מכרת נרגילה או מוצרים המשמשים לעישון לקטין? תשלם קנס של 12,900 שקל

החוק ייאכף ע"י המשטרה; הצעת החוק בעניין אושרה לקריאה שנייה ושלישית; יבואני הטבק יחויבו לפרסם אזהרת בריאות על טבק לנרגילה

ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק האוסרת על מכירה ושיווק של נרגילות ומוצרים המשמשים לעישון לקטינים. על פי הצעת החוק של חברי הכנסת רוברט אילטוב ויוסף שגל (ישראל ביתנו), לא יוכלו קטינים להשכיר נרגילה בפאבים ולקנות מוצרים המשמשים לעישון טבק בפיצוציות ובחנויות ברחבי הארץ. עוד קובעת ההצעה כי יבואני הטבק יחויבו לפרסם אזהרת בריאות על טבק המשמש לעישון נרגילה, בדומה לאזהרה המופיעה על חפיסות סיגריות.

הקנס הצפוי לעסק שיעבור על החוק עומד על 12,900 שקל. להבדיל מהחוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים הנאכף על ידי הרשויות המקומיות, ייאכף חוק זה על ידי המשטרה.

ממחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת על עישון נרגילה, עולה כי 41% מכלל התלמידים בישראל מעשנים נרגילה וכי עישון נרגילה שכיח פי שלושה מעישון סיגריות. עוד עולה מן המחקר כי כמות הקוטינין חומר שהוא תוצר הפירוק של הניקוטין גדולה פי ארבעה בדמם של מעשני הנרגילה מבדמם של מעשני הסיגריות. בנוסף נמצאו בטבק לעישון הנרגילה חומרים כגון זפת, בנזופירן, ארסן, כרומיום ועופרת, שעלולים לגרום למחלות סרטן שונות.

לדברי אילטוב ושגל, על אף האיסור הקבוע בחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק ועל מכירת מוצרי טבק שבתוכם נכלל טבק לעישון נרגילה, נראה כי הציבור מתייחס לעישון נרגילה בחומרה פחותה מאשר עישון סיגריות, למרות המחקרים הקיימים היום. "אחת הבעיות היא שקניית נרגילה עצמה מותרת על-פי חוק וכי על העטיפה של חבילת נרגילה במקום האזהרה שקיימת על סיגריות וטבק לעישון סיגרים מצוירים פירות", הסבירו, "לנרגילה עצמה ריח מתקתק הגורם לבני נוער לאשליה שאין לנרגילה תוצאות הרות אסון הגורמות למחלות קשות, אף קשות יותר מסיגריות. מוצע לתקן את החוק, ולהחיל את חובת האזהרה גם על העטיפה, שכן נרגילה מסוכנת לא פחות מסיגריה. כמו-כן, יש לאסור מכירת נרגילה עצמה לקטינים, שהרי ללא הכלי לא יוכלו בני נוער לעשן. חשוב להראות לצעירים, ההולכים שולל אחר המראה התמים של טבק הנרגילה, שזהו חומר מסוכן, העלול לגרום למחלות ולמוות".