דו"ח 'הערכת מודיעין לאומית' בארה"ב: "איראן הפסיקה את תוכניתה לפיתוח נשק גרעיני בשנת 2003"

הדו"ח משקף את עמדתן של כל 16 סוכנויות המודיעין האמריקניות * בניגוד להערכה קודמת, נאמר בדו"ח החדש כי לא נמצאו ראיות שאיראן חידשה את תוכנית הגרעין אך נקבע כי המדינה ממשיכה בהעשרת אורניום לצרכים אזרחיים, ועלולה להפנותו לייצור נשק גרעיני * בנימין בן-אליעזר: "אני לא קונה את זה שאיראן הפסיקה לייצר נשק גרעיני - לישראל אסור לקחת שום סיכון בנושא הזה"

"אני לא קונה את זה שאיראן הפסיקה לייצר נשק גרעיני אבל ממשיכה בהעשרת אורניום לצרכים אזרחיים. לישראל אסור לקחת שום סיכון בנושא הזה", כך אומר בנימין בן-אליעזר, בתגובה לדו"ח שהוציאה ארה"ב, על פיו איראן הקפיאה את תכניתה לפיתוח נשק גרעיני כבר בשנת 2003

"איראן הפסיקה את תוכניתה לפיתוח נשק גרעיני בשנת 2003" - כך קובע דו"ח שנקרא "הערכת מודיעין לאומית", המשקף את עמדתן של כל 16 סוכנויות המודיעין האמריקניות.

בניגוד להערכה קודמת לפני שנתיים, נאמר בדו"ח החדש כי לא נמצאו ראיות לכך שאיראן חידשה את תוכנית הגרעין שלה. עם זאת, בדו"ח נקבע כי איראן ממשיכה בהעשרת אורניום לצרכים אזרחיים, ועלולה להפנותו לייצור נשק גרעיני.

בוושינגטון מודאגים מהאפשרות כי לאור מסקנות הדו"ח, יקלו מדינות האו"ם בלחץ המוטל על איראן. ברוס ריידל, לשעבר איש מודיעין בכיר בממשל, התייחס להשפעתו הצפויה של הדו"ח: "יהיה קשה ביותר לשכנע מדינות מפתח כמו רוסיה וסין לתמוך בסנקציות נוספות נגד איראן", אומר היידל.

"עד 2013 תוכל להיות להם פצצה"

היועץ לביטחון לאומי, סטיב האדלי, אמר אתמול בתגובה לדו"ח, כי בסך הכל מדובר בחדשות טובות, אבל הוסיף הזהרה: "הדו"ח גם אומר לנו שהסכנה שאיראן תשיג נשק גרעיני מהווה עדיין בעיה חמורה מאוד", אומר האדלי.

הדו"ח מעריך, כי אם תחזור לתוכניתה הגרעינית, תוכל איראן לייצר פצצה כזו בין 2010-2015. האדלי אמר כי צריך להמשיך בלחץ הבין-לאומי על איראן, ועליה להחליט אם היא רוצה לשאת ולתת כדי להשיג פתרון דיפלומטי.

ההערכה מנוגדת להערכת המודיעין הישראלי

לעומת ההערכות שמגיעות הבוקר מוושינגטון, במודיעין הישראלי מעריכים כי כבר ב-2009 איראן תגיע לנשק גרעיני. בנוסף, בניגוד לעמדה הבין-לאומית, נקודת האל-חזור שהגדירה ישראל היא השגת היכולת הטכנולוגית לפצצה, ולא השגתה בפועל.

שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, אמר הבוקר בגלי צה"ל כי ישראל צריכה להמשיך ולפעול בהנחה שאיראן חותרת כל העת להשגת נשק גרעיני. "אני לא קונה את הדבר הזה שאיראן הפסיקה לייצר נשק גרעיני אבל ממשיכה בהעשרת אורניום לצרכים אזרחיים. לישראל אסור לקחת שום סיכון בנושא הזה, אסור לנו להתעורר בוקר אחד ולגלות שלאיראן יש פצצה גרעינית".

אלוף-משנה (במיל') שמעון בויארסקי, לשעבר ראש זירת איראן ועיראק באגף המודיעין של צה"ל, העריך אמש בשיחה עם גלי צה"ל כי ההערכה האמריקנית מנוגדת להערכת המודיעין הישראלי. מנגד, לדבריו, יכול להיות שהאיראנים בכלל לא מנסים להשיג פצצה גרעינית, אלא רק להצטייר בעולם כמעצמה גרעינית, במטרה למנוע ניסיונות של מדינות אחרות לפלוש אליה או לנסות להפיל את המשטר בטהראן.