גורם המקורב לפרשה: זהבית כהן "הקריבה את בזק להצלת אייפקס"

"השדרה הניהולית של בזק התפרקה, תהליכים שהחברה היתה בעיצומם הוקפאו, וכל זה בתקופה תחרותית שמחייבת מיקוד וריכוז" * הסיפור המלא - היום ב"ליידי גלובס"

זהבית כהן, מנכ"ל אייפקס, שמשלימה בימים אלה את העסקה לרכישת תנובה, היא הנהנית הראשית ממימוש חזונו של אריק רייכמן למכור את תנובה לגורם פרטי. בכתבה מקיפה שמתפרסמת היום (ג') במגזין "ליידי גלובס", נחשף הסיפור שמאחורי סגירת העסקה שנחשבת לאחת הרכישות הגדולות והמסובכות במשק הישראלי. 620 אגודות של קיבוצים ומושבים, מגוון רחב של רצונות ואינטרסים מנוגדים.

"אישיותה של כהן המסה את לבבות הרפתנים נגד האינטרסים של עצמם. היא ניצחה אותנו בפני הקהל הביתי שלנו", מודה יוסי מלול, מי שעמד בראש המאבק של הרפתנים נגד רכישת השליטה בתנובה. "התקשיתי לשכנע את האגודות של המושבים והקיבוצים, שקרן השקעות מחזיקה בחברה לא יותר משבע שנים, ושלא ברור מה קורה ביום שאחרי. למרות העימות הגדול, היינו בקשר חברי עם זהבית. ובכל פעם שהיה כינוס והיינו עולים לבמה ומציגים את עמדותינו כיריבים, מחוץ לבמה היינו מדברים וצוחקים".

למרות התדמית הנוקשה שלה כמי שמחוייבת ללא פשרות להשגת המטרה, היא פעלה בדרך בלתי אמצעית להסיר את המכשולים. היא יצאה מחדרי הישיבות ל"סיבוב הופעות" ארצי בקיבוצים ובמושבים, עלתה על במות בחדרי אוכל ובבתי עם וסיפרה על ילדותה בפתח תקווה, על משפחתה ועל המסלול המקצועי שלה. "לא באתי לריב איתכם, באתי להיות שותפה שלכם", אמרה כהן את המילים שהיו כשמן בעצמותיהם של הרפתנים. "היתה תחושה שהיא רוצה את העיסקה הזאת ויהי מה", אומר גורם שהיה מעורב במשא ומתן. "היא היתה מוכנה לעבוד שעות מטורפות בלי הפוגה, רק כדי להיות בטוחה ששום דבר לא חומק לה בין הידיים".

עבור חלק מהרפתנים תחילתה של העיסקה מתוקה כקצפת וסופה בטעם של חלב חמוץ. הם צברו הפסדים גדולים עקב הירידה החדה בשערו של הדולר, מאחר שלקח זמן רב לסיים את העסקה ולא נעשה מראש ביטוח שער. הדבר הפריע להתנהלות החברה וגרם לחוסר ודאות בקרב בעלי המשקים, שחלקם כבר לקחו אשראי על חשבון הפדיון העתידי של מניותיהם. חלקם טוענים, כי העיסקה הינה טעות שעוד תתברר בהמשך. למרות זאת, הטענות אינן מופנות כנגד אייפקס או כנגד כהן.

"היא לומדת תוך כדי תנועה", אומר עליה רייכמן, מנכ"ל תנובה. "היא מתאימה את עצמה לנסיבות, ואני לא חושב שעם משקיע אחר היינו מצליחים להגיע לקו הגמר בעיסקה כל כך מסובכת. היא בחורה בעלת חושים מחודדים ויכולת מצוינת להזיז דברים. יש בה חום אנושי ויכולת אנליטית מרשימה".

אין תימה על כך שרייכמן מתלהב. זה אותו רייכמן, שעליו אמרה כהן ל"גלובס" ערב ההכרעה במכרז, שהיא "לגמרי מאוהבת בו".

אולם לא כולם רואים עין בעין עם רייכמן. "יש הבדל גדול בין בילוי איתה בהקשר חברתי, לבין יחסי עבודה איתה", מצנן את ההתלהבות גורם שהיה איתה ביחסי עבודה בעבר. "אחרי שכבשה את היעד היא דואגת רק לעצמה, לא נותנת לאחרים להתבטא לידה". "היא מחלקת את האנשים לכאלה שבעדה וכאלה שנגדה", אומר גורם נוסף, "מי שנגדה מוצא את עצמו מהר מאוד מחוץ לתמונה". אותם גורמים טוענים שבאייפקס חל שינוי מהותי מאז שהגיעה, שינוי הכולל גל עזיבות. "היא הופכת אנשים לפודלים", הם אומרים.

ההחלטה להדיח את יעקב גלברד, מנכ"ל בזק, שהתקבלה ב-30 באפריל באבחה אחת, היתה החלטה של כהן, והדעות לגביה היו חלוקות. "היא הקריבה את בזק כדי להציל את אייפקס", אומר מקורב לפרשה . "השדרה הניהולית של בזק התפרקה, תהליכים שהחברה היתה בעיצומם הוקפאו, וכל זה בתקופה תחרותית שמחייבת מיקוד וריכוז. לא היה אכפת לה מבזק, כי זו לא עיסקה שהיא הביאה", הוא מוסיף.

הסיפור המלא - היום ב"ליידי גלובס"