המלחמה בספאם עולה שלב: ועדת הכלכלה אישרה את הצעת החוק לאיסור הפצת דואר זבל

עפ"י התיקון המוצע, לא יישלח מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקס, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש ובכתב מהנמען

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את הצעת החוק של משרד התקשורת בדבר איסור הפצת דואר זבל. הצעת החוק שהתקבלה אוסרת על משלוח הודעות פרסומת באמצעות SMS , דואר אלקטרוני, פקסימיליה ומערכת חיוג אוטומטית ללא קבלת הסכמה מראש של הנמען, והיא עוברת לקראת הגשתה לקריאה שנייה ושלישית.

על פי התיקון המוצע, לא יישלח מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש בכתב מהנמען. עם זאת מוצע סייג ולפיו פניה חד-פעמית מטעם המפרסם לנמען שהוא בית עסק המהווה הצעה להסכים לקבלת דברי פרסומת מטעמו אינה מהווה הפרה של הוראות הסעיף המוצע.

בהצעת החוק מוצע לסייג את האיסור ולהתיר שיגור דבר פרסומת אף אם לא התקבלה הסכמה מפורשת של הנמען, זאת כאשר קיימים יחסי מסחר קודמים בין המפרסם לנמען, בנסיבות שבהן הנמען הוא זה שמסר למפרסם את פרטיו. לפי התיקון המוצע, לנמען תהיה הזכות להודיע למפרסם בכל עת, על סירובו לקבל דברי פרסומת נוספים, גם לאחר שהוא נתן הסכמה לכך בעבר.

הסנקציות שיוטלו על מפר החוק: עבירה פלילית הפרת הוראות התיקון מהווה עבירה פלילית שדינה קנס של עד 202,000 שקלים או עד 67,300 שקלים בהתאם לחומרת ההפרה ולמהותה.

לדברי המשרד תופעת ההפצה ההמונית של הודעות פרסומת בלתי רצויות באמצעות רשתות תקשורת (לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, הודעות SMS ופקסימיליה) המכונה "SPAM" הפכה בשנים האחרונות למטרד ציבורי כלל-עולמי והיקפה מצוי במגמת עליה חדה.
"התופעה מעוררת בעיות במישורים שונים, ובהן חדירה למחשבים בלא היתר והפצת וירוסים, פגיעה בפרטיותו של המשתמש ברשת והטרדתו, פגיעה בהתפתחותו של המסחר האלקטרוני ופגיעה בעסקים. תופעה זו מעמיסה עלויות מיותרות על הציבור, ובכלל כך על מפעילי תקשורת (בעלי התשתיות, ספקי אינטרנט וכו') עסקים, משתמשי אינטרנט פרטיים ורשויות העוסקות באכיפה.

הנזקים הכלכליים הנגרמים מספאם עצומים, בשנת 2004 העריכו הרשויות בארה"ב שעלות הספאם לחברות בלבד עולה על 10 מיליארד דולר בשנה, כולל עלויות באובדן שעות עבודה, עלות ציוד נוסף, תוכנות וכוח אדם הדרוש למלחמה בספאם".