ניצחון לשר המשפטים פרידמן: יוכל לקבוע אילו תיקים לא יועברו לבימ"ש חדש - ללא הסכמת ביניש

הכנסת אישרה תיקון לחוק בתי המשפט, המעניק לשר המשפטים סמכות לקבוע, בהתייעצות עם נשיאת העליון, אילו סוגי תיקים לא יידונו בבימ"ש חדש שמוקם - אך מבלי שיהיה חייב לקבל את עמדתה

ניצחון לשר המשפטים, דניאל פרידמן, על נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש: הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק בתי המשפט, במסגרתו הוקנתה לשר המשפטים סמכות לקבוע, בהתייעצות עם נשיאת העליון, אילו סוגי תיקים לא יידונו בבית משפט חדש שמוקם, אולם הוא לא יהיה חייב לקבל את עמדתה. אישור התיקון לחוק ברוב של 35 ח"כים מול 8 מתנגדים ונמנע אחד נועד לאפשר את המשך פעילותו של בית המשפט המחוזי החדש של מחוז מרכז, שהקים פרידמן בפתח-תקווה.

זהו החוק השני שמצליח פרידמן להעביר למרות התנגדות ביניש. החוק הראשון היה החוק שהגביל את משך הקדנציה של נשיאי בתי משפט שלום ומחוזי לשבע שנים. במרכז המחלוקת בין השניים, ביקש פרידמן לקבוע כי שר המשפטים יהיה מוסמך לבדו לקבוע איזה סוגי תיקים יועברו לבית משפט חדש שמוקם. מנגד, טענה ביניש כי קיימת סכנה במתן סמכות כזאת לשר המשפטים לבדו, והיא דרשה כי הסמכות תותנה בהסכמת נשיא העליון.

לפי הנוסח שאושר במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, הוקנתה לשר המשפטים סמכות לקבוע אילו סוגי תיקים יועברו לבית משפט חדש. ואולם, במהלך הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, ובהסכמה עם שר המשפטים, הוחלט לגרוע סמכות זו מהוראות החוק. לפי החוק שאושר אתמול, תישאר בידיו של שר המשפטים הסמכות לקבוע, בהתייעצות עם נשיאת העליון, את סוגי התיקים שלא יידונו בבית משפט חדש, אולם השר לא יהיה חייב לקבל את עמדתה.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ פרופ` מנחם בן-ששון (קדימה), טוען כי מדובר בחוק טכני "אשר הלהט מסביבו היה לשווא. חוק זה יביא מזור ל-12 אלף איש שייחסך מהם עינוי דין. אני מקווה שיוסיפו לקום בישראל עוד בתי משפט רבים, שייקלו על סבלם של אנשים הממתינים ליומם בבית המשפט".