מזוז מצטרף לערעור על פסק דינו של השופט גינת: לא לבטל את הליכי הגבייה המינהליים ברשויות

שופט המחוזי בחיפה, גדעון גינת, פסק כי רשויות מקומיות כמעט שאינן יכולות להשתמש בעיקולים; על פסק הדין הוגש ערעור לעליון

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע על התייצבותו בערעור המתנהל בבית המשפט העליון, על פסק דינו המהפכני של שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, גדעון גינת, שקבע הלכה למעשה כי הרשויות המקומיות כמעט שאינן יכולות להשתמש בהליכי גבייה מינהליים (עיקולים).

השופט גינת ביטל את הליכי הגבייה המינהליים בהם נקטה העירייה נגד רכבת ישראל, וקבע כי יש ספק בחוקיותם וכי ניתן להשתמש בהם רק מול סרבני תשלום קשים וכש"כלו כל הקיצין".

ככל הידוע, העמדה שיציג מזוז תהיה שפסיקתו של גינת היא גורפת מדי, אולם הוא צפוי לבקש להצר במידה מסוימת את השימוש שעושות הרשויות בפקודת המסים (גבייה), לגביית חובות ארנונה, מסים ודו"חות חנייה.

גם לשכת עוה"ד צפויה לבקש להצטרף להליך, אולם היא תטען שיש לבטל לחלוטין את הגבייה המינהלית, משום שהיא אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות יסוד של המשפט המינהלי-חוקתי ועם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בינתיים בעליון לא ממהרים לדון בערעור, והדיון קבוע לסוף אוקטובר 2008.

הסגת גבול

בתוך כך, עוה"ד לאון אמיראס ואיתן ארז עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים בת"א, בדרישה להורות על אי-חוקיות הליכי גבייה מינהליים שנקטו נגדן עיריות רחובות וגבעתיים, בגין דו"חות חנייה שקיבלו.

באמצעות עו"ד יואב בן-פורת מבקש ארז להצהיר שהקנסות על עבירת החנייה שביצע לפני 11 שנה בגבעתיים התיישנו ולכן בטלים, ואילו אמיראס מבקש להצהיר שהליכי הגבייה בהם נקטה נגדו עיריית רחובות הם פעולה משפטית שיוחדה בחוק לשכת עוה"ד לעורכי דין בלבד, ולכן מהווה עבירה של הסגת גבול מקצוע עריכת הדין.

ארז טוען, שנודע לו על הקנס והחוב שלו לעירייה רק לפני כשנה והעירייה לא מסרה לו העתקים של הודעות/התראות לתשלום קנס, אלא רק פלטי מחשב שאינם מהווים אישורי מסירה.

אמיראס טוען שחנה במקום מותר, אך לתדהמתו רכבו נגרר והוא שילם עבור הגרירה. לדבריו, למרות שנאמר לו שאינו צריך לשלם סכום נוסף, דרשה ממנו העירייה סכום נוסף ובלא התראה כלשהי התייצבו גובים בביתו ועיקלו את הטלוויזיה. בין היתר, מסתמכים השניים על פסק דינו של השופט גינת, כדי לטעון שהליכי הגבייה אינם חוקיים. (עע"ם 8380/07; עת"מ 1239/08).