החברות התעשייתיות גייסו השנה בבורסה 17 מיליארד שקל; מספר המגייסות גדל ב-50%

כך מעריך פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל כספים אסם השקעות

בשנת 2007 יחול גידול של כ-50% במספר החברות התעשייתיות שגייסו הון בבורסה - יגיע לכ-100 חברות, שיגייסו כ-17 מיליארד שקל באמצעות הנפקת מניות, הקצאות פרטיות ואג"ח, כך מעריך פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל כספים אסם השקעות. קימלמן סבור, כי בשנת 2008 צפוי גידול נוסף של 25% במספר החברות התעשייתיות שיגייסו הון בבורסה, ומספרן יגיע בסוף השנה הבאה לכ- 125 חברות. היקף גיוסי ההון במניות, המירים ואג"ח של חברות התעשייה צפוי להגיע, כאמור, בשנת 2007 לכ- 17 מיליארדי שקלים, מזה כ-6 מיליארד שקל באמצעות אג"ח. כך, יגיע שיעור הגיוס באמצעות אג"ח בשנת 2007 לשיא של 36%, זאת לעומת כ- 13% בשנת 2006.

לדבריו גל הגיוסים השנה, מעיד כי נמשך הגידול של שוק האשראי החוץ בנקאי, לצד ירידת הדומיננטיות של הבנקים במימון המגזר העסקי.

לדעתו, ההאטה בקצב הגיוסים הצפוי בשנה הבאה, תיגזר מהעלאת הריבית הצפויה במהלך השנה הקרובה, לצד ההערכה כי הגאות בבורסה, שאפיינה את השווקים בשנה החולפת, לא תימשך באותה העוצמה בשנה הבאה. קימלמן מציין, כי היישום הקרוב של ה-IFRS מאפשר לחברות התעשייה הבורסאיות לבצע מהלך של הצפת ערך המהווה תמריץ להנפקה בבורסה.

קימלמן מציין, כי במחצית הראשונה של 2007 המכירות של חברות התעשייה הבורסאיות גדלו ב-2% לעומת המחצית הראשונה אשתקד. סך הרווח הגולמי עלה ב-9%, ואילו סך הרווח התפעולי ירד ב-0.5%. עיקר הגידול במכירות וברווח הגולמי המצרפי של חברות התעשייה הבורסאיות נגזר מחברת טבע, כך עולה מניתוח שערכה המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים, בניהולה של דפנה אבירם-ניצן.

הניתוח הקיף 184 חברות תעשייה בורסאיות שהיקף מכירותיהן הכולל הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-92.7 מיליארד שקל.

אבירם ניצן מציינת, כי בעוד שיפור נרשם ברווחיות הגולמית של חברות התעשייה הבורסאיות, כאשר שולי הרווח הגולמי עלו ל- 31.9% מהמכירות במחצית הראשונה של 2007, בהשוואה ל- 29.9% בתקופה המקבילה אשתקד, הרי ששחיקה נרשמה בשולי הרווח התפעולי של חברות התעשייה הבורסאיות - 10.9% מהמכירות בתקופה הנסקרת, לעומת 11.2% בתקופה המקבילה אשתקד.

מדדי הנזילות של חברות התעשייה הבורסאיות למחצית הראשונה של 2007 מצביעים על שיפור ביכולת פירעון החובות של חברות התעשייה וחיזוק כושר ההתמודדותן עם משברים בזמן הקצר. היחס השוטף (נכסים שוטפים ביחס להתחייבויות שוטפות) עלה ל-1.68 במחצית הראשונה של 2007 לעומת 1.55 בתקופה המקבילה אשתקד.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי חברות התעשייה הבורסאיות הקטינו את רמת המינוף הפיננסי (הון זר ביחס לסך המאזן) במחצית הראשונה של 2007, ההון הזר ביחס לסך המאזן עמד על 49.1% בתקופה הנסקרת, לעומת 50.7% במחצית הראשונה של 2006.

מניתוח הנתונים המצרפים בחתך ענפי מתברר כי מבין ענפי התעשייה בלטו ענפי החשמל והמתכת שרשמו גידול מהיר ביותר במכירותיהם (21% ו-14% בהתאמה), בעוד נסיגה של 5% - נרשמה במכירותיהם של ענף הכימיה, ונסיגה של 2.5% במכירות ענף האופנה והלבשה.

ענפי המתכת, הגומי והפלסטיק, הציגו את רמת המינוף הפיננסי הגבוהה ביותר מבין ענפי התעשייה, כאשר הונם הזה היווה כ-63% מסך המאזן הענפי במחצית הראשונה של 2007. מינוף פיננסי נמוך יחסית נרשם בענף הכימיה - 44.8%.

מניתוח התאחדות התעשיינים לפי גודל חברה, מתברר כי קבוצת החברות הגדולות מאד (מחזור של יותר מ-2.5 מיליארד שקל בשנת 2006), הינה היחידה אשר הציגה גידול בכל סעיפי הרווח - הגולמי, התפעולי והנקי. כמו כן, נמצא קשר חיובי בין גודל החברה לבין שיעור השינוי ברווח הנקי כך, הגידול החד ביותר ברווח הנקי במחצית הראשונה של 2007 נרשם בקרב החברות הגדולות מאד (זינוק של 1,031%), בעוד החברות הקטנות (מחזור של עד 100 מליון שקל) דיווחו על הפסד נקי.

החברות הגדולות (בין 400 מליון שקל ל-2.5 מיליארד שקל) והגדולות מאד, הקטינו את רמת המינוף הפיננסי, בעוד עלייה במינוף נרשמה בקרב החברות הקטנות, הממשיכות להציג את המנוף הנמוך ביותר (35.5%).