משרד התחבורה ריכך את עמדתו: יערוך מחקר על השפעת שילוט חוצות על נהגים לפני הסרת השילוט מאיילון

הסיבה לשינוי: נציגי המשרד נפגשו עם ב"כ של חברת השילוט נור * משרד התחבורה: " אין מחקר חד-משמעי המאושש או מפריך את השפעת שילוט החוצות על הנהגים"

משרד התחבורה ריכך את עמדתו בעניין שילוט החוצות מחוץ לערים: המשרד יערוך מחקר על השפעת שלטי החוצות על תאונות הדרכים; זאת, לאחר שהביע בעבר את תמיכתו בעמדת המשטרה על-פיה שלטי החוצות מסיחים את תשומת לב הנהגים מהכביש ופוגעים בבטיחותם.

שלטי החוצות המוצבים כיום בעיקר לאורך נתיבי איילון אך גם על דרכים בינעירוניות נוספות, מוצבים בניגוד לחוק האוסר על הצבת שילוט בדרך בינעירונית למעט תמרורים ושילוט אינפורמטיבי. בית המשפט המחוזי קבע לפני למעלה משנה כי תינתן ארכה עד סוף 2007 על מנת להסדיר בחקיקה את מעמד השלטים, שאם לא כן, יוסרו שלטי הפרסום ב-31 בדצמבר- מחר.

ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) הגיש בסמוך לפסיקת בית המשפט למעלה משנה, הצעת חוק שמשנה את הגדרת נתיבי איילון לדרך פרברית, דבר שמאפשר את הצבת שלטי הפרסום בשולי הכביש. אולם הצעת חוק זו, שזכתה להתנגדות הממשלה ובמיוחד של המשרד לביטחון פנים, טרם עברה קריאה ראשונה ועתידה לעלות מחר לדיון ולהצבעה בוועדת הכלכלה. במקביל, הגישו חברות השילוט בקשה לדחות את מועד הסרת השלטים, בקשה אליה יבקש מרציאנו ככל הנראה להצטרף. מרציאנו עושה לובינג זה תקופה ארוכה למען חברות החוצות, והוא העלה את הדיון בנושא בוועדת הכלכלה מספר פעמים.

לידי "גלובס" הגיע מסמך שהגישה נור לבית המשפט, במסגרת בקשתה לדחות את הסרת השלטים. מהמסמך עולה כי המשרד שינה את גישתו לאחר פגישה שקיים מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, עם עורכי הדין של חברת השילוט "נור". זאת, למרות חוות דעת של מומחים מהטכניון שהוזמנה על-ידי מע"צ הקובעת כי שלטי החוצות תורמים להסחת דעת הנהגים.

יש לציין כי המחקר יערך על-ידי המדען הראשי של הרשות לבטיחות בדרכים, דוד שנער, שנתן בעבר חוות דעת בתשלום לחברות השילוט בנושא השילוט האלקטרוני. באחרונה הודה סיטרמן במפגש עם פעילים סביבתיים, כי חברות השילוט מפעילות לחצים כבדים על משרד התחבורה.

על-פי הערכות תעשיית שילוט החוצות מגלגלת כ-70 מיליון שקל בשנה. היתרים להצבת השלטים שניתנו בניגוד לחוק מכניסים לקופת העיריות שבתחומם מבוצע השילוט מיליוני שקלים בשנה מאגרות שילוט. בין הטיעונים שמציגות חברות השילוט, גם הטענה כי בעקבות הסרת השלטים התעשייה עתידה להיפגע באורח אנוש, דבר שיגרום לפגיעה בפרנסתן של אלפי משפחות. יחד עם זאת, מכיוון שהצעת החוק ופסיקת בית המשפט מתייחסות רק לדרכים בינעירוניות, הפגיעה הכלכלית הצפויה לתעשיית השילוט, תהיה קטנה יותר מכפי שטוענות חברות השילוט.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי "על-פי חוות דעת של המדענים הראשיים של משרד התחבורה ושל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אכן אין מחקר חד משמעי המאושש או מפריך את השפעת שילוט החוצות על הנוהגים. לאור חשיבות הנושא, הנחה מנכ"ל משרד התחבורה לקיים מחקר מקיף בנושא, אשר ממצאיו יוצגו לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת. עד השלמת המחקר, עמדת משרד התחבורה בנושא זהה לעמדת הממשלה, אשר החליטה להתנגד להצעת החוק".