביבה. למקום ה-25 והאחרון הגיעה דן רכב העוסקת בהשכרת רכב. אט"ד מסבירה את הבחירה בכך, שבדו"ח של החברה לבורסה אין פרק על איכות סביבה, למרות שהשלכות החברה על זיהום האוויר אינן מבוטלות.