גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסע ליבשת אפריקה

היבשת המתפתחת מציעה כיום למשקיעים עולם מלא בהזדמנויות חדשות. למרות המלחמות הפנימיות, המחלות והעוני, המדינות השונות באפריקה מתפתחות עם הזמן ומושכות יותר חברות ותאגידים לקבוע בהן את מקומם " Cushman & Wakefield פורשת בסקירה נרחבת את המידע על הארצות השונות בחצר האחורית של העולם

השוק הגלובלי בכלל ושוק הנדל"ן בפרט מתחלק לשווקים מפותחים ולשווקים מתפתחים, אך ליבשת אפריקה קשה למצוא מקום על סקאלה זו. היבשת השחורה סובלת מתחלואות רבות ומתקשה כבר שנים לעמוד בקצב ההתקדמות של שאר העולם.

למעט מספר די מצומצם של מדינות, שאותן ניתן להגדיר איכשהו כמתפתחות, באחרות התחוללו פה ושם תמורות, שליליות ברובן. אבל הכסף הרב המסתובב היום בעולם, מכריח את המשקיעים והיזמים להרים את הכפפה ולתור גם אחרי הזדמנויות באפריקה הרחוקה.

סקירה מקיפה של Cushman & Wakefield המיוצגים בארץ על ידי אינטר ישראל, מציגה בפנינו חתך נקודתי, במדינות השונות ברחבי היבשת האפריקנית, עם דגש על שוק המשרדים, שמשמש פעמים רבות מבחן מרכזי לניבוי מגמה בענף הנדל"ן. מהסקר המעניין עולה, כי לאט אבל בטוח, אזור אפריקה הוא בין האחרונים שנהנים מההשקעות הבינלאומיות הרבות, בתהליך שהחל להשפיע כבר לקראת סוף שנת 2006.

לפי שעה, חלקה של היבשת באוכלוסיית העולם אמנם גדול משמעותית ממשקלו בכלכלה, אבל למרות השיפור בדמוקרטיה וביציבות שחל בשני העשורים האחרונים, הקונפליקטים, ההגינות העסקית, בריאות הציבור ואפילו ההישרדות נותרו עדיין בעיות קריטיות שמעכבות את הצמיחה.

כתוצאה מכך, הצורך בסיוע לפיתוח גובר לעיתים על הצורך בתשתיות עסקיות ועדיין מוקדם מדי לראות את האזור כשוק מתעורר מבחינת הזדמנויות נדל"ן.

יחד עם זאת, אנו עדים להתעניינות הולכת וגוברת מצד תאגידים לקבוע יתד באזור, כשהגורם המעודד הוא פתיחת שוקי ייצור וביקוש חדשים. פיתוח עסקי בלבד אינו התשובה לבעיות האזור, אך הוא יכול לספק את החוסן הכלכלי והעצמאות הדרושים לחיזוק הקידום החברתי והפוליטי באפריקה.

ואם קובי אלכסנדר שלנו קבע את מושבו בנמיביה הרחוקה, גם אם הדבר נעשה בלית ברירה, אולי נגלה בקרוב שמדובר רק בסנונית ראשונה. מי שרוצה להיות חלוץ, לא ימצא עוד מקומות רבים בהם רגל הנדל"ניסט הישראלי עוד לא דרכה.

חוף השנהב

" גיאוגרפיה

ממוקמת בחוף המערבי של היבשת וגובלת עם ליבריה, גינאה, מאלי, בורקינה פאסו, גאנה והאוקיאנוס האטלנטי. אוכלוסייתה מונה כ-18 מיליון איש, ו-110 אלף איש מתגוררים ביאמוסוקרו, הבירה מאז 1983. אבידז'אן היא העיר הגדולה ביותר והבירה לשעבר. היא ממוקמת בדרום המדינה ומונה 4.5 מיליון תושבים - כרבע מכמות התושבים.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

אבידז'אן הינה המרכז המסחרי והעסקי של חוף השנהב. לפני מלחמת האזרחים הכלכלה התרכזה בתעשייה החקלאית, אך מאמצי הגיוון נקטעו בגלל המלחמה והמדינה סובלת כעת מצמיחה כלכלית שלילית. התוצר עומד כרגע על 1,420 דולר לנפש, והיא בין העניות ביבשת. המדינה סובלת גם מרמת שחיתות גבוהה, שעוצרת את כלכלתה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

עד למלחמת האזרחים, באבידז'אן היה שוק הנדל"ן למשרדים הגדול במדינה, עם בנייני משרדים מודרניים ורשת תחבורה מפותחת. למרבית הארצות המערביות היתה נציגות בעיר. בסוף 2004 העסקים הבינלאומיים עזבו כתוצאה מהמלחמה, ומרביתם מצאו את מקומם בארצות השכנות.

קשה מאוד לתאר את השוק כעת בגלל חוסר הוודאות השורר בו, אך יש להניח שיש מלאי גדול של שטחי משרד פנויים, בגלל הצטמקות הפעילות העסקית. קשה לקבוע כמה מהשטחים הפנויים נמצאים עדיין בבעלות זרה.

שכ"ד מייצג למשרדים באבידז'אן עומד על 65 דולר בלבד למ"ר לשנה.

קמרון

" גיאוגרפיה

ממוקמת בחלק המערבי של החוף האפריקני וגובלת עם צ'אד, ניגריה, קונגו, גבון וגינאה. אוכלוסייתה מונה 10.5 מיליון איש, ועשירית מתוכם מתגוררים בבירה יאונדה.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

גילוי נפט במדינה קידם את הכלכלה ומהווה כ-40% מההכנסות. גם קקאו והפקת גומי מהווים חלק חשוב, אך מרבית האוכלוסייה מתפרנסת מחקלאות. קמרון עדיין סובלת מחוב ציבורי כבד, המהווה 65% מתוצר המדינה. היא נהנית מרמת יציבות סבירה הודות להשתייכותה ל-CFA, אזור סחר חופשי המאגד 12 מדינות שהיו לפני כן תחת שלטון מדינות אחרות (מושבות). המטבע, פרנק קמרוני, היה צמוד תחילה לפרנק הצרפתי ועכשיו הוא הוצמד ליורו. התוצר לנפש נע סביב 2,900 דולר, כך שקמרון נחשבת לאחת הארצות העשירות ביבשת.

" שוק הנדל"ן למשרדים

יאונדה הבירה הינה השוק הראשי למשרדים ולאחרונה נראים בה מספר פרויקטים חדשים שנבנו על ידי הממשלה. דואלה היא המרכז הכלכלי הראשי של קמרון, אך לא קיים בה שוק נדל"ן. מרבית המשרדים פועלים מתוך מלונות, לכן מספר העסקאות הוא מוגבל וקשה מאוד לקבוע את רמות השכירות.

אנגולה

" גיאוגרפיה

ממוקמת בחלק הדרומי של היבשת וגובלת בקונגו, זמביה ונמיביה.

אוכלוסייתה מונה כ-12 מיליון איש ו-4 מיליון מתוכם מתגוררים בבירה לואנדה.

" שלטון: נשיאות (בעבר תחת שלטון פורטוגזי)

" כלכלה

הנפט הוא המרכיב העיקרי של כלכלת אנגולה ומהווה יותר מ-50% מהתמ"ג. בנוסף, אנגולה נמנית עם יצרניות היהלומים הגדולות בעולם. רמת השחיתות במדינה היא בין הגבוהות בעולם, ולא צפוי שיפור ביצוא עד שהמצב ישתפר. החקלאות היא כורח המציאות עבור רוב האוכלוסייה וגם איתור והוצאת מוקשים מהשדות הפכה למקור פרנסה משמעותי. לאחרונה גוברת הצמיחה בגלל עליית מחירי הסחורות והתוצר לנפש.

" שוק הנדל"ן למשרדים

לואנדה הבירה הינה המרכז הכלכלי של אנגולה. בגלל חשיבותן של תעשיות הנפט והיהלומים, יש מספר חברות בינלאומיות שהציבו נציגויות בלואנדה. אך למרות רמת ביקוש סבירה, שוק הנדל"ן אינו מפותח. אמנם קיים היצע מזערי של משרדים מדרגה A, אך באופן כללי מרבית הבניינים הם באיכות ירודה. שכ"ד למשרדים ברחבי המדינה עומד על 610 דולר למ"ר לשנה.

קונגו

" גיאוגרפיה

קונגו ממוקמת בחלק המערבי של החוף האטלנטי וגובלת עם גבון, קמרון, הרפובליקה של מרכז אפריקה ואנגולה. אוכלוסייתה מונה כ-3.4 מיליון איש והיא אחת המדינות הקטנות ביבשת. הבירה ומרכז העסקים היא בראזוויל, המונה 1.2 תושבים.

" שלטון: נשיא וראש ממשלה

" כלכלה

קונגו תלויה מאוד ביצוא נפט. תעשיית הנפט היתה מוגנת במשך מלחמת האזרחים האחרונה, אך ענפים אחרים ניזוקו קשות. התוצר הלאומי עמד ב-2006 על 2.324 מיליארד דולר, כלומר 684 דולר לנפש, דבר שהופך אותה לאחת המדינות העניות ביבשת. יחד עם זאת, בגלל מחירו הגבוה של הנפט, הכלכלה משתפרת.

" שוק הנדל"ן למשרדים

בראזוויל הבירה הינה המרכז הכלכלי של קונגו. כרגע לא קיים במדינה שוק נדל"ן למשרדים עקב מלחמת האזרחים, אך יחד עם זאת, מספר קטן של בנייני משרדים ואזורי מגורים התחילו להופיע. בעקבות ביקוש והיצע דלים, אין אפשרות לקבוע מחירי שכירות.

אתיופיה

" גיאוגרפיה

לאתיופיה אין חוף ים והיא שכנה לסודאן, אריתריאה, ג'יבוטי, סומליה וקניה.

אוכלוסייתה מונה מעל 75 מיליון איש, אחת הגדולות ביבשת. אדיס אבבה היא עיר הבירה והיא ממוקמת במרכזה, עם כ-3 מיליון תושבים, ושאר אוכלוסיית המדינה מפוזרת היטב על פני מספר רב של עיירות וערים. דירה דווה היא העיר השנייה, עם 200 אלף תושבים.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

המשק האתיופי תלוי מאוד בחקלאות, ולכן היא אחת המדינות העניות בעולם, עם תוצר של כ-730 דולר לנפש. הקפה הוא חיוני לכלכלת אתיופיה, מעסיק כ-15 מיליון איש ומהווה כ-70% מסך ההכנסות מייצוא.

" שוק הנדל"ן למשרדים

באדיס אבבה, הבירה ומרכז העסקים, אין שוק נדל"ן למשרדים של ממש. מספר מועט של בתי מלון מודרניים מציעים שירותי משרד. שכ"ד מייצג למשרדים באדיס אבבה נע בין 93-112 דולר למ"ר לשנה.

אלג'יריה

" גיאוגרפיה

עם מרוקו וטוניסיה בצפון ומאלי, מאוריטניה, לוב וניגריה בדרום, אלג'יריה היא המדינה השנייה בגודלה ביבשת - אחרי סודאן - ואוכלוסייתה מונה כ-33 מיליון איש. עיר הבירה היא אלג'יר עם 1.6 מיליון תושבים, הממוקמת בצפון המדינה על חופי הים התיכון.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

כלכלתה של אלג'יריה תלויה באופן משמעותי בתעשיית הנפט ובגז, המהווים כ-90% מההכנסות מיצוא. לכן, התמ"ג הוא גבוה יחסית למדינות היבשת: 212 מיליארד דולר או כ-6,500 דולר לנפש.

הממשלה מנסה לגוון את הכלכלה ומבצעת רפורמות שכוללות פיתוח סקטור בנקאי יציב ושיפור התשתיות, כמו כבישים ורשת רכבות.

" שוק הנדל"ן למשרדים

אין שוק מוגדר למשרדים במדינה. מרבית החברות הבינלאומיות ממוקמות באזור ה-Hydra וה-Pins Maritime. יש מספר מצומצם של בנייני משרדים המציעים שטחים מדרגה B. מרבית המשרדים באלג'יר ממוקמים בווילות ששימשו למגורים וכבתי מלון שהוסבו למשרדים מדרגה B.

שכ"ד למשרדים מייצג לפי CUSHMAN עומד על 477-538 דולר למ"ר לשנה.

גאנה

" גיאוגרפיה

המדינה ממוקמת במערב היבשת וגובלת עם טוגו, בורקינה פאסו וחוף השנהב, עם גישה לאוקיאנוס האטלנטי. אוכלוסייתה מונה 22.5 מיליון איש, ו-1.7 מיליון מהם מתגוררים באקרה הבירה, שבדרום המדינה.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

כתוצאה משפע אוצרות הטבע שהתברכה בהם, לגאנה תוצר כפול מזה של המדינות העניות באפריקה, שעל פי CUSHMAN הסתכם ב-2006 ב-2,160 דולר לנפש לשנה. הכלכלה נשענת על מספר מצומצם של סחורות ליצוא, בעיקר קקאו וזהב. ההכנסות מזהב מהוות כ-30% מהתוצר, בזמן שגאנה היתה היצרנית הגדולה בעולם של קקאו, בשנים 2003 ו-2004.

" שוק הנדל"ן למשרדים

אקרה היא הבירה העסקית והפיננסית של המדינה ויחד עם אקרה רבתי מהווה את המרכז המסחרי של המדינה. מרבית המשרדים ממוקמים בבתי מלון המציעים שירותי משרד, עובדה שמצביעה על חוסר בשלות השוק. שכ"ד מייצג למשרדים באקרה נע בין 143-190 דולר למ"ר לשנה.

קניה

" גיאוגרפיה

קניה ממוקמת במזרח אפריקה, על חוף האוקיאנוס ההודי. היא גובלת עם סומליה, אתיופיה, סודאן, אוגנדה וטנזניה. אוכלוסייתה מונה כ-29 מיליון איש, ו-2.2 מיליון מהם מתגוררים בניירובי הבירה, שבמרכז המדינה.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

הכלכלה הקנייתית נשלטת על ידי ענפי החקלאות - טבק, תה וקפה -ותיירות, אולם המשק המקומי צומח בקצב לא מספק של 5% בשנה. הממשלה עושה מאמצים על מנת להרחיב את ענף התיירות, המבוססת בטווח המיידי.

" שוק הנדל"ן למשרדים

השוק למשרדים העיקרי נמצא בניירובי והוא מפותח למדי, עם תתי-שווקים מוגדרים ופיתוח נכסים איכותיים. יחד עם זאת, מרכז העסקים של העיר סובל מבעיות חניה חמורות ומרמת פשיעה גוברת, לכן מספר רב של חברות בינלאומיות עזבו את המרכז לטובת פארקים עסקיים. שכ"ד למשרדים המייצג בניירובי נע סביב רמות של 42-93 דולר למ"ר לשנה.

לוב

" גיאוגרפיה

שוכנת בחוף הצפוני של היבשת ועל הים התיכון. היא המדינה הרביעית בגודלה וגובלת עם טוניסיה, אלג'יריה, ניז'ר, צ'אד, סודאן ומצרים. אוכלוסייתה מונה 6 מיליון תושבים ומהם 1.8 מיליון מתגוררים בטריפולי הבירה. טריפולי ממוקמת בצפון מערב המדינה והיא המרכז המסחרי והתעשייתי של לוב. בנגזי היא העיר השנייה בגודלה, עם 750 אלף תושבים.

" שלטון: ראש מדינה

" כלכלה

כלכלת לוב נשענת על ייצור נפט, המהווה כרבע מהתוצר שלה, והיא בין היצרניות הגדולות בעולם. ענפים חשובים נוספים בכלכלת לוב הם הבנייה והייצור ומספר מדינות מערביות אף החזירו את נציגותן ללוב לאחר שנים של בידוד. רמות המסחר וההשקעות בתוך המדינה גדלו במהרה הודות לסביבה עסקית חיובית. כתוצאה מכך, התוצר לנפש צמח לכ-6,500 דולר והוא אחד הגבוהים באפריקה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

עיר הבירה טריפולי היא המרכז העסקי של לוב. עדיין לא ניתן להבחין בשוק משרדים ממשי, אך מרכז העסקים הבינלאומי החדש צמח עם השלמתם של בנייני משרדים גדולים ומודרניים הממוקמים במערב העיר וקרוב לים התיכון. גופים בינלאומיים רבים משתמשים בבניינים אלה כבסיסם בלוב. שכ"ד מייצג למשרדים בטריפולי נע בין 300-357 דולר למ"ר לשנה.

נמיביה

" גיאוגרפיה

ממוקמת על החוף האטלנטי וחולקת גבול עם אנגולה, זמביה, זימבבואה, בוטסוואנה ודרום אפריקה. אוכלוסייתה מונה 2 מיליון תושבים והיא אחת המדינות הקטנות ביבשת מבחינת אוכלוסייתה. ווינדהוק הבירה ממוקמת במרכז המדינה המדברית, עם כ-230 אלף תושבים.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

הכלכלה בנמיביה קשורה באופן הדוק לשכנתה דרום אפריקה, מעל 80% מהמסחר הוא משותף ואף המטבע צמוד לראנד הדרום אפריקני. כלכלתה תלויה במידה רבה בכריית יהלומים ואורניום. נמיביה הופכת גם ליעד תיירותי, ובמדינה מקווים שעובדה זו תמשוך משקיעים זרים. עם תוצר של 14.76 מיליארד דולר - 7,380 דולר לנפש - נמיביה היא אחת המדינות העשירות באפריקה, עם תשתיות מפותחות יחסית, אך שורר בה פער גדול בין עשירים ועניים.

" שוק הנדל"ן למשרדים

ווינדהוק הינה הבירה והמרכז הכלכלי של המדינה. אין שוק נדל"ן למשרדים, אלא מספר קטן של בנייני משרדים המציעים משרדים מדרגה A, ומאוכלסים בעיקר על ידי חברות בינלאומיות. שכ"ד למשרדים מייצג בווינדהוק: 25 דולר למ"ר לשנה.

מצרים

" גיאוגרפיה

מצרים היא הגשר בין אפריקה למזרח התיכון. ממוקמת במזרח חוף הים התיכון האפריקני, וגובלת עם לוב, סודאן, ישראל וים סוף. היא המדינה השנייה בגודלה ביבשת, עם 79 מיליון תושבים. קהיר הבירה, הנמצאת בצפון-מזרח המדינה, מונה 17 מיליון תושבים, והיא העיר הגדולה ביותר באפריקה.

" שלטון: נשיאות

" כלכלה

הכלכלה המצרית נשענת בעיקר על חקלאות, תיירות וייצור, לכן המדינה תלויה מאוד בייבוא והצמיחה היא איטית בהשוואה לשכניה באפריקה ובמזרח התיכון. התיירות נעצרה במידה רבה בגלל פיגועי טרור שכוונו לבתי מלון המאוכלסים על ידי תיירים. יצוא הגז הטבעי צמח באופן משמעותי במשך שני העשורים האחרונים, והוא מהווה חלק עיקרי מההכנסות מיצוא. התוצר לנפש הוא גבוה במקצת מ-4,000 דולר לשנה, ולכן מציב את מצרים בין הכלכלות המפותחות באפריקה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

שוק הנדל"ן למשרדים במצרים מרוכז סביב העיר קהיר. למרות זאת, השוק עדיין אינו נחשב לשוק בשל, ועד היום ההיצע של משרדים מודרניים בסטנדרטים מערביים הנו מוגבל. חלק גדול ממלאי המשרדים מורכב משטחי מגורים שהוסבו למשרדים. למרות זאת, קיימים סימנים להיווצרות היצע של משרדים ברמה מערבית. הביקוש למשרדים מובחרים הגיע עד היום מתאגידים בינלאומיים, בעיקר מתחום הפיננסים. שכ"ד מייצג למשרדים בבירה עומד על 226-348 דולר למ"ר לשנה.

מרוקו

" גיאוגרפיה

מרוקו שוכנת בקודקוד הצפון-מערבי של היבשת, לחוף הים התיכון והאוקיאנוס האטלנטי. היא גובלת עם אלג'יריה ועם שטח המריבה של מערב סהרה. אוכלוסייתה מונה 33.5 מיליון תושבים, ומהם 1.5 מיליון מתגוררים בבירה רבאט. קזבלנקה הינה המרכז הכלכלי של המדינה, עם הנמל החשוב ביותר ועם יותר מ-3 מיליון תושבים.

" שלטון: מלוכה

" כלכלה

כלכלתה של מרוקו מבוססת בעיקר על סקטור חקלאי גדול, אך גם התיירות הפכה לגורם חשוב ולמרכיב צומח בכלכלה. משקיעים, בעיקר מארה"ב, לוטשים עיניים למרוקו בגלל עלויות הייצור הנמוכות ובגלל הצפי שתהפוך לבסיס פעילות צרפתית ביבשת. עם תוצר של 134.6 מיליארד דולר - מעל 4,000 דולר לנפש - מרוקו נמצאת בבירור מעל לממוצע של ארצות אפריקה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

בגלל היותה אחת המדינות היציבות בצפון אפריקה, שוק הנדל"ן למשרדים של מרוקו הוא אחד המפותחים באזור. שני השווקים העיקריים הם רבאט וקזבלנקה. רבאט היא הבירה בכל הנוגע לממשל, בעוד קזבלנקה נחשבת ללב העסקים של המדינה.

בקזבלנקה, שוק המשרדים מתאפיין במחסור בנכסים איכותיים. מרבית השטחים נבנים כך שיתאימו לשוק הולך וגדל של שוכרים, ולכן הוא לוקה בחסר בכל הנוגע למפרטים טכניים איכותיים. ברבאט, אזורי המשרדים ממוקמים מחוץ למרכז העיר והיצע המשרדים האיכותיים גדול יותר. הביקוש לשטחי משרדים ברבאט נמוך בכ-20% מזה של קזבלנקה.

שכ"ד מייצג למשרדים ברבאט עומד על 164 דולר למ"ר לשנה, ובקזבלנקה הוא נע בין 146-174 דולר למ"ר לשנה.

ניגריה

" גיאוגרפיה

ממוקמת במערב אפריקה וחולקת גבולות עם בנין, ניג'ר, צ'אד, קמרון ועם האוקיאנוס האטלנטי. אוכלוסייתה מונה 132 מיליון תושבים והיא אחת המדינות המאוכלסות ביותר בעולם והמאוכלסת ביותר באפריקה. אבוג'ה היא בירת המדינה המאכלסת כ-6 מיליון תושבים, אך העיר הגדולה והחשובה ביותר היא לאגוס, עם 15 מיליון תושבים - העיר השנייה בגדולה ביבשת, אחרי קהיר.

" שלטון: נשיא המשמש גם כראש ממשלה

" כלכלה

כלכלת ניגריה נשענת מאוד על משאביה הטבעיים, ונפט וגז הם העיקריים. ניגריה היא יצואנית הנפט השמינית בעולם ומקור זה מהווה 95% מערך הייצוא שלה. בגלל שליטת הנפט בכלכלת המדינה, ענפים אחרים סבלו ונדרשות רפורמות על מנת לקדם אותם. התוצר לנפש הוא נמוך יחסית בהתחשב בנפט ובגז, ועומד על פחות מ-1,000 דולר לנפש.

" שוק הנדל"ן למשרדים

לאגוס הינה שוק הנדל"ן למשרדים העיקרי בניגריה, למרות שאבוג'ה מאכלסת את משרדי הממשלה ואת המשרדים הקשורים אליהם. שוק המשרדים של לאגוס מתרכז סביב האי לאגוס, שהוא מרכז העסקים העיקרי.

האזור סובל מצפיפות בתחבורה ומפקקים כבדים מאוד. כתוצאה מכך התפתחו שווקים נוספים באיי ויקטוריה ואיקוי, הקרובים ללאגוס. תאגידים בינלאומיים בחרו באי ויקטוריה להקמת משרדים, וכך מנצלים היצע שטחים, קרבה ומשרדים איכותיים.

שכ"ד מייצג למשרדים באבוג'ה הוא 95 דולר למ"ר לשנה, ו-74-365 דולר למ"ר בלאגוס.

סנגל

" גיאוגרפיה

סנגל היא מדינה במערב אפריקה, על חוף האוקיאנוס האטלנטי. שכנותיה הן מאוריטניה, מאלי, גמביה (מעין מובלעת בתוך סנגל) וגינאה. אוכלוסייתה מונה 12 מיליון תושבים, עם 2 מיליון איש שגרים בדקר הבירה.

" שלטון: נשיא הממנה את ראש הממשלה (מושבה צרפתית עד 1960)

" כלכלה

כלכלת סנגל נשענת על שלושה ענפים עיקריים: חקלאות, תיירות וכרייה - בעיקר של פוספטים - תחום המתפתח לאחרונה הודות לעליית מחירי הסחורות בעולם. סנגל מתפתחת להיות בסיס עסקי לחברות בינלאומיות דוברות צרפתית. הודות לרפורמות כלכליות, התוצר הגיע ל-18.36 מיליארד דולר - 1,530 דולר לנפש.

" שוק הנדל"ן למשרדים

דקר הבירה הינה המרכז העסקי והפיננסי והמוקד העיקרי לפעילות בתחום הנדל"ן למשרדים. מרבית הנכסים ממוקמים במרכז הצפוף, עם היצע של מגוון רמות איכות. אין משרדים המציעים שירותים ברמה מערבית ויש מספר מלונות 5 כוכבים המציעים שירותים אלה. שכ"ד מייצג למשרדים בדקר הוא 163-221 דולר למ"ר לשנה.

דרום אפריקה

" גיאוגרפיה

ממוקמת בקצה הדרומי של היבשת, גובלת עם נמיביה, בוטסוואנה, זימבבואה, מוזמביק, לסותו וסוואזילנד. היא שוכנת בין שני אוקיאנוסים: ההודי והאטלנטי. אוכלוסייתה מונה 44 מיליון תושבים. הערים הגדולות הן יוהנסבורג וקייפטאון, עם 5 ו-3 מיליון תושבים בהתאמה. עיר הבירה היא פרטוריה, היא קטנה יותר ומספר תושביה הוא 1.1 מיליון איש.

" שלטון: נשיא המתפקד גם כראש מדינה וראש ממשלה

" כלכלה

לדרום אפריקה הכלכלה המפותחת והמתוחכמת ביותר ביבשת ובעלת רמות התוצר הגבוהות ביותר. הכרייה היא הענף החשוב ביותר, יחד עם השירותים הפיננסיים והתעשייה. לאחרונה היא משמשת בסיס לחברות בינלאומיות שבוחרות להקים בדרום אפריקה את המטות שלהן ביבשת.

" שוק הנדל"ן למשרדים

כמו כלכלתה, שוק הנדל"ן למשרדים של דרום אפריקה הוא המפותח ביותר ביבשת. למרות שפרטוריה היא עיר הבירה, יוהנסבורג היא המרכז הכלכלי והיא נהנית מביקוש גבוה ביותר מצד תאגידים בינלאומיים. כתוצאה מכך מחירי השכירות עלו.

יסודותיו של שוק הנדל"ן למשרדים איתנים וההיצע פוחת, במיוחד לגבי נכסים איכותיים. אין פרויקטים בבנייה במרכז העסקים, ובמקומות האחרים מיזמי הפיתוח מונחים על-ידי השוכרים. רמות הביקוש גבוהות בשוקי המשרדים העיקריים. שכ"ד למשרדים מייצגים לשנת 2006 בפרטוריה עמד על 160 דולר למ"ר לשנה, וביוהנסבורג על 66-99 דולר למ"ר.

מוזמביק

" גיאוגרפיה

שוכנת בחוף המזרחי של דרום היבשת, על האוקיאנוס ההודי. היא גובלת עם טנזניה, מלאווי, זמביה, זימבבואה, סוואזילנד ודרום אפריקה. אוכלוסייתה מונה כמעט 20 מיליון תושבים ומהם 1.1 מיליון מתגוררים במאפוטו הבירה, המשמשת גם כמרכז עסקים חשוב בגלל הנמל ובשל מיקומה בדרום הרחוק של המדינה.

" שלטון: נשיאות (עד 1975 תחת שלטון פורטוגל).

" כלכלה

כלכלת מוזמביק צמחה במהירות במשך 15 השנים האחרונות, והתוצר הלאומי מגיע ל-23.4 מיליארד דולר. כלכלת המדינה נהרסה בעבר בגלל שנים רבות של סכסוכים, ולכן בסיס הצמיחה הכלכלית הוא נמוך מאוד. הכלכלה מבוססת בעיקר על חקלאות, למרות שהיו גם התחלות השקעה במשאבי הטבע של המדינה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

מאפוטו הבירה היא המרכז העסקי של המדינה והנדל"ן למשרדים בה ממוקם ברובו בעיר העתיקה ובעיר החדשה. השוק עדיין לא בשל ואינו מתפקד כשוק נדל"ן וקיים בו מספר קטן של משרדים מדרגה A. רוב ההיצע מאופיין בנכסים מדרגה C ו-B. הביקוש מתגבר בשל רצון של חברות בינלאומיות לשכור משרדים, גם במתחמים וגם בבניינים בודדים. שכ"ד מייצג במאפוטו הוא 200-385 דולר למ"ר של משרד לשנה.

סודאן

" גיאוגרפיה

סודאן היא המדינה הגדולה ביותר בשטחה ביבשת, ואוכלוסייתה מונה 41 מיליון תושבים. היא חולקת את גבולותיה עם 9 מדינות ושוכנת לחופי ים סוף. חרטום היא עיר הבירה, הממוקמת במרכז המדינה ומונה 2.5 מיליון תושבים.

" שלטון: נשיא שהוא גם ראש מדינה וראש ממשלה

" כלכלה

ייצור נפט הופך להיות ענף משמעותי ביותר בכלכלה הסודאנית, עם רמות תפוקה הולכות וגדלות המביאות את התוצר לנפש ל-1,850 דולר. המדינה נתונה מזה שנים רבות תחת מלחמת אזרחים בין המוסלמים לאפריקנים, ולמרות שנחתם הסכם שלום ב-2004 האלימות עדיין נמשכת, בעיקר באזור דארפור. כמו במדינות רבות ביבשת השחורה, גם לחקלאות תפקיד חשוב בתחום התעסוקה.

" שוק הנדל"ן למשרדים

חרטום הינה מרכז העסקים והמסחר במדינה. שוק נדל"ן למשרדים לא קיים למעשה עבור נכסים מדרגה A, ומרבית הנכסים הם ברמה נמוכה. החברות הבינלאומיות שנוכחות במדינה ממקמות את משרדיהן בדירות מגורים. שכ"ד מייצג בחרטום עומד על 72 דולר למ"ר לשנה.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים