אל תהיו כמו הבנקים

זחיחות דעת מחקה מיליארדים מהונם ושלא יקרה לכם אותו הדבר

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפינטי

המשקיע האגדי וורן באפט הצהיר בהזדמנויות רבות שהוא לא מוכן להשקיע במה שאינו מבין בו. גישה זו אפשרה לו לחמוק מהנפילות הגדולות של שוקי ההון בשני העשורים שחלפו: באפט מפסיד את הרווח הגלום מרכיבה על גל של אפנה עסקית כזו או אחרת, אולם חוסך מעצמו גם את עוגמת הנפש שמגיעה לאחר התנפצות הגל, כפי שקרה למשל ב-2001 כשהשוק התרסק כתוצאה ממה שמכונה "התפוצצות בועת ההיטק".

הטבע האנושי מושך את הלב להגדיל את ההון ולשפר את רמת החיים לפני שהוא מורה על חסכון מתוכנן לתקופות קשות. בימים האחרונים קיבלנו עדות נוספת למחירה האפשרי של תאוות הבצע האנושית.

בתוכניתו עתירת הרייטינג "שומר מסך" חשף השבוע אמנון לוי מקרה שבו מסרו אנשים את כספם לסוחר אשר הפסיד את רובו בהשקעות לא מבוקרות באפיק המסוכן ביותר בבורסה שוק הנכסים נגזרי המעו"ף.

לוי הביא דוגמה טרגית לתאוות בצע לתשואות גבוהות ומהירות. במקרה דנן, ובכל מהלך שמטרתו דומה זו שאיפה לא ראציונלית והלוקים בה נוטים להתעלם מהסיכונים הכרוכים בה.

השנה האחרונה מוכיחה שתאוות בצע והתעלמות מסיכון אינן נחלתם של משקיעים מן השורה בלבד. גם שמנא וסלתא של שוק ההון העולמי סוחרים מקצוענים ומנהליהם הבכירים נפלו ברשתן.

חישוב לקוי של סיכויי הרווח כנגד הסיכון להפסיד, היא שנפחה את בועת הסאב פריים שהדי התפוצצותה מרעידים את אמות סיפי הבנקים בעולם כולו. כולם השתתפו בחגיגה, וכולם מוחקים, ומלקקים את הפצעים: סיטי גרופ, מריל לינץ', יו.בי.אס, ואצלנו: בנק הפועלים, אם כי בהיקף מצומצם בהשוואה לבנקים בחו"ל.

מנהלי בנקים בכל העולם, שגו במדיניות ניהול הסיכונים שלהם, מינפו הלוואות ללווים בעייתיים, וגלגלו הלאה מיליארדים בכספי אשראי בתוך מכשירים מורכבים. הם הניחו את המוצרים הפיננסים במארז יפה, עטפו אותו בשמות מפתים וקיבלו תעודת הכשר נאה מסוכנות דירוג בעלות מוניטין וותק ושיווקו אותם כנכסים סולידיים המבטיחים תשואה נאה ללא סיכון רב.

איש לא לקח בחשבון הסיכונים שנכס הבסיס (הנדל"ן) עליו נבנה וממנו התחיל שרשור האשראי, ייאבד גובה באופן שבו הדבר קרה. הבנקים לא הצטיידו בביטחונות מספיקים, וכך הגיעו המחיקות.

אין דרך קצרה לעשיית רווחים בהשקעה במניות, בשוק הנדל"ן ולא, גם לא בשוק האג"ח.


במחקר שפורסם החודש ב"גלובס" התברר עומק הבורות של משקיעים בתיק הנכסים שלהם. הרוב המכריע של תושבי מדינת ישראל לא יודע במה מושקע כספו, גם אם הוא מכיר את שם הנכס (על פי רוב שם שיווקי), הוא אינו יודע ממה הוא מורכב ומה מידת הסיכון המגולמת בו.

כמשקיעים עליכם להגדיר את טיבה של ההשקעה: מה מטרת הכסף המושקע, מה חלקו בכל ההון שברשותכם ומתי אתם צפויים להזדקק לו. נתונים אלה יכתיבו את גובה הסיכון שאתם יכולים לאפשר לעצמכם למנף אליו את הכסף.

בהתאם להגדרות אלה הרכיבו את תיק ההשקעות שלכם. אל תתנהגו כמו הבנקים - הקפידו על כך שמי שמנהל את התיק שלכם, מכיר כל נכס ונכס הנכלל בו, את התנהגותו הפיננסית ויחס הסיכון והסיכוי שלו.