גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחריות תאגידית

בבסיס המונחים "אחריות חברתית" ו"ממשל תאגידי" עומד ויכוח אידיאולוגי

לז'רגון הפוליטיקלי קורקט חדרו בשנים האחרונות שני מושגים, לכאורה חדשים: אחריות חברתית של תאגיד (corporate social responsibility) וממשל תאגידי (corporate governance). יש הסבורים ששני המושגים מתייחסים לאותה תופעה, או שאחד מהם, ממשל תאגידי, הוא בעצם תת-מרכיב של השני, אחריות חברתית. להשקפתי, מדובר בשני מושגים הנשענים על מסורת ועל תפיסת עולם שונה לגמרי.

המושג אחריות חברתית של תאגיד בוחן את האופן שבו מתייחס התאגיד לקהילייה או לסביבה שבה הוא פועל. לעיתים זו הסביבה הקרובה ולעיתים זו התייחסות לכפר הגלובלי. כך למשל, נושאי הדגל של האחריות החברתית בארצות הברית נאבקו נגד חברת נייקי על שהיא מעסיקה ילדים במדינות עניות בתנאי עבודה מחפירים.

לעומת זאת, המושג ממשל תאגידי בוחן את האופן שבו התאגיד מאורגן כך שהוא ישרת את מטרותיו הוא בדרך היעילה ביותר. ממשל תאגידי ראוי נתפס - באופן מיוחד - כממשל המפקח ביעילות על מנהלי ועובדי התאגיד כדי שהם ישרתו את האינטרס של בעלי המניות.

לכאורה, נראה שזה הבדל קל ערך, ויהיו מי שיאמרו שההבדל הוא סמנטי בלבד. אך לדעתי בבסיס המונחים האלה - אחריות חברתית לעומת ממשל תאגידי - עומד ויכוח אידיאולוגי בין שתי תפיסות עולם: בין אלו הסבורים שלחברה מסחרית תפקידים חברתיים רחבים, לבין אלו הסבורים שהתכלית של החברה היא מקסום רווחיה ורווחי בעלי המניות שלה.

אמנם המושגים הללו חדרו לז'רגון המודרני רק בשנים האחרונות, אך הוויכוח בין שתי תפיסות עולם אלו הוא עתיק יומין. מקרה מפורסם שבו עמד נושא זה על הפרק היה התביעה שהגישו האחים דודג' נגד הנרי פורד לפני כ-90 שנה. לאחר תקופה ארוכה שבה הפיקה חברת פורד רווחים עצומים וחילקה אותם לבעלי המניות שלה כדיבידנד, החליט הנרי פורד, שהיה מנכ"ל החברה ובעל השליטה שלה, לאמץ מדיניות חדשה, "פילנתרופית" כהגדרתו, לטובת העם האמריקני. במקום לחלק את רווחי החברה לבעלי המניות, הוא החליט להשקיע אותם בהקמת מפעלים באזורים מוכי אבטלה בארצות הברית ובהוזלת המכונית, תחת הסיסמה "מכונית לכל פועל".

האחים דודג', אשר היו בעלי מניות המיעוט בחברת פורד, התנגדו למהלך של פורד, ובית המשפט פסק לטובתם. הנימוק המרכזי של בית המשפט היה, שתפקיד החברה הוא למקסם את הרווחים של בעלי המניות שלה. אם מעוניין פורד לעסוק בפילנתרופיה, הוא רשאי לעשות כן, אבל בכספו הוא. כלומר, החברה תחלק את רווחיה לבעלי המניות כדיבידנד, וכל בעל מניות יחליט לגבי כספו הוא, אם הוא מעוניין לתרום אותו למטרות פילנתרופיות או להשקיעו בפעילות מסחרית או "נהנתנית".

למעשה, בית המשפט האמריקני ראה בפעילות הפילנתרופית של פורד מעין בזיזה של נכסי התאגיד. לגישתו, הפעילות נועדה להאדרת שמו, ולקידום מטרותיו הפוליטיות האישיות, וזאת על חשבון בעלי מניות המיעוט.

בתי המשפט בארץ אימצו גישה דומה. בפסק-הדין גליקמן נ' ברקאי קבע בית המשפט העליון כי בעלי השליטה עושקים את המיעוט בכך שאינם מחלקים את רווחי החברה כדיבידנד, ובמקום זאת הם מבזבזים את רווחיה על פעילויות בלתי יצרניות (שאחת מהן היא תרומה לפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית).

מכאן, שעבור מי שסבור כי המטרה היחידה של החברה היא מקסום רווחיה ורווחי בעלי המניות שלה, הממשל התאגידי האופטימלי הוא זה שיגשים מטרה זו בלבד. לפי גישה זו, המעשה הפילנתרופי הוא נאצל כשעושים אותו בעלי המניות, אך עשייתו על-ידי התאגיד מהווה עושק של בעלי המניות. לכן, לפי האוחזים בעמדה זו, ממשל תאגידי נאות אינו קשור לנושא האחריות החברתית. אדרבא, קיים כמעט קשר הפוך בין השניים.

על אף שהפערים האידיאולוגיים הללו נראים כעמוקים ממש, בפרקטיקה ההבדל קטן מכפי שנדמה. סעיף 11 לחוק החברות קובע כי במסגרת השיקולים של השאת רווחי החברה, רשאית החברה, ולטעמי היא חייבת, לשקול גם את האינטרסים של נושיה, עובדיה והציבור הרחב. כלומר, אמנם תכלית החברה המסחרית היא למקסם את רווחיה ואת רווחי בעלי מניותיה, אך אין בכך כדי לומר שהממשל התאגידי צריך לפעול כך שיתעלם מזכויות העובדים או מבעיות של איכות הסביבה.

להפך, פגיעה בזכויות העובדים או התעלמות מזיהומים שיוצרת החברה, עלולות לייצר תביעות נגד החברה ולפגוע קשות ברווחיותה. כך למשל, גם אם עד שנות השמונים לא היו מגבלות על הפצת סיגריות, יצרניות הסיגריות, על מנת להשיא את ריווחיהן, חייבות היו לקחת בחשבון את הסיכון שבעתיד הם ייתבעו על הסיכונים הבריאותיים שהן יצרו, וממשל תאגידי ראוי צריך להיות ערוך לאתר סיכונים כאלו ולמונעם. לכן, הממשל התאגידי חייב להיות מתוכנן באופן שהחברה תישמר מפני פגיעות וזיהומים כאלו, אשר בטווח הארוך עלולים לפגוע בריווחיות החברה. כמו כן, מותר לחברה לתרום לפעילות פילנתרופית, אם פעילות זו תיטיב את המוניטין שלה, כך שבסופו של דבר היא גם תשפר את רווחיותה.

גם במקרה של הנרי פורד, יש הטוענים שה"קייז" הוכרע על סמנטיקה. פורד יכול היה לזכות במשפט אילו נמנע מהצהרה, שמטרתו היא לתרום לעם או לפועל האמריקני, ומסביר את השינוי במדיניות שנבע משיקולים עסקיים גרידא. למעשה, יש מי שמתארים את המאבק בין פורד לדודג' באופן שונה לגמרי.

לפי ה"נרטיב" החלופי, פעילותו ה"פילנתרופית" כביכול של פורד לא נועדה להיטיב עם העם והפועלים, אלא דווקא לשמר את מעמדה המונופוליסטי של פורד. לכן בטווח ארוך מדיניות זו הייתה משרתת את האינטרס של פורד, ופוגעת בפועל האמריקני. לפי גישה זו, הקמת מפעלים באזורים מוכי אבטלה נועדה למנוע הקמה של מפעלים דומים על-ידי מתחרים, וההוזלה של המכוניות היוותה למעשה מדיניות טורפנית האופיינית למונופול השואף לדכא כניסה של מתחרים קטנים לשוק.

הנרטיב החלופי מתבהר והופך למעניין עוד יותר כאשר מתבוננים בפעילותם של התובעים, האחים דודג'. האחים דודג' היו אמנם בעלי מניות המיעוט בחברת פורד, אך במקביל הם היו גם ספקים של פורד, ואיימו לפתח פעילות המתחרה בפורד. כלומר, על-פי הנרטיב החלופי, מנקודת המבט של מקסום רווחי התאגיד, דווקא האחים דודג' היו אלו שחתרו תחת תכלית זו. עובדה זו מסבירה גם מדוע רצה הנרי פורד להימנע מחלוקת דיבידנד - היא הייתה מממנת את הפעילות המתחרה של דודג' ופוגעת בפורד.

על-פי ה"נרטיב" החלופי, הנרי פורד לא היה פילנתרופ, אלא הוא דווקא פעל בקנאות לטובת חברת פורד. מסיבות פוליטיות (והיו לו שאיפות פוליטיות) הוא העדיף לכנות את פעילותו "פילנתרופיה", אבל למען האמת הוא ניסה ככל יכולתו לשמר את השליטה של פורד בשוק ולדכא כל פעילות מתחרה.

מכאן נובעות שתי מסקנות חשובות: ראשית, למרות ההבדלים האידיאולוגיים בין נושאי הדגל של האחריות החברתית לבין אלו הנושאים את דגל הממשל התאגידי, האחריות המשפטית של התאגיד והאינטרס שלו בשמירת המוניטין שלו, לעיתים קרובות מביאים את נושאי הדגלים הללו למסקנות דומות בפרקטיקה. ושנית, הקורא האינטליגנטי יבחן את התאגיד ומנהליו על-פי מעשיהם ולא על-פי הדגלים המתנוססים מעל הצהרותיהם.

* הכותב הוא מנהל מרכז פישר לממשל תאגידי ורגולציה של שוק ההון, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל-אביב.

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות