תחקיר "שומר מסך": זוג קיבוצניקים קיבל 400 אלף שקל ירושה - והפקיד אותם בידי הברוקר עידו סמואל; תוך שבועיים נותרו רק 2,751 שקל

לפי התחקיר, בני הזוג גילו כי בתיק בוצעו 63 אלף פעולות ב-3 חודשים * עידו סמואל מחזיר מלחמה: "הזוג רצה להתעשר מהר. הם ביקשו להשקיע באפיק הכי מסוכן בבורסה - אופציות המעו"ף. אמנון לוי נסחף לרייטינג זול ולתכנים צהובים המנותקים מהמציאות"

תוכנית הטלוויזיה "שומר מסך" של אמנון לוי תשדר הערב (ג') תחקיר על זוג ישראל שהפקיד ב-14 בפברואר 2007 440 אלף שקל, כספי ירושה, בידי הברוקר עידו סמואל מחברת ברוקר טוב. לפי התחקיר ב"שומר מסך", שבועיים אחר-כך נשארו בתיק של בני הזוג רק 2,751 שקלים!

סמואל נמנה על הבעלים של חברת ברוקר טוב, הפועלת בשוק ההון בארץ ובעולם ומתפעלת מכללה ללימודי שוק ההון.

שגיא וסיגלית כהן, זוג קיבוצניקים מקיבוץ ליד נהריה, לא ידעו לאיזה סיוט הם נכנסים כאשר התפתו להגדיל במהירות את סכום הכסף שקיבלו בירושה. הם פנו לסמואל והוחתמו על ידו על ייפוי כוח שמאפשר לו לבצע פקודות קנייה ומכירה בני"ע בתמורה ל-50% מהרווחים, מול התחייבות שלו להחזיר להם 25% מכספם.

לפי התחקיר ב"שומר מסך", לפני כשבועיים בדקו בני הזוג את מצב החשבון בתיק שפתחו וגילו, כאמור, כי נותרו בו פחות מ-3,000 שקלים. כמו כן, גילו כי בוצעו בתיק 63,000 פעולות בתוך שלושה חודשים, נתון מדהים לכל הדעות. לפי התחקיר, סמואל הצליח להחזיר לשניים בסופו של דבר 48 אלף שקלים.

לאחר חודשים נוספים שבהם ניסו בני הזוג להחזיר את כספם, החליטו לערב את מערכת "שומר מסך" ולהגיע לפגישות עם סמואל חמושים במצלמה נסתרת. ככל הנראה, ניסה סמואל להגדיל את שווי התיק באמצעות פעולות בשוק המעו"ף, שוק שהסיכון בו רב ממילא. בהנחה שבני הזוג ידעו על הסיכון, לא ברור בשלב זה על מה מסתמכות טענותיהם ומדוע נחפזה התוכנית "שומר מסך" לנקוט עמדה בסיפור מורכב זה.

סקר גולשי גלובס
פרשת ברוקרטוב: איזה ציון, מ-0 עד 5, היית נותן לגירסת בני הזוג הקיבוצניקים מבחינת אמינות?

תגובת סמואל: "אם היה אמת בטענותיהם היו פונים לביהמ"ש"

עידו סמואל מפרסם היום תגובה מפורטת על התחקיר באתר האינטרנט שלו. לפי סמואל, "התוכנית ועורכי התוכן לרבות אמנון לוי העומד בראשה איבדו, זו פעם נוספת, את האיזון הראוי לתוכנית תחקירים רצינית לטובת רייטינג זול הנשען על תכנים צהובים ולא על המציאות".

סמואל טוען גם, כי "מדובר בבני זוג שרצו להתעשר מהר ולהרוויח הרבה כסף בזמן קצר... השניים ביקשו להשקיע כסף באפיק המסוכן ביותר בבורסה, אופציות המעו"ף. השניים הוזהרו מראש וחתמו על חוזה לפיו הם מבינים כי ההשקעה בבורסה מסוכנת וכי מדובר בתחום בעל סיכון גבוה במיוחד.

"עידו סמואל התחייב כלפי בני הזוג להחזיר 25% מכל הפסד אשר עלול להצטבר בתיק, מה שמעיד על האמונה של עידו ביכולתו להרוויח ועל הגינותו כל זאת מעל ומעבר למקובל בשוק (רוב חברות ניהול התיקים אינם מחזירות את דמי הניהול/עמלות שנגבו גם כאשר ישנו הפסד בתיק ).

"לאחר שנרשמו הפסדים בתיק ההשקעות, החליטו השניים לפתוח במסע של לחצים ואיומים בניסיון לסחוט את הכספים אותם הפסידו. לו הייתה אמת כלשהי בטענתם היו השניים פונים לבית המשפט על מנת שיכריע בנושא זה, והם לא עשו כך כי ידעו כי כל בית משפט ידחה על הסף את תביעתם.

"כל עובדות המקרה הועברו במישרין לתחקירני התוכנית ואף תועדו באמצעות מצלמות וידאו. אולם, עורכי התוכנית ואמנון לוי העדיפו להציג את הסוגיה הספציפית הזו כאילו ומדובר בעניין שבשגרה. במקום זאת בחרו שלא להציג כלל את אותן עשרות ומאות הלקוחות המלווים את עידו לאורך השנים וכל זאת תוך סילוף העובדות, יצירת מצג שווא, עיוות המציאות ופגיעה אנושה באתיקה העיתונאית.

"סכום הקרן ההתחלתי היה אמנם בשווי של 400 אלף שקל, אבל תיק ההשקעות קיבל 'מינוף' מבית ההשקעות ונוהל בשווי של יותר משני מיליון שקל. במסחר באופציות, השקעה של חוזה אחד באופציות מעו"ף שווה ערך להשקעה של 100 פעמים במדד (מכפיל ערך). לאור זאת, תחום האופציות מוגדר כבעל סיכון גבוה במיוחד, עובדה אשר הייתה ידועה היטב במקרה זה למשקיעים ואלה אישרו זאת בכתב.

"לאור העובדה שהשקעה של אופציה שוות ערך להשקעה של 120 אלף שקל במניות המדד, הרי שבמקרה זה, השקעה של 400 אלף שקל שוות ערך למחזורים של מיליארדי שקלים חדשים.

"כלומר, בשל המכפיל הגבוה באופציות מדובר בהשקעה אלטרנטיבית של מיליארדים במניות וזו המשמעות של שוק המעוף. במקרה זה, השקעה של 400 אלף שקל הובילה למחזור עסקאות בגודל של עשרות מיליוני שקלים (85 מיליון שקל לערך). לפיכך, תשלום עמלות בסכום של 188 אלף שקל, אשר מתחלק בין שלושה גורמים - בית ההשקעות, הבורסה לניירות ערך ומנהל התיקים - הינו סביר ומקובל בתחום שוק ההון, בפרט כאשר מדובר במחזור עסקאות כה גדול".

ניתן לקרוא כאן את התגובה המלאה של סמואל.

סקר גולשי גלובס
פרשת ברוקרטוב: איזה ציון, מ-0 עד 5, היית נותן לגירסת הברוקר עידו סמואל מבחינת אמינות?