שנה חמישית ברציפות של שיאים בבורסה של תל-אביב

זאת על אף התנודתיות בישורת האחרונה * מדד המעו"ף רשם טיפוס מצטבר של כ-342% מ-2003 * שיאים נרשמו בהיקפי המסחר, הגיוסים וברמות של רוב המדדים המובילים

עוד שנה הסתיימה וגם הפעם - שנה חמישית ברציפות - שברה הבורסה של תל אביב שיאים, כשמדד המעו"ף רושם עלייה שנתית של 32.9% (נכון ל-25.12).

"גם שנת 2007 הייתה טובה ושערי המניות בבורסה בתל אביב שיקפו את הביצועים היפים של המשק הישראלי", אמר סם ברונפלד, יו"ר הבורסה, שציין כי כל המשתנים הכלכליים היו השנה חיוביים. לדבריו בהשוואה לגל העליות הקודם, בין השנים 1989-1993, כעת הצמיחה יותר בריאה ומאוזנת.

במסיבת העיתונאים שנערכה היום לסיכום שנת 2007 וציון יעדים לשנת 2008, הציגה הבורסה שיאים חדשים גם מבחינת היקפי המסחר: מחזור המסחר היומי הממוצע הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל, צמיחה של 40% לעומת שנת 2006; המחזור באג"ח הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל, כמעט פי שניים לעומת השנה החולפת; המסחר באופציות הסתכם ב-385 מיליון שקל, גידול של כ-26%.

21 מיליארד שקל. זהו גיוס ההון במניות השנה - עלייה של כ-75% לעומת 2006. במקביל, 85 מיליארד שקל גויסו על ידי הסקטור העסקי באמצעות איגרות חוב - עלייה של כ-80% לעומת השנה שעברה. הבורסה המשיכה להיות מקור מימון מרכזי לצמיחה, ואלטרנטיבה לאשראי בנקאי, כשבסך הכל, יותר מ-100 מיליארד שקל גויסו בה השנה.

הציבור רכש בבורסה אג"ח ב-48 מיליארד שקל, והמוסדיים גייסו 37 מיליארד שקל. 56 חברות חדשות גייסו השנה בשוק המניות 10.3 מיליארד שקל, שמתוכן 20 חברות הן מתחום ההיי-טק. בשנת 2006 נרשמו רק 37 הנפקות חדשות - מתוכן 17 של חברות היי-טק - שגייסו בסך הכול 3.3 מיליארד שקל.

את תואר ההנפקה הגדולה של השנה, וגם בתולדות הבורסה, קיבלה הצעת המכר שביצעה הממשלה לבתי הזיקוק בסך של 6.4 מיליארד שקל. כ-46% מהמניות נרכשו על ידי החברה לישראל וסקיילקס, וכ-44% על ידי משקיעים מוסדיים זרים וישראלים.

המדדים המובילים רשמו אמנם עליות שערים בסיכום שנתי, אך משבר הסאב-פריים בארה"ב, שהשפיע על תמחור האשראי גם מעבר למגזר הנדל"ן, הביא לירידות שערים בחודשי הקיץ. היפוך המגמה בחודש יולי הביא לירידות שערים בשיעור של כ-11%, ורק ברבעון האחרון של השנה התחדשו העליות.

3.8% זאת העלייה שרשם השנה מדד הנדל"ן, לעומת התשואה הגבוהה של 66.4% בשנת 2006. השנה החליטו בבורסה וברשות לני"ע להעלות את הדרישה בנוגע ל"כמות ההצפה" (Float), כלומר המניות שבידי הציבור, מרמה של 22.5% ל-25%. מה שנתפס בעיני בעלי השליטה כגזירה, חשוב למשקיעים הזרים. בנוסף, החל מה-3 בפברואר, יחושב משקל כל מניה במדד לפי שווי הסחורה הצפה ולא לפי שווי השוק, וכמות המניות תעודכן אחת לרבעון, כמקובל במדדים המובילים בעולם.

"כעת יהיה קל יותר לעשות ETF על מדדים בישראל", אומרת אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה. "אנו מיישרים קו עם בורסות בעולם, וזה יותר נוח למשקיעים הזרים שרוצים לעבוד בסביבה מוכרת בה ניתן להשוות מוצרים בין מדינות".

מנכ"ל הבורסה ציינה עוד כי שנת 2007 הייתה שנת מפנה בכל הקשור לנושא הגלובליזציה. "השקענו מאמצים רבים בקידום החזון הזה על מנת לשלב את שוק ההון הישראלי כחלק מהשוק הגלובלי. מטרתנו היא להפוך את הבורסה בתל אביב ליעד אטרקטיבי למשקיעים זרים, לעודד את הרישום הכפול, ולמשוך בתי השקעות מובילים בחו"ל להפוך לחברים רחוקים בבורסה שלנו".

לגבי הגדלת הדרישה לאחזקות הציבור מעבר ל-25% בעתיד אמרה לבנון: "השינוי הנוכחי היה מספיק טראומטי וזה רף סביר בעולם. ניתן לזה לרוץ ונראה בהמשך".

400 זה מספר המניות שנסחרת באמצעות עושי שוק. בעניין המסחר הדליל במניות היתר, אומרת רונית הראל בן-זאב, מנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, כי רף השימור למניות היתר הועלה השנה, וחברה שלא יחול שינוי בערכה במשך שנתיים עלולה להימחק. הנהלת הבורסה ממליצה לחברות לעשות שימוש בעושי שוק, והפעילות אכן התרחבה במהלך השנתיים האחרונות - כיום שבעה חברי בורסה עושים שוק בכ-400 ניירות ערך.

בתחום הגלובליזציה הושלמו השנה מספר מהלכים חשובים, בהם חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה עם הבורסה הראשית של לונדון (LSE), ועם בורסת הנאסד"ק. על מנת לעודד השקעות זרות קיימה הבורסה כנסי משקיעים בלונדון ובניו יורק, ובנוסף חתמה על הסכם לפיתוח קישוריות מחו"ל למסחר בתל אביב.

המשקיעם הזרים הזרימו השנה כ-800 מיליון דולר לשוק המניות בתל אביב. תושבי חוץ, אגב, מחזיקים ב-8% מהמניות בבורסה. הבורסה סייעה השנה לבנק ישראל בהקמת מערכת תשלומים מתקדמת, שהושקה בקיץ. המערכת החדשה מאמצת סטנדרטים בינלאומיים גבוהים ומצמצמת את החשיפה של מסלקת הבורסה.

342% הוסיף לעצמו מדד המעו"ף מאז שנת 2003. מעבר לתשואות הגבוהות ביחס לשווקים מפותחים אחרים בעולם, בבורסה מדגישים כי גם רמת התנודתיות הייתה נמוכה. בסך הכול משנת 2003 עלה מדד המעו"ף ב-342%, לעומת 115% שהוסיף לעצמו הנאסד"ק, 69% של ה-500 S&P, ו-101% שרשם ה-FTSE הלונדוני.

שוק תעודות הסל המשיך לגדול וכ-150 תעודות, חלקן מסוגים חדשים, הונפקו במהלך 2007. כיום נסחרות בבורסה כ-240 תעודות סל, שווי אחזקות הציבור בהן מגיע לכ-23 מיליארד שקל והן מרכזות כ-18% ממחזור המסחר במניות (כ-370 מיליון שקל) וכ-10% ממחזור המסחר באיגרות החוב הקונצרניות.

"הצלחת תעודות הסל תואמת את האופי של הישראלים", אומרת לבנון. לדבריה, באה כאן לידי ביטוי הנטייה הישראלית לאמץ דברים חדשים ולבקש מוצרים דומים לאלה שקיימים במדינות זרות''.

במקביל לגידול בנפחי המסחר התרחש גם שיכלול וגיוון של תעודות הסל ובמשך השנים התווספו תעודות בחסר, אופציות כיסוי, תעודות מורכבות ועוד.

אז מתי החגיגה תגמר, אם בכלל? מנהלי הבורסה כמובן לא ענו על השאלה הזאת, אלא ציינו שהבורסה בישראל מושפעת, כמובן, מהנעשה בעולם. "אנחנו רק מספקים את התשתית", ציינה אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה.